قطار رشت قزوین که عملیات اجرایی آن در سال 1385 آغاز شده بود، پس از عبور از جاده‌های پر پیچ و خم و صخره های البرز، پس از گذشت 12 سال به ایستگاه آخر رسید و فردا (پنجشنبه) به صورت اولیه با حضور معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه به بهره‌برداری می‌رسد.
کد خبر: ۱۱۷۷۷۰۹
بهره‌برداری اولیه از قطار رشت - قزوین

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا ، گیلان، استانی است که گفته شده اولین خط ریلی کشور را در سال 1848 میلادی از رشت به بندر پیربازار و بندر انزلی داشته و ممکن است بقایای این راه آهن در مسیر رشت به پیربازار و لوکوموتیو بخاری که بر روی آخرین قطعه چندمتری ریل، هنوز در داخل محوطه اداره‌کل بنادر گیلان در انزلی خودنمایی می کند، تنها آثار به جا مانده در این مسیر باشد.

عده ای معتقدند 12 کیلومتر از این مسیر تا اواسط دوره پهلوی اول همچنان مورد استفاده بوده‌ اما پس از آن؛ گیلان سوت قطار و نشانی از خط های ریلی را به خود ندید؛ استانی که سرشار از ظرفیت های گوناگون است و گردشگری آن، ضرورت احداث قطار را دوچندان می کند و امروز نیز جلوه ای از این گردشگری بنا به گفته مسئولان وزارت راه و شهرسازی؛ در طولانی ترین پل ریلی کشور تجلی یافته؛ پلی که یک هزار و 430 متر طول دارد و بر رودخانه سفیدرود بنا شده و عبور این خط ریلی از جنگل، کنار شالیزارها و مشاهده هزاررنگ این سرزمین تصاویری بی بدیل، رویایی و خاطره انگیز را برای گردشگران رقم می زند.

علاوه بر جذابیت های این مسیر، سرعت قطار در این خط ریلی 160 کیلومتر در ساعت پیش بینی شده که زمینه ساز صرفه جویی در وقت گردشگران خواهد شد چراکه جاده های گیلان به عنوان یکی از مهمترین استان های مقصد گردشگری، همواره مملو از خودروهایی است که ترافیک های سنگین و گاه خسته کننده، برای مسافران ملال آور می شود.

در کنار مزیت گردشگری، موقعیت سوق‌الجیشی گیلان به لحاظ همسایگی با کشورهای حاشیه خزر و نیز تأکید چندباره رئیس جمهوری بر تحقق کریدور شمال - جنوب، بر اهمیت احداث این خط ریلی می افزاید.

به گفته مصطفی سالاری استاندار گیلان؛ پس از راه اندازی اولیه راه آهن رشت - قزوین، این خط ریلی حدود دو ماه دیگر با حضور رئیس جمهوری به طور رسمی افتتاح می شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر قطار به صورت حمل بار فعالیت دارد و نیازهای کارگاهی این پروژه‌ را تأمین می‌کند، خاطرنشان کرد: در ساخت راه آهن محدودیت شیب و قوس وجود دارد، عبور از البرز کار آسانی نیست و تفاوت جاده با ریل در محدودیت شیب، مسیر پروژه را با دشواری مواجه کرد با این وصف؛ با افتتاح رسمی و تردد مردم با قطار، طراحی و اجرای زیبای تونل‌ها و پل‌های متعدد در مسیر سختی این پروژه عظیم نمایان می‌شود.

به تصریح استاندار گیلان، ساخت راه آهن برای استفاده گیلانیان و سایر هموطنان تعریف شده و با افتتاح راه آهن در سال سه میلیون و 800 هزار نفر مسافر و 10 میلیون تن بار جابجا می شود.

طول راه آهن قزوین - رشت 164 کیلومتر است.

** راه آهن گیلان، حلقه مفقوده تحقق کریدور شمال - جنوب

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز در یکی از بازدیدهای خود از روند احداث ایستگاه مرکزی خط آهن قزوین - رشت در منطقه فلکده رشت گفت که افتتاح این راه آهن، رونق اشتغال و کسب و کار را در گیلان در پی دارد و در توسعه و افزایش سرمایه گذاری منطقه موثر است.

به بیان محمدباقر نوبخت؛ با تکمیل راه آهن گیلان، حلقه مفقوده کریدور شمال - جنوب تکمیل و این مسیر مهم اقتصادی، شکل می گیرد ضمن آنکه سفر از این طریق، وسیله مناسبی هم برای گیلانی‌ها و هم گردشگران در تعطیلات خواهد بود و می‌توانیم بسیاری از تنگناهای ترافیکی کنونی را پشت سر بگذرانیم.

به تصریح معاون رئیس جمهوری، این قطعه متفاوت از قطعات دیگر و جزو پنج پروژه اقتصاد مقاومتی است و اهمیت آن به این دلیل است که این قطعه، حلقه مفقوده باقی‌مانده از کریدور شمال - جنوب است و با توجه به بندر کاسپین منطقه آزاد انزلی، این خط ریلی می تواند همزمان به سمت بندرانزلی نیز رفته و این ظرفیت بزرگی است که محموله های جمهوری آذربایجان و روسیه را از این مسیر به آنها برسانیم.

** خط ریلی رشت - قزوین از افتخارات مهندسی کشور است

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل نیز معتقد است راه آهن رشت - قزوین از افتخارات مهندسی کشور بوده و با توجه به قرار گرفتن در کریدور شمال - جنوب، خط ریلی مهمی محسوب می شود.

خیرالله خادمی در یکی از جلسه های شورای برنامه ریزی و توسعه گیلان با موضوع راه آهن تصریح کرد که برای خط ریلی قزوین - رشت؛ بیش از 25 کیلومتر تونل و 9 کیلومتر پل بزرگ طراحی و اجرا شده که به لحاظ حجم عملیات، جزو سنگین ترین و بزرگ ترین پروژه های ریلی و عمرانی کشور است.

وی موقعیت مکانی این پروژه به لحاظ وجود رشته کوه های البرز، ریزش های مقطعی ناشی از آن، وزش باد شدید و وجود سد منجیل را سبب کندی روند اجرای این پروژه ذکر کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها