مرادی در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین:

هفته وحدت مشت محکمی بر دهان دشمنان است

نماینده ولی فقیه در کردستان گفت: همین خدماتی که نظام اسلامی به اهل سنت دارد موجب می‌شود نگاهشان به اهل بیت و شیعه بهتر شود و کارهایی که ما در مناطق اهل سنت انجام داده‌ایم حتی بر روی اهل سنت خارج از کشور هم اثرات خوبی داشته است.
کد خبر: ۱۱۷۸۱۹۱
خدمات به اهل سنت کشور حتی بر اهل سنت خارج از کشور تاثیر داشته/ دشمن از توهین به مقدسات اهل سنت، جوانان انتحاری می‌سازد

جام‌جم آنلاین: هفته وحدت ابتکار بینانگذار کبیر انقلاب است که فاصله یک هفته‌ای میان میلاد پیامبر اسلام به روایت اهل سنت و شیعیان را به عنوان هفته وحدت نام‌گذاری کردند؛ هفته‌‌ای که قرار است در آن موضوعاتی وحدت بخش میان شیعیان و اهل سنت می‌شود بررسی شود و همچنین موضوعاتی که موجب تفرقه‌ است مورد موشکافی قرار گیرد تا چاره‌ای برای آن اندیشیده شود.

جام‌جم آنلاین در گفت‌وگویی با آیت‌الله سید محمد حسینی شاهرودی، نماینده ولی فقیه در استان کردستان و مسئول مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور موضوع ضرورت وحدت میان شیعیان و اهل سنت و همچنین کارهای انجام شده را بررسی کرده‌ که متن گفت‌وگو با این نماینده مجلس خبرگان رهبری در ادامه ارائه می‌شود.

وحدت مساله‌ای که خداوند بر آن تاکید دارد

وحدت میان مسلمانان چه ضرورتی دارد؟

وحدت موضوعی است که خداوند در قرآن به آن تاکید دارد و خداوند متعال فلسفه اینکه چرا باید وحدت داشته باشیم را بیان می‌کند. خداوند می‌فرماید (و اعتصموا بحبل الله جمیعاً و لا تفرّقوا و اذکروا نعمت الله علیکم إذ کنتم أعداءً فألّف بین قلوبکم)، یعنی اصل این است که همه متمسک به حبل الله باشیم موضوعی که در قرآن و همچنین روایات پیامبر و اهل‌البیت به آن تاکید شده و همینطور خداوند نهی می‌کند از اینکه تفرقه داشته باشیم، در ادامه می‌گوید (و اذکر نعمت الله علیهم) یعنی این مساله را به عنوان یک نعمت تلقی کنید و همچنین با اشاره به اینکه بایکدیگر دشمن بودند می‌گوید (فألّف بین قلوبکم) یعنی بین قلوبتان اُلفت ایجاد کردیم و شما بایکدیگر برادر شدید و از طرف دیگر هم می‌گوید (و لا تنازعوا فتفشلوا و تذهب ریحکم) یعنی بایکدیگر نزاع نداشته باشید چرا که نزاع باعث ضعیف شدن و از بین رفتن نیروی خودتان می‌شود؛ دو طرف اختلافی که می‌خواهند یکدیگر را تضعیف کنند، هم ضعیف می‌شوند و وقتی ضعیف شدند آبرو و عزت آنها از بین می‌رود و دیگر نمی‌توانید اقتدار خود را داشته باشد.

اختلاف دشمن را قوی و مسلمانان را ضعیف می‌کند

این دشمن است که از اختلاف سود می‌برد و چیزی که ما مسلمانان از اختلاف به دست می‌آوریم ضعیف شدن و تقویت دشمنانمان است، مشخص است در این شرایط هیچ انسان عاقلی تفرقه ایجاد نمی‌کند.
درنهایت هم اگر واقعاً این هدف بزرگ راداریم که اسلام قرار است جهان را فرابگیرد، طبیعتاً با دعوای میان مسلمان‌ها این اتفاق نمی‌افتد چطور می‌توانیم انتظار داشته باشیم وقتی ما با خود متحد نیستیم دیگران به ما بپیوندند؟ بااین‌حال متأسفانه این اختلافات به‌جایی رسیده است که موجب شده امثال داعشی‌ها بتوانند این‌گونه بزنند و بکشند و این بهانه را هم داشته باشند که یک عده افراد افراطی از طرف دیگر به آنها توهین کرده‌اند و آنها را درگیر می‌کنند. مشخص است که نباید اجازه دهیم چنین چیزی اتفاقی افتد و ضرورت دارد که وحدت داشته باشیم تا قدرت پیدا کنیم و به امت واحده برسیم.

ارتباطات‌ بیشتر میان مسلمانان اختلافاتمان را کمتر می‌کند

با توجه به‌ضرورت وحدت چه اقداماتی انجام‌شده و این اقدامات چه مقدار مؤثر بوده است؟

اقدامات خوبی در مورد وحدت انجام‌گرفته که بخشی از آن همین رفت‌وآمدها، همایش‌ها، کنفرانس‌ها، جلسات، نشست‌ها و هیات‌هایی است که از کشور به خارج رفتند یا از خارج به ایران آمده‌اند. ما مسلمانان هرچقدر بتوانیم ارتباطات میان خود را بیشتر کنیم و بیشتر از همدیگر شناخت داشته باشیم اختلافاتمان کمتر می‌شود.

نکته دیگر این است که در سال‌های اخیر بخصوص بعد از انقلاب، هم حضرت امام و هم مقام معظم رهبری بر روی وحدت تأکید داشتند و نهادهایی مانند مجمع جهانی تقریب مذاهب، شورای نمایندگان و مجموعه‌های دیگر را برای تقویت این مسئله ایجاد کردند که در ارتباط با اهل سنت تلاش‌های زیادی انجام داده و می‌دهند و تا حد زیادی هم مؤثر بوده است.

خدمات در مناطق اهل سنت حتی بر اهل سنت خارج از کشور هم تأثیر مثبت داشته

همین کارهای مختلفی که در مناطق اهل سنت می‌شود و خدماتی که نظام اسلامی به آنها می‌دهد موجب می‌شود تا ارتباطات آنها با ما بیشتر و نگاهشان به اهل‌بیت و شیعه بهتر شود، کارهایی که ما در مناطق اهل سنت انجام داده‌ایم حتی بر روی اهل سنت خارج از کشور هم اثرات خوبی داشته و وقتی آنها می‌فهمند ما چه خدماتی به روحانیت و مردم آنها می‌دهیم اثرات خود را می‌گذارد بااین‌حال کارهای انجام‌شده کافی نیست و طبیعتاً دشمنان هم تلاش می‌کنند و به دنبال ایجاد اختلاف و شبه‌افکنی هستند، به همین دلیل باید سعی کنیم تا هم کسانی که سعی می‌کنند در جهت اختلاف قدم بردارند و مثلاً توهین می‌کنند را متوجه کنیم و همچنین باید احترام یکدیگر را داشته باشیم، طبیعی است وقتی ما به اهل سنت توهین کنیم آنها هم به ما توهین می‌کنند.

اتحاد امت اسلام مسئله‌ای است که باید هرچه بیشتر تقویت شود و ما که انقلابمان، انقلاب اسلامی است و تلاش داریم ان‌شاءالله هدایت جامعه جهانی را در دست بگیریم حتماً باید اتحاد و برادری خود با اهل سنت را داشته باشیم تا بتوانیم به این هدف برسیم.


دشمن از توهین به مقدسات اهل سنت، جوانان انتحاری می‌سازد

تصور می‌کنید عاملی که موجب شده در منطقه شما یعنی کردستان برخی از افراد جذب گروه‌های تروریستی مانند داعش شوند چه بوده است؟

گاهی یک فردی یک کلمه را می‌گوید که احساسات یک گروه را جریحه‌دار می‌کند و اتفاقاً بعد هم می‌بینید دشمنان همه تلاشی خود را انجام داده‌اند تا توهین‌های را بگیرند و منتشر کنند تا در اختیار برخی از افراد گذاشت شود، بعد با همین توهین یک جوان اهل سنت را آن‌چنان تحریک کرده‌اند که می‌گوید حاضرم کسی که این حرف را زده است بکشم، بعد به او می‌گویند این حرف همه شیعیان است؛ یعنی با همین جریحه‌دار کردن احساسات افرادی به امثال داعش پیوستند و حتی حضار هستند به شکل انتحاری خودشان را بکشند تا چند نفر از گروه دیگر را هم کشته باشند چون عده‌ای به مقدسات آنها توهین کرده‌اند.

دشمن حتی نسبت دروغ به شیعه می‌دهد تا تکفیر کند

برخی که در امنیت‌ هستند این توهین‌ها را انجام می‌دهند بعد می‌بینیم که طرفداران اهل‌بیت در دیگر کشورها درخطر قرار می‌گیرند و دشمنانی مانند وهابیت این توهین‌ها را ترویج می‌کند و از طرف دیگر هم بعضی از مواقع دشمنان برخی از دروغ‌ها را به شیعه نسبت می‌دهند و بر اساس آن دروغ تکفیر می‌کنند که در این مورد هم باید با آگاهی بخشی بیشتر فعالیت کرد و شیعه واقعاً آن‌گونه که هست باید شناسانده شود و اتفاقاً می‌بینیم وقتی‌که اهل سنت شیعه واقعی را می‌شناسند نسبت به روحانیت آن ارادت پیدا می‌کنند و اکنون ارتباط هم دارند.

پیوستن به تروریست‌های تکفیری در کردستان کمتر از دیگر مناطق

از سوی دیگر با همین کارهایی که در کردستان شده مسئله پیوستن به گروه‌های تروریستی کمتر از دیگر مناطق بوده است و باوجوداینکه شاید انتظار برعکس این باشد، اما پیوستن به گروه‌های تروریستی مانند داعش در کردستان از جاهای دیگر به‌مراتب کمتر بوده است و این نشان‌دهنده این است که وقتی کار فرهنگی و در جهت وحدت انجام می‌شود اثر هم دارد.

خدمات به حوزه‌های اهل سنت مانند خدمات به حوزه‌های شیعیان است

کارهایی که در جهت ایجاد وحدت انجام‌شده چه بوده است؟

ما ارتباطات بسیار خوبی رابین شیعیان و اهل سنت ایجاد کرده‌ایم، هم حوزویان اهل سنت به ما سر می‌زنند و هم حوزویان ما به حوزویان آنها سر می‌زنند و همین چند روز پیش حدوداً 15 نفر از علمای اهل سنت منطقه در قم بودند و با مراجع تقلید ازجمله آیت‌الله مکارم شیرازی، آیت‌الله علوی گرگانی، آیت‌الله جوادی آملی و برخی دیگر از حضرات دیدار داشتند؛ ما حوزه‌های علمیه اهل سنت را ساخته و تجهیز کرده‌ایم و به روحانیان آنها مانند همان خدماتی که به حوزه‌های علمیه شیعیان داده می‌شود داده می‌شود.

ازجمله کارهای دیگری که انجام‌شده این است که چون امام شافعی که رئیس مذهب اهل سنت کردستان محسوب می‌شوند ارادت بسیاری به اهل‌بیت داشته و اشعار بسیاری زیبایی در مدح حضرت امیر، اهل‌بیت و حتی محبان اهل‌بیت دارد ما در کنگره‌هایی که در شهرهای مختلف منطقه گذاشتیم این موضوعات را معرفی کردیم که بسیار مؤثر هم بود؛ وقتی اهل سنت می‌بینند ما با هزینه خود امام مذهب‌ آنها را گرامی می‌داریم طبیعی است که آنها هم به امام مذهب ما مثلاً امام جعفر صادق احترام می‌گذارند.

هرچه صادقانه‌تر عمل کنیم اهل سنت به ما نزدیک‌تر می‌شوند

درمجموع باید این کارها انجام شود و احساس دوئیت هم وجود نداشته باشد، هرچقدر که ما صادقانه‌تر در بیان و عمل برخورد کنیم آنها به ما نزدیک‌تر می‌شوند و ما قدرت می‌گیریم و این‌گونه باید تلقی کنیم که با این وحدت مشکلات ما کمتر می‌شود، بعد می‌توانیم همه زور خود را علیه دشمن مشترک بگذاریم.

موضوع دیگر شناساندن دشمن به آن‌هاست، برخی از مواقع آن‌قدر در گوش اهل سنت خوانده می‌شود که ما را دشمن خود می‌پندارند اما باید بدانیم که دشمن ما مشترک است و آن‌هم آمریکا و صهیونیست‌ها هستند، آن‌هایی که متوجه این مسئله می‌شوند محکم می‌ایستند و ما حتی شهدایی را در میان اهل سنت داریم که نخواستند فقط یک کلمه توهین به حضرت امام کنند؛ یک پیرمرد 80 ساله داریم که او را دو ماه در کوه‌ها می‌چرخاندند تا فقط یک کلمه توهین به حضرت امام خمینی (ره) کند و رهایش کنند ولی حاضر نشد تا شهیدش کردند وقتی ما با چنین افرادی روبرو هستیم باید شناخت خود را نسبت به آنها درست کنیم. از طرف دیگر آنها واقعاً به اهل‌بیت احترام می‌گذارند، همه ائمه اهل‌بیت ما را احترام می‌کنند و ما هم باید کسانی که به آنها اعتقاددارند را موردتوجه قرار دهیم و حداقل این حد را داشته باشیم که از افراد مورداحترام آنها اسم نبریم و الحمدالله مشکلی ایجاد نمی‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها