یک نماینده اهل سنت مجلس با اشاره به هزینه‌هایی که نظام جمهوری اسلامی برای دفاع از انقلابیون اهل سنت انجام می‌دهد خاطرنشان کرد: نباید بگذاریم این هزینه‌های بالا را با یکسری تنگ نظری‌های جزئی که می‌شود مطابق قانون حل کرد از بین برود.
کد خبر: ۱۱۷۷۹۳۷
نباید بگذاریم تنگ نظری‌های جزئی میان شیعیان و اهل‌سنت اختلاف بیندازد

محمد نعیم امینی‌فرد نماینده اهل سنت مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم آنلاین در خصوص هفته وحدت با تاکید براینکه مقوله وحدت مذاهب اسلامی یک امر اعتقادی و نه یک موضوع تاکتیکی یا سیاسی است خاطرنشان کرد: هر چند در اعتقادات فریقین شیعه و سنی، قرآن، سلوک پیامبر اسلام و ائمه اهل تشیع و اهل تسنن تاکید بر وحدت وجود داشته است با این حال از همان زمان که دین اسلام با فداکاری‌های پیامبر گرانقدر و شاگردان ایشان گسترش پیدا کرد و مورد قبول ملل جهان قرار گرفت تلاش‌های دشمنان برای ایجاد تفرقه بین مسلمانان وجود داشته است.


امینی‌فرد با اشاره به اینکه در طول چهارده قرنی که اسلام گذشته ما شاهد تاثیرگذاری تلاش دشمنان در جهت ایجاد جدایی بین برادران و خواهران مسلمان بوده‌ایم و این تفرقه در هر زمانی صدمات جبران‌ناپذیری را به کیان اسلامی وارد کرده است خاطرنشان کرد: با این حال در طی 150 سال اخیر هم تلا‌ش‌ها در جبهه اسلامی برای ایجاد وحدت بیشتر شده و هم از طرف دیگر تلاش‌های دشمنان متناسب با قدرت گرفتن قرائت‌های ناب و انقلابی از اسلام شدت گرفته است.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی یک فرصت بی‌نظیری بود که توانست با شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی ملت ایران اعم از شیعه و سنی را حول این شعار و رهبری انقلاب متحد کند خاطرنشان کرد: خوشبختانه از همان زمان ندای وحدت اسلامی جمهوری اسلامی نه تنها در ایران بلکه در اطراف و اکناف جهان اسلام گسترش پیدا کرده است و مخاطب خود را هم بین ملل مسلمان پیدا کرده است.

این نماینده اهل سنت افزود: با این حال مانند هر پدیده مهم و مبارکی آسیب‌هایی هم در این زمینه وجود دارد یعنی ما در حالی که شعار وحدت اسلامی می‌دهیم و قانون اساسی هم ظرفیت‌های خوبی برای استفاده از ظرفیت برادران مسلمان اعم از شیعه و سنی در اختیار حاکمیت قرار داده است به شکل کامل از این ظرفیت‌ها استفاده نشده است.

وی تاکید کرد: شاید بتوان گفت الان مهمترین اقدامی که می‌تواند به این وحدت نمود عملی بدهد این است که ما مقداری به ظرفیت‌های قانون اساسی توجه کنیم.

امینی‌فرد ادامه داد: طبق قانون اساسی به جز ریاست جمهوری که باید شیعه اثنی عشری باشد بقیه مقامات در انحصار هیچ کدام از مذاهب اسلامی نیست با این حال در طول این چهار دهه نمی‌بنید که هیچ یک از برادران اهل سنت به مقامی در حد وزیر یا استاندار رسیده باشد که این خودش یک آسیب است و ملل جهان خواهند گفت شما که این مقدار ادعای وحدت دارید خودتان چه مقدار توانسته‌اید این وحدت را حداقل در معیارهای عملی پیاده کنید.

وی با بیان اینکه بعضا با تنگ‌ نظری‌هایی بخصوص در انجام فرائض اسلامی روبرو هستیم که باید برطرف شود اظهار کرد: مسلمانان اهل سنت چیزی در حدود 16 تا 17 میلیون نفر از جمعیت کشور هستند ولی همچنان در مرکز کشور به عنوان ام‌الاقرای جهان اسلام از داشتن یک مسجد محروم هستند البته نمازخانه دارند اما هنوز مسجد ندارند.

نماینده مردم ایرانشهر در ادامه با اشاره به حضور برادران اهل سنت همپای برادارن اهل تشیع در جنگ خاطرنشان کرد: با وجود اینکه حتی کم سن و سال‌ترین شهید دفاع مقدس شهید سیبل اخلاقی یک نوجوان اهل سنت از شهرستان نیک‌شهر است اما در گزینش‌های نیروهای نظامی می‌بینیم که برخلاف نظر عالی مقام عظمای ولایت که همیشه تاکید دارند باید از این ظرفیت استفاده شود خیلی کم از برادارن اهل سنت استفاده شده است و همین آسیب‌هایی بیان شده است که بعضا موجب واگرایی در میان اهل سنت کشور می‌شود.

وی با بیان اینکه مقدسات و اصول اصلی دین اسلام در میان هر دو گروه اهل سنت و تشیع مشترک است و تنها یک‌سری اختلافات فقهی وجود دارد که این نوع اختلافات در میان شعبه‌های مختلف اهل تشیع و اهل تسنن هم وجود دارد خاطرنشان کرد: در مجموع اختلاف مبنایی قابل توجهی بین اهل تسنن و اهل تشیع وجود ندارد و در این شرایط می‌توان با برطرف کردن برخی از تنگ‌نظری‌های یک نمونه خیلی موفق از برادری اسلامی را به جهان اسلام ارائه دارد کما اینکه توانسته‌ایم تا حد زیادی این کار را هم انجام دهیم.

امینی‌فرد با اشاره به اینکه براداران اهل سنت عموما در مرزهای ایران مستقر هستند و قسمت عمده‌ای از مرزهای دور تا دور ایران توسط آنها پاسداری می‌شود خاطرنشان کرد: علی القاعده در این شرایط بیشترین طمع دشمنان هم به مرزها معطوف است با این حال نه تنها دیده‌ایم که آنها تسلیم متامع بیگانگان نشده‌اند بلکه مجدنانه در جهت پاسداری از مرزهای عقیدتی و سرزمینی ایران حرکت کرد‌هاند.

وی مشی کلی اهل سنت ایران را مشی معتدل دانست که منافع ملی را بر دیگر موضوعات مقدم داند و ادامه داد: اهل سنت در جهت وحدت اسلامی حول مانیفستی که نشات گرفته از قرآن، سیره پیامبر و در عین حال وفاداری به قوانین کشور، سیاست‌های کلی نظام و تبعیت از مقام رهبری است جمع شده‌اند و بالاترین نمود آن را هم در جریان مشارکت‌های انتخاباتی دیده‌ایم که همواره نقش مهم و هم مشارکت بالایی داشته‌اند.

نماینده مردم ایرانشهر با اشاره به اینکه دولت آقای روحانی اگر رای یک‌پارچه اهل سنت ایران را نداشت خیلی بعید بود توفیق پیدا کند به عنوان دولت منتخب مستقر شود خاطرنشان کرد: این نشان می‌دهد اهل سنت وفادار به نظام و قانون اساسی مترقی هستند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: با این حال بالاخره اهل سنت هم برخی از درخواست‌هایی را دارند که طبق قانون باید به این درخواست‌ها و مطالبات پاسخ مناسب داده شود و علی الدوام نمی‌توان پاسخ غیرمناسب دهیم و انتظار داشته باشیم که خدشه‌ای به وحدت وارد نشود.

امینی‌فرد تاکید کرد: بهترین روش همان تدبیر رهبر فقید انقلاب حضرت امام خمینی (ره) است که هفته‌ای را به نام هفته وحدت نامگذاری کردند تا اندیشمندان فریقین جمع ‌شوند و آسیب‌‌های را که تعدادی از آنها را بیان کردم و نقاط قوتی که وجود دارد و بسیار فراتر از این نقاط ضعف است را مورد بررسی قرار دهند.

وی در ادامه با بیان اینکه رهبر انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای هم یک عنایت مستمر بر ایجاد وحدت اسلامی داشتند گفت: نمونه این موضوع را در دفاع مستمری که از انقلابیون مسلمان اهل تسنن یا اهل تشیع خارج از کشور داشتند می‌بینیم، مثلا جمهوری اسلامی در حالی از انقلابیون فلسطینی دفاعی می‌کند که این انقلابیون عموما از برادران اهل تسنن هستند.

این نماینده اهل سنت با اشاره به هزینه‌هایی که نظام جمهوری اسلامی برای دفاع از انقلابیون اهل سنت انجام می‌دهد خاطرنشان کرد: نباید بگذاریم این هزینه‌های بالا را با یکسری تنگ نظری‌های جزئی که می‌شود مطابق قانون حل کرد از بین برود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها