فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران مهم‌ترین پیام ساخت ناوشکن سهند را عبور از خط تحریم‌ها عنوان کرد و گفت: ما نمی توانیم امنیت خود را به بیگانگان گره بزنیم.
کد خبر: ۱۱۷۸۶۷۶
توسعه توان دفاعی ما وابسته به هیچ تحریمی نیست / حضور نامشروع آمریکایی ها در منطقه

به گزارش جام جم آنلاین از مهر، امیر دریادار حسین خانزادی در برنامه «نگاه یک» با اشاره به پیشینه ساخت ناوشکن در جمهوری اسلامی ایران در قالب پروژه موج اظهار داشت: ساخت تجهیزات دریایی نیازمند دانش و فناوری بسیاری بالایی است و فرمان مقام معظم رهبری برای ساخت ناوشکن موجب شد تا ارتش جمهوری اسلامی ایران و وزارت دفاع به سمت ساخت این شناورها بروند.

وی ادامه داد: نیروهای مسلح از همان روزهای آغازین پیروزی انقلاب اسلامی تحت شدیدترین تحریم ها قرار گرفتند و ما در دوران دفاع مقدس برای تامین کوچک‌ترین تجهیزات نیز مشکل داشتیم اما امروز با تلاش دانشمندان داخلی و البته با اتکا به دانش بومی توانستیم یک ناو بسیار پیشرفته بسازیم.

امیر خانزادی گفت: قبل از انقلاب اسلامی ما برای حضور در دریاها و تامین امنیت آنها نیاز شدیدی به بیگانگان و خرید تسلیحات و تجهیزات از آنها داشتیم اما با وجود تحریم توانسته ایم خودمان به فناوری برسیم و نیازمندی های خود را تولید کنیم.

وی با اشاره به خرید تسلیحات نظامی از سوی کشورهای مختلف منطقه گفت: تسلیحات آنها و قدرت نظامی شان بسیار وابسته به بیگانگان است و اگر روزی آنها اراده کنند و تسلیحاتی در اختیار آنها قرار ندهند، با مشکل مواجه می شوند.

فرمانده نیروی دریایی با بیان اینکه جمهوری اسلامی توانسته همه تجهیزات را در داخل تولید کند، اظهار داشت: ما نمی توانیم امنیت خود را به بیگانگان گره بزنیم. ناوشکن سهند از تجهیزات پیشرفته و منحصر به فردی برخوردار است که هر کدام از این قطعات در یکی از شهر های ایران تولید شده و با همکاری و هماهنگی با بخش دانشگاهی و صنعتی به این دانش دست یافتیم. امروز به لطف خدا همه این دانش و فناوری در داخل کشور وجود دارد و موجب اقتدار کشور شده است.

مهم‌ترین پیام ساخت ناوشکن سهند، عبور از خط تحریم‌هاست

دریادار خانزادی مهم‌ترین پیام ساخت ناوشکن سهند را عبور از خط تحریم‌ها عنوان کرد و با تاکید بر اینکه توانسته ایم با توجه به دانش داخلی به خودکفایی برسیم، گفت: در حوزه‌های موشکی، هوایی، زمینی و دریایی کشور ما به اوج بلوغ و خودکفایی رسیده است. کشوری که خود می‌تواند تسلیحات اش را تولید کند برای تامین امنیت، به هیچ کشوری وابسته نیست.

وی ناوشکن سهند را سومین ناوشکن جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد و ادامه داد: ما ساخت نمونه های مختلفی را متناسب با نیازهای کشور در دستور کار قرار دادیم، این نشان می دهد که با وجود تحریم‌ها رسیدن به این دانش و پیشرفت اتفاقی نیست. تولید جماران، دماوند و سهند و انشالله در آینده نزدیک دنا نشان می‌دهد که ایران به دانش بومی ساخت ناوشکن دست یافته است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش درخصوص تجهیزات ناوشکن سهند، گفت: یکی از تجهیزات ناوشکن سهند سامانه کمند است که یک توپ دوربرد است و این قابلیت را دارد که ۴ تا ۷ هزار گلوله در دقیقه شلیک کند. این ناو این قابلیت را دارد که اهداف که تا چهار کیلومتری او نزدیک می شوند هدف قرار دهد و از خود دفاع کند؛ سامانه هایی که این ناوشکن به آن مجهز است بسیار پیشرفته بوده و هیچ کشوری آن را در اختیار ما قرار نمی دهد و ما در تحریم هستیم اما با اتکا به دانش داخلی امروز این تجهیزات و فناوری ها در داخل تولید شده و برای دفاع از کشورمان به کار گرفته می شود.

توسعه توان دفاعی ما وابسته به هیچ تحریمی نیست

فرمانده نیروی دریایی ارتش درباره ماموریت‌های ناوشکن سهند، گفت: این ناو به مدت یک هفته به منطقه اقیانوس هند اعزام می‌شود و مأموریت تامین امنیت دریایی را انجام می دهد از این به بعد این ناوشکن در رزمایش‌ها و ماموریت های مختلف شرکت می‌ کند؛ حضور در اقیانوس اطلس نیز اگر چه از لحاظ امنیتی برای ما اهمیت چندانی ندارد اما می‌تواند یکی از ماموریت‌های ما در آینده ای نزدیک باشد. این ناوشکن قابلیت اقیانوس نوردی دارد و برای اولین بار است که در تاریخ نیروی دریایی ارتش، جمهوری اسلامی ایران به چنین ناوی مجهز می‌شود. متناسب با برنامه های موجود کار ما با قدرت ادامه پیدا می‌کند و توسعه توان دفاعی ما وابسته به هیچ تحریمی نیست.

وی در خصوص الحاق ۲ زیردریایی کلاس غدیر در روزهای گذشته اظهار داشت: زیردریایی در همه جهان یک سلاح آفندی است؛ البته زیردریایی‌ها مأموریت‌ها و قابلیت‌های متعددی دارد. زیردریایی کلاس غدیر اولین زیردریایی ساخت کشور است که متناسب با شرایط خلیج فارس تولید و به کار گرفته شده است.

حضور آمریکایی ها در منطقه نامشروع است

دریادار خانزادی با بیان اینکه حضور آمریکایی ها و دیگر کشورهای خارجی در منطقه ما یک حضور نامشروع و موجب برهم خوردن امنیت منطقه شده است، گفت: اگر آنها در این منطقه حضور نداشته باشند امنیت خلیج فارس و دریای عمان به خوبی تامین می‌شود، زیردریایی غدیر یکی از ابزار تامین امنیت دریایی است که تا عمق ۲۰۰ متری می‌تواند پایین برود و اژدرها و مین های مختلف را برای مقابله با دشمنان به کار بگیرد پیشرفتهای ما به حدی است که می توانیم دشمن را در هر حوزه ای شگفت زده کنیم

وی درخصوص زیردریایی فاتح گفت: زیردریایی فاتح در کلاس متوسط است و هم اکنون در حال گذراندن تست‌های نهایی خود است؛ این زیردریایی توسط سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع تولید شده است. فاتح برای دشمنان ما یک غافلگیری است، ولی ما به دلایل امنیتی قابلیت های آن را نام نمی بریم اما باید بگوییم که تا دندان مسلح است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در خصوص اشراف اطلاعاتی و امنیتی بر تنگه هرمز و سخنان رئیس جمهور آمریکا، گفت: سخنان رئیس جمهور آمریکا بیشتر یاوه گویی است تا مطالبی واقع؛ تامین امنیت تنگه هرمز برای ما بسیار ساده و سهل است.ما دشمنانمان را به صورت کامل رصد می‌کنیم و حتی گفتگوهای آنها را شنود می‌کنید و اگر این چنین نباشد حضور ما در دریا هیچ معنایی ندارد؛ آنها را به صورت لحظه به لحظه از دریا و هوا به وسیله پهپادهای بدون سرنشین رصد می‌کنیم.

امیر خانزادی در خصوص ماموریت نیروی دریایی در تامین امنیت اطلاعات دریایی، گفت: شاید وقتی ما از دزدی دریایی صحبت می کنیم برای بسیاری غیر قابل قبول باشد که چگونه در قرن ۲۱ این اتفاقات رخ می‌دهد اما باید بگویم که این یک بازی سیاسی است؛ ما معتقدیم که دزدی دریایی با حمایت برخی از کشورها صورت می گیرد. یک سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که چطور دزدان دریایی در فاصله ۷۰۰ مایلی می‌تواند با یک قایق کشتی های تجاری را رصد و آنها را در اختیار بگیرند و تقاضای پول کنند. اینها نشان می‌دهد که افراد یا گروه هایی به آنها کمک می کنند. برای کنترل دزدان دریایی باید سواحل را کنترل کرد و از سوی دیگر محرومیت و فقر را در کشورهای مبدا از بین برد.

حضور در دریا توان دفاعی کشور ما را نشان می دهد

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران ۱۰ سال است که به صورت شبانه روز و لحظه به لحظه در ماموریت های مختلف به مقابله با دزدی دریایی پرداخته و در خلیج عدن عملیات‌های متعددی را انجام داده و عملیات رعد یک و دو نمونه های از این ماموریت هاست، گفت: تشکیل کمیسیون کشورهای حاشیه اقیانوس هند به پیشنهاد هند یکی از راهکارها برای مقابله با دزدی دریایی است و تا امروز ۲۲ کشور منشور این اجلاس را در مجلس شان تصویب کردند. کشورهای زیادی مانند چین، فرانسه، برزیل و اسپانیا به عضویت افتخاری این اجلاس در آمده اند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران از آن روزی که وارد اجلاس کشورهای حاشیه اقیانوس هند شد دیگر اجازه ورود آمریکایی‌ها را به اجلاس نداد. نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به مدت دو سال ریاست اجلاس کشور های حاشیه اقیانوس هند را برعهده دارد. در آینده نزدیک یک اجلاس دو روزه برای افزایش همکاری بیشتر در بندر عباس برگزار می شود و پیش بینی کرده ایم در نیمه اول سال آینده یک رزمایش مشترک امداد و نجات برگزار شود.

امیر خانزادی تصریح کرد: نیروی دریایی یک نیروی سیاسی، اقتصادی و دیپلماتیک است و باید بتواند در راستای تامین منافع کشور حرکت کند سفر به بنادر دیگر کشور ها و احتزاز پرچم ایران نمایش اقتدار کشور ماست. حضور در دریا به خودی خود اقتدار و بالندگی است و توان دفاعی کشور ما را نشان می دهد، اعزام ناوگروه به کشور ایتالیا نیز در راستای اهداف ما و در جهت تعامل و همکاری با سایر کشورها است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در خصوص اقدامات این نیرو در سواحل مکران، گفت: مکان شاید یک روزی برای مردم ما شناخته شده نبود و این نشان می‌داد که ما در طول تاریخ از تنها ساحل اقیانوسی کشور غافل بوده‌ایم، اتفاق بسیار مهمی که باید در مکران بیافتد این است که باید تمدن دریایی در آنجا احیا شود و فرامین مقام معظم رهبری در خصوص مکران اجرایی شود. استقرار نیروهای مسلح در منطقه موجب احیای چرخه های تمدن دریایی می‌شود. باید از ظرفیت‌های حکومتی و مردمی در کنار هم بهره جست. نیروی دریایی ارتش پرچمدار احیای این تمدن دریایی است. توسعه دریایی متمرکز بر دولت نیست، برای توسعه پایدار در سواحل جنوبی مردم باید پای کار بیایند. مکران دروازه بیکران منافع ملی است و باید از این ظرفیت ها استفاده کنیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در خصوص شرایط دریایی خزر گفت: خزر دریای صلح و دوستی است ما امروز توان ساخت کشتی‌های تجاری و اقتصادی را در آن دریا داریم و ارتباط های بسیار خوبی با سایر کشورهای حاشیه خزر داریم ما در خطر هیچ مشکلی نداریم به جز شیطنت‌های بیگانگان که آن را به طور کامل رصد می کنیم.

امیر خانزادی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در دیدار اخیر کارکنان نیروی دریایی ارتش گفت: مقام معظم رهبری کلید موفقیت در دریا را نیروی انسانی می دانند، زیرا نیروی انسانی تجهیزات پیچیده و راهبردی دریایی را تولید و آنها را راهبری می کند . حرکت ما در سال‌های گذشته و امروز نیز در جهت اجرای فرامین مقام معظم رهبری است ، ما به دنبال بهبود شرایط معیشتی کارکنان و همچنین تولید تجهیزات بسیار پیشرفته هستیم تا بتوانیم فرامین فرمانده معظم کل قوا را اجرایی کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها