یک مدیر تولید کارخانه نخ‌های پنبه‌ای در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین:

دولت تا دیر نشده به داد صعنت پوشاک برسد

عضو هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران در گفت‌وگو با جام جم آنلاین:

قاچاق عامل ایجاد رقابت منفی میان تولیدکنندگان شده است

عضو هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران می‌گوید تولیدکنندگان داخلی در صورت مهیا شدن شرایط می‌توانند نیاز بازار پوشاک به قاچاق را از بین ببرند.
کد خبر: ۱۱۷۸۷۹۴
قاچاق عامل ایجاد رقابت منفی میان تولیدکنندگان شده است

به گزارش جام جم آنلاین ، مجید نامی عضو هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران در رابطه با قاچاق پوشاک به ایران گفت: ما با یک بازار حدوداً 12 میلیارد دلاری پوشاک روبرو هستیم که 50 درصد این بازار به تولید داخلی ارتباط دارد و مابقی به واردات اختصاص دارد.

نامی در ادامه افزود: طبق آماری که ستاد مبارزه با قاچاق و دولت اعلام کرده‌اند سالیانه بین دو میلیارد و 700 میلیاردتا سه میلیارد دلار با قاچاق روبرو هستیم. این مقدار قاچاق باعث می‌شود تولیدکنندگان در داخل کشور و پتانسیل‌هایی که در صنعت پوشاک وجود دارد نتوانند به‌خوبی کارایی داشته باشند و این باعث شکل‌گیری یک رقابت منفی در کشور می‌شود.

وی عنوان کرد: کسی که در کار قاچاق است، پوشاک را بدون هیچ عوارض و مالیاتی وارد کشور می‌کند و ملزم به طی کردن هیچ روند قانونی نیست. این‌یک مزیت بزرگ برای آن‌هاست تا به سود بالایی که مدنظرشان قرار دارد برسند.

این مقام صنفی عنوان کرد: افرادی که به‌صورت شفاف و قانونی در ایران مشغول به کار هستند هزینه‌های تولیدی و سربار بالایی دارند و با این شرایط به‌سختی می‌توانند با قاچاقچیان پوشاک رقابت کنند.

عضو هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران یادآور شد: البته با توجه به تغییرات نرخ ارز در بسیاری از موارد واردکردن پوشاک برای قاچاقچیان دیگر مقرون‌به‌صرفه نیست، ولی مسلماً با آرام شدن اوضاع و درصورتی‌که مواد اولیه برای صنعت پوشاک تأمین نشود وضعیت دوباره به روالی برمی‌گردد که در آن قاچاق پوشاک بسیار پررونق خواهد بود.

نامی تصریح کرد: در آن صورت قاچاق پوشاک بازهم برای قاچاقچیان نفع به دنبال خواهد داشت و جای توجیه دارد. واردات غیرقانونی با شدت بیشتری آغاز می‌شود که به این ضرر تولیدکنندگان قانونی داخلی است.

وی خاطرنشان کرد: ما مؤلفه‌های متعددی جهت جلوگیری از قاچاق پوشاک داریم. البته نکته‌ای که باید موردبررسی قرار بگیرد این است که قاچاق پوشاک به این دلیل است که حتماً نیازی وجود دارد. ما باید به این نیاز پاسخ قانونی و اقتصادی بدهیم.

این مقام صنفی درباره چگونگی حذف قاچاق گفت: باید شرایط را به نحوی ایجاد کنیم که تولیدکنندگان داخلی بتوانند تولید مقرون‌به‌صرفه و به‌اندازه کافی داشته باشند تا بتوانیم در مقابل قاچاق مانع ایجاد کنیم. برای جلوگیری از قاچاق مسائل کنترلی و فنی هم باید وجود داشته باشد. قوانین مختلفی هم در این زمینه تدوین و تصویب‌شده است.

نامی بیان داشت: قانون ثبت برند خارجی و ثبت شناسه کالا از زمان واردات نیز مانع دیگری برابر قاچاق خواهد بود. کالایی که ثبت شناسه نداشته باشد ضبط می‌شود و از فروش آن جلوگیری می‌شود. البته ما در اجرای صحیح چنین قوانینی همواره با مشکلات زیادی روبرو بوده‌ایم و این قوانین اجرانشده است.

وی تأکید کرد: مناطق آزاد نیز همیشه شرایط خاص خودشان را داشته‌اند. اکنون مسئله واردات پوشاک از طریق مناطق آزاد به‌راحتی انجام می‌پذیرد. خیلی از قوانینی که در رابطه با پوشاک وجود دارد در این مناطق رعایت نمی‌شود و واردات خیلی راحت انجام می‌شود.

نامی گفت: راه‌های جلوگیری از قاچاق مشخص است و قوانین را هم به‌خوبی می‌دانیم اما باید عزمی جهت جلوگیری از آن وجود داشته باشد. رعایت نکردن این قوانین وضعیت تولید داخلی را بدتر می‌کند.

عضو هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران در پایان گفت: بزرگ‌ترین مشکلی که تولیدکنندگان دارند بحث نقدینگی و خرید مواد اولیه به شمار می‌رود. باید فکری اساسی بیندیشیم تا صنعت پوشاک باقدرت بیشتری بتواند به راه خودش ادامه بدهد و متوقف نشود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها