اردوغان در حاشیه نشست گروه 20 در آرژانتین؛

حقایق قتل خاشقچی به خاطر مواضع ترکیه مشخص شد

وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه پیش از متهم کردن ولیعهد سعودی به قتل خاشقچی باید مدارک قاطع داشت، گفت کارشناس کالبد شکافی در تیم ترور، از مٌثله کردن مردم لذت می‌برد.
کد خبر: ۱۱۷۸۲۷۶
قاتل خاشقچی مُثله کردن انسان‌ها را دوست دارد!

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، مولود چاووش‌ اوغلو شامگاه دوشنبه مجددا تاکید کرد که امکان ندارد قاتلان جمال خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد سعودی خودسرانه عمل کرده باشند.

وی با بیان اینکه شخصا به فایل صوتی لحظه قتل خاشقچی گوش داده است، گفت: «در این فایل می‌توان شنید که کارشناس کالبد شکافی تیم ترور سعودی (صالح الطبیقی) دستوراتی می‌دهد. او می‌گوید که دیگران (اعضای تیم ترور) باید زمانی که خودش جسد را تکه تکه می‌کند، به موسیقی گوش کنند. مشخص است که وی از این کار لذت می‌برد. او مُثله کردن انسان‌ها را دوست دارد! این تهوع‌آور است».

به نوشته روزنامه «حریّت» وی با بیان اینکه پیش از متهم کردن کسی باید مدارک قاطع داشت، توضیح داد: «خیلی‌ها محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی را مسئول این جنایت معرفی می‌کنند».

وزیر خارجه ترکیه ضمن اشاره به درخواست بن‌سلمان برای دیدار با «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور این کشور در حاشیه نشست گروه 20 در آرژانتین، افزود: «اردوغان برگزاری این دیدار را در نظر دارد. فعلا دلیلی وجود ندارد که چنین دیداری انجام نشود».

پیشتر هم روزنامه «دیلی صباح» در مطلبی به نقل از منابع امنیتی ترکیه گزارش داده بود که الطبیقی با استفاده از دستگاه مکنده، خون را از بدن خاشقچی تخلیه کرده تا هنگام تکه تکه کردن جسد وی، قطرات خون به در و دیوار کنسولگری پاشیده نشود و ردی به جا نگذارد.

چاووش‌اوغلو درباره سفر اخیر «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به آنکارا نیز گفت که این دیدار یکی از «بهترین و سازنده‌ترین» دیدارهایی بوده که طی چند سال اخیر با نمایندگان اروپایی انجام داده است.

وی با اشاره به تظاهرات روزهای اخیر در فرانسه و برخورد خشن پلیس و نیروهای امنیتی با معترضان به افزایش قیمت سوخت، تاکید کرد که اتحادیه اروپا باید واکنش دولت فرانسه را «غیرقابل قبول» اعلام کند.

وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه اروپایی‌ها در زمان حادثه «گِزی پارک» در تابستان 2013 سعی کردند به آنکارا درس دموکراسی و مدارا با معترضان بدهند، گفت اما آنها در برابر خشونت‌های مکرر نیروهای امنیتی فرانسه با تظاهرات سکوت می‌کنند.

چاووش‌ اوغلو با تاکید مجدد بر تداوم تلاش ترکیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا، تصریح کرد که اروپا اما به تعهدات خودش من‌جمله توافق مهاجران با آنکارا برای ممانعت از ورود پناهندگان غیرقانونی به این قاره، عمل نکرده است.

وی ضمن اشاره به رأی دادگاه عالی حقوق بشر اتحادیه اروپا مبنی بر لزوم آزادی هرچه سریعتر «صلاح‌الدین دمیرتاش» رهبر حزب کُردی «دموکراتیک مردمان» از زندان ترکیه، گفت: «بسیاری از کشورهای اروپا نیز به تصمیمات این دادگاه اهمیت نداده و آن را اجرا نمی‌کنند».

دادستانی ترکیه بعد از تفتیش ویلایی در استان «یالووا»، هویت یکی از اعضای تیم ترور روزنامه‌نگار منتقد سعودی و همچنین شخصی که مسئولیت مخفی‌کردن جسد خاشقچی به وی سپرده شده بود را افشار کرد.

یک شبکه خبری ترکیه‌ای روز سه‌شنبه بخش کوتاهی از فایل صوتی هفت دقیقه‌ای از مجادله خاشقچی با مهاجمان در بخش صدور روادید کنسولگری استانبول را پخش کرد.

خاشقچی ۵۹ ساله چهارشنبه در تاریخ دهم مهر (دوم اکتبر) برای امور ازدواج خود به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول مراجعه کرد اما دیگر از آن خارج نشد.

درپی فشارهای ترکیه و افشای قطره‌چکانی اطلاعات از نحوه به قتل رسیدن وی، دادستانی کل عربستان سعودی بعد از تغییر چند باره ادعاهای خود در این باره، نهایتا در تاریخ 24 آبان (15 نوامبر) اذعان کرد که این روزنامه‌نگار منتقد در داخل کنسولگری تکه تکه شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها