یک عضو اتاق بازرگانی در واکنش به بازداشت برخی مدیران پتروشیمی عنوان کرد:

تأمین نیاز داخل، اولویت اقتصاد مقاومتی/ صنایع بالادستی؛ صنایع کوچک و متوسط را بازوی اجرایی خود بدانند

عضو اتاق بازرگانی، تأمین نیاز داخل را اولویت اصلی اقتصاد مقاومتی توصیف کرد و خواستار ایجاد تسهیلاتی برای بالا بردن قدرت خرید شرکت‌های کوچک و خصوصی شد.
کد خبر: ۱۱۷۷۵۰۱
تأمین نیاز داخل، اولویت اقتصاد مقاومتی/ صنایع بالادستی؛ صنایع کوچک و متوسط را بازوی اجرایی خود بدانند

امیرحسین کاوه، عضو اتاق بازرگانی، ضمن تأکید بر اولویت‌سنجی در اقتصاد مقاومتی، تأمین نیاز داخل کشور را از اهم مسائل اقتصادی دانست و ادامه داد: موضوع وقتی پیچیده می‌شود که کالایی که در داخل سهمیه‌بندی و نایاب است در حال صادر شدن باشد که در این خصوص همه مسئولین کشور باید توجه کنند، اول تأمین نیاز داخل را از طریق صنایع بالادستی انجام بدهند و در گام دوم به صادرات بی اندیشند.

عضو اتاق بازرگانی ضمن تأکید بر تأمین نیاز مواد اولیه تولیدکنندگان داخلی گفت: اگر نیاز داخل تأمین نشود و صادرات بدون برنامه انجام شود این اتفاق نه ارزآوری دارد و نه افتخارآفرین است چراکه صنایع کوچک مجبور هستند آنچه صادرشده را باقیمت بالاتر در شرایط تحریمی و با ارز گران، وارد کند.

وی با اشاره به نقش صنایع کوچک و متوسط بخش خصوصی در ایجاد اشتغال، افزود: با این شیوه که در حال شکل گرفتن است، می‌بینیم تنها صنایع بزرگ یا همان صنایع بالادستی در حال سودآوری هستند ولی صنایع کوچک و متوسط که بخش قابل‌توجهی از تولید و اشتغال ایران را بر عهده‌دارند در حال تعطیل شدن که این برخلاف سیاست‌های اشتغال‌زایی و اقتصاد مقاومتی است.

کاوه، انواع انرژی نظیر آب و برق، نیروی کار ارزان‌قیمت، نداشتن هزینه احداث وعدم بازخواست از میزان هزینه‌ها را تنها بخشی از مزیت‌های صنایع بزرگ دولتی و شبه‌دولتی توصیف کرد و گفت: برنامه‌ریزی‌ها باید به این سمت برود که مزیت‌ها در صنایع کوچک هم دیده شود که در غیر این صورت منجر به ضعیف شدن هرروزه صنایع کوچک می‌شود.

عضو اتاق بازرگانی خواستار حمایت از صنایع کوچک شد و افزود: ما بایستی به سمتی حرکت کنیم که صنایع مادر و بالادستی؛ بخش خصوصی، صنایع کوچک و تشکل‌های تولیدی کوچک را بازوهای خود بدانند، نه مزاحم که باسیاست‌های تولیدی و مدیریت عرضه محصولات زمینه حذف آنها از میدان را فراهم کنند.

کاوه ادامه داد: صنایع بزرگ باید مشتری مدار باشند؛ چون مشتری آنها کارخانه‌جات کوچک و در رأس آن تشکل‌های تولیدی هستند، متأسفانه تاکنون صنایع بزرگ به تشکل‌های بخش خصوصی که خریدار مواد آن‌هاست توجه نمی‌کردند به همین دلیل روند تولید دچار وقفه شده بود و در مواردی کارگاه‌های تولیدی تعطیل شدند.

عضو اتاق بازرگانی ادامه داد: صنایع بزرگ و مادر، سودهای نجومی دارند، درحالی‌که صنایع کوچک و پایین‌دستی اکثراً زیان ده شده و مجبور به تعدیل نیروهای قدیمی و متخصص شده‌اند که این مورد برای سرمایه‌گذاران زیان غیرقابل‌جبران است.

کاوه بابیان اینکه این صنایع بزرگ باید وظایف سرپرستی و حمایتی خود را انجام دهند گفت: این صنایع باید از مزایا، منافع و مزیت‌های کشور استفاده تا مواد اولیه را در اختیار صنایع پایین‌دستی بخش خصوصی قرا دهند.

وی بابیان اینکه ماهیت صنایع بخش دولتی و شبه‌دولتی برای سرویس‌دهی به صنایع کوچک و متوسط بخش خصوصی است، گفت: در این راستا اولین چیزی که باید بررسی شود، این است که سودهای نجومی صنایع بزرگ چگونه ساخته‌شده و چرا این سود در زنجیره پایین‌دست و تکمیلی که صنایع اشتغال‌زا هستند، اختصاص نمی‌یابند.

کاوه بابیان اینکه قدرت خرید بخش خصوص و دولتی باهم برابر نیست، خواستار ممنوعیت رقابت شرکت‌های دولتی و خصوصی شد: وقتی‌که به بخش خصوصی کالایی برای خصوصی‌سازی عرضه می‌شود، حضور در رقابت توسط دولتی‌ها و شبه‌دولتی باید ممنوع باشد؛ چراکه اگر آنها در رقابت شرکت کنند ازآن‌جهت که بخش خصوصی توان خرید از بخش دولتی را ندارد، این امر به شکست بخش خصوص منجر می‌شود.

عضو اتاق بازرگانی، استفاده از رانت دولتی و سوددهی بالا را باعث شکاف میان صنایع بالادست و پایین‌دست ارزیابی کرد و افزود: این مهم باعث شکاف عظیم در بین صنایع بالادست و پایین‌دست شده است که به‌وضوح در صنایع پتروشیمی، مس و آلومینیوم دیده می‌شود.

کاوه تأکید کرد: اگر بخواهیم با روشی که فولاد در بورس کالا قیمت‌گذاری می‌شود، بقیه محصولات را قیمت‌گذاری کنیم قیمت‌ آنها تا 5برابر افزایش می‌یابد و درنهایت قدرت رقابت تولیدات نهایی کشورمان را تحت تأثیر قرار داده و به نوع آنها را از میدان خارج می‌کند.

وی با انتقاد از قیمت‌گذاری فولاد بر اساس قیمت دلار در بورس کالا ابراز گفت: اکنون مسئولین به آن واقف و معترض‌اند و با ستادهای تنظیم بازار به دنبال این هستند که تعادلی در سراسر تولید فولاد، هم ازلحاظ عرضه و هم ازلحاظ قیمتی ایجاد کنند، اما نباید فراموش کنیم زمان برای تولیدکنندگان صنایع پایین‌دستی طلاست و هرچه این فرایند بیشتر ادامه یابد قدرت تولیدی صنایع پایین‌دستی کاهش خواهد یافت.

عضو اتاق بازرگانی با ابراز امیدواری در تغییراتی که در بخش مدیریتی صنایع فولاد صورت گرفته، گفت: در آینده‌ای نزدیک شاهد یک همکاری بهتر بین مدیران بخش بزرگ با تشکل‌های بخش خصوصی و رفع این ناهنجاری‌ها خواهیم بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها