یک مدیر تولید کارخانه نخ‌های پنبه‌ای در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین:

دولت تا دیر نشده به داد صعنت پوشاک برسد

تولیدکننده پوشاک زنانه در گفت‌وگو با جام جم آنلاین مطرح کرد:

تأمین ماده اولیه بلای جان تولیدکنندگان پوشاک

یک تولیدکننده پوشاک زنانه گفت: با نوسانات اخیر ارز اگر تولید داخلی تقویت شود که وقتی مواد اولیه می‌خواهد راحت‌تر بیاورید، گمرکات مقداری کمتر اذیت کنند و مشکلاتی ازاین‌دست حل شود تولید داخل قوی‌تر می‌شود و من این امکان رادارم که سرمایه‌گذاری و تولید بیشتری داشته باشم.
کد خبر: ۱۱۷۸۸۴۳
تأمین ماده اولیه بلای جان تولیدکنندگان پوشاک

حلوایی تولیدکننده پوشاک زنانه در حاشیه نمایشگاه ماشین‌آلات نساجی، مواد اولیه، منسوجات خانگی، ماشین‌های گلدوزی و محصولات نساجی که در نمایشگاه بین‌المللی تهران در حال برگزاری است در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم آنلاین بابیان اینکه یکی از مهم‌ترین مشکلات فراهم نبودن مواد اولیه است خاطرنشان کرد: اکنون ثبت سفارش بسته‌شده و وقتی ارز نمی‌دهند باید از بازار آزاد ارز خرید کنیم و همین موجب شده نخی که مثلاً کیلویی 26 تومان بوده را کیلویی 50 تومان بخریم.

حلوایی با اشاره به اینکه ارز به لوازم‌یدکی صنایع نساجی هم تعلق نمی‌گیرد، خاطرنشان کرد: تأمین قطعات یدکی ماشین‌آلات برای هر تولیدکننده‌ای الزامی است، اما در شرایط فعلی تولیدکنندگان نمی‌توانند قطعات یدکی را تأمین کنند و حتی اگر هم بخواهند لوازم‌یدکی وارد کنند مشکل گمرکی ایجاد می‌شود و نهایتاً کارخانه با مشکل مواجه می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه حدود 60 تا 70 درصد مواد اولیه مورداستفاده از داخل کشور ایرانی تهیه می‌شود گفت: گروه ما ریسندگی هم انجام می‌دهد، ولی وقتی ارز نیمایی به ما ندهند، مجبوریم اگر قبلاً یک کانتینر مواد اولیه را یک میلیارد تومان می‌خریدیم الآن دو میلیارد و خورده‌ای خرید کنیم و همین نکته باعث کاهش انعطاف‌پذیری واحد تولیدی می‌شود.

این تولیدکننده پوشاک زنانه در ادامه بابیان اینکه از طرف دیگر ما مشکل سرمایه اولیه و نقدینگی هم داریم خاطرنشان کرد: نه‌تنها الآن باید بجای یک‌میلیاردی که قبلاً مواد می‌آوردیم، دو میلیارد تومان پرداخت کنیم بلکه رنگ را هم مثلاً قبلاً کیلویی 100 دلار می‌آوردیم الآن باید کیلویی 200 دلار پرداخت کنیم، یعنی هم‌جنس گران شده و هم قیمت دلار افزایش پیداکرده است؛ از سوی دیگر برای تسهیلات بانکی هم خیلی اذیت می‌شویم از ما وثیقه جدید می‌خواهند حال مگر ما چقدر وثیقه ملکی داریم.

وی بابیان اینکه نوسانات قیمت ارز باعث کاهش واردات خارجی شده گفت: اینکه جنس از خارج نمی‌آید موجب رونق بازار داخلی شده و مثلاً اگر قبلاً بازار 50-50 بین جنس ایرانی و خارجی تقسیم بود الآن 10 درصد هم از خارج جنس نمی‌آید و حتی در رفت‌وآمدها هم می‌بینیم که دیگر به شکل مسافری، چمدانی یا به‌صورت عمده و قاچاق جنس وارد نمی‌شود، پس فرصت داریم تهدید را به فرصت تبدیل کنیم.

حلوایی افزود: در این شرایط اگر تولید داخلی تقویت شود که وقتی مواد اولیه می‌خواهد راحت‌تر بیاورید، گمرکات مقداری کمتر اذیت کنند و مشکلاتی ازاین‌دست حل شود تولید داخل قوی‌تر می‌شود و من این امکان رادارم که سرمایه‌گذاری و تولید بیشتری داشته باشم.

وی بابیان هزینه تولید باسیاست‌های فعلی در حال افزایش است اظهار کرد: تولیدکننده باید مواد اولیه را با ارز آزاد وارد کند و در همین حال حقوق و دستمزد هم احتمالاً 25 درصد بالا خواهد رفت در این شرایط اگر مثلاً جنسی که من تولید می‌کنم در ترکیه 10 دلار به فروش می‌رسد برای من 10 دلار تمام می‌شود، پس باید تا وقتی قیمت ما نسبت به آنها مقداری کمتر است یا ‌اندازه آن‌هاست به فکر صادرات باشیم.

این تولیدکننده پوشاک زنانه بابیان اینکه مشکلات در قسمت صادرات کمتر از واردات است خاطرنشان کرد: در بخش واردات مواد اولیه مشکل‌داریم، برای باز کردن ال‌سی هم تحریم‌ هستیم و تنها راه باقیمانده این است که از بیرون دلار آزاد بخرم، بگذارم توی جیبم، بروم خارج پول نقد را بدهم و جنس را بخرم که آن‌هم گران درمی‌آید؛ در این شرایط لازم است برای مواد اولیه به من ارز نیمایی بدهند.

وی با تأکید براین که نزدیک به سه ماه است که نتوانسته مواد اولیه وارد کند اظهار داشت: برای واردات با ارز آزاد هم صرافی می‌گوید ارز را برایت می‌فرستیم، ولی تضمینی نمی‌دهیم که پول شما دست آن تاجری که در ترکیه می‌خواهی برسد، حالا من که نمی‌توانم یک یا دو میلیارد تومان را بدهم و بعد هم تضمینی نباشد که پول به دست طرف من در کشور خارجی برسد یا نه؛ در این شرایط ببینید چه استرسی به ما وارد می‌شود.

حلوایی در پایان خاطرنشان کرد: بدون استفاده از سیستم بانکی شاید موضوع کلاه‌برداری کمرنگ باشد اما با توجه به اینکه ارسال پول برای خرید مواد اولیه بوده وقتی پول به دست فروشنده مواد اولیه نرسید قطعاً از مواد اولیه هم خبری نیست درحالی‌که کارخانه نیازمند مواد اولیه است و اگر مواد اولیه نداشته باشیم کارهم نیست و چاره‌ای جز تعدیل نیرو نداریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها