• 0 3
  • 0

به مناسبت سالروز بسیج مستضعفان؛

"بسیج "، از معنویت تا واقعیت

دوشنبه 5 آذر 1397 ساعت 09:00
"بسیج " هم از آن دست واژه‌هایی است که معانی مختلفی برای آن ارائه‌شده است . در فرهنگ معین در معنای بسیج آمده است : 1 - فراهم آوردن ، تهیه . 2 - رخت سفر.3 - آمادگی . 4 - تجهیزات .5 - قصد، اراده . 6 - آماده کردن نیروهای نظامی و مانند آن برای جنگ.

جام جم آنلاین- به همان نسبت ، این واژه در نگاه رهبر معظم انقلاب و مقام ولایت نیز از جایگاه والایی برخوردار است بطور یکه عصاره وجود بسیج در اندیشه امام (ره) را می‌توان در تعاریف ذیل ملاحظه کرد که فرمودند :

"بسیج میقات پابرهنگان و معراج اندیشه‌ پاک اسلامی است که تربیت‌یافتگان آن نام و نشان در گمنامی و بی‌نشانی گرفته‌اند."

"بسیج شجره طیبه و درخت تناور و پرثمری است که شکوفه‌های آن بوی بهار وصل و طراوت یقین حدیث عشق می‌دهد."

"بسیج مدرسه عشق و مکتب شاهدان و شهیدان گمنامی است که پیروانش بر گلدسته‌های رفیع آن اذان شهادت و رشادت سر داده‌اند."

همان‌گونه که دیده می‌شود ، در بیانات حضرت امام(ره) در مورد بسیج، سه واژه کلیدی شامل؛ میقات پابرهنگان، شجره طیبه و مدرسه عشق مشهود است که با اوصاف معنوی مانند؛ گمنامی و بی‌ادعا بودن، پاک بودن اندیشه، شهادت‌طلبی و شجاعت درهم‌آمیخته است و گویای وجه تمایز و به‌عبارت‌دیگر ویژگی برتر این نهاد مردمی نسبت به سایر نهادهای مشابه و درواقع اهمیت بُعد معنوی بسیج نزد ایشان است.

به بیانی ، این واژه مقدس که اولین بار توسط امام راحل(ره) تجلی یافت، همان اندیشه و اعتقادی است که شریف‌ترین فرزندان این کشور آن را پذیرفته و تمام رفتار علمی و عملی خود را با آن تنظیم کردند، تا آنجا که مبدل به انسان‌های نمونه‌ای در تمامی اعصار شدند.

این تفکر و حضور که از پشتوانه‌های گران‌بهای این کشور اسلامی و از عالی‌ترین درجات ایمان و عمل صالح برخوردار است در کوتاه‌ترین مدت می‌تواند منشاء چنان تحولات شگرفی در میان تمامی عرصه‌ها (سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و ...) شود که حتی گاهی راه باور را بر همگان دشوار می‌کند. ازاین‌رو تفکر بسیجی آن‌گونه که امام راحل(ره) پایه‌گذاری کرد، کیمیایی است که حتی افسانه‌ها را در وادی واقعیت به مبارزه می‌طلبد.

تفکر بسیجی در رشد و توسعه

اگر قرار باشد در جامعه‌ای مسیر رو به رشد و توسعه در پیش‌گرفته شود، باید همه امکانات و عوامل ملی و محلی آن جامعه بسیج شود تا آن کشور هم با صرف کمترین هزینه و هم در ابعادی گسترده‌تر بتواند از همه مواهب و نتایج آن منتفع شود. چراکه تنها در این صورت است که آن جامعه می‌تواند به همه اثرات و تبعات شوم ناشی از توسعه‌نیافتگی در سریع‌ترین زمان ممکن خاتمه بخشد .

گرچه نظریه‌ها و مکاتب متعددی در جهت بسیج کردن و هدایت انسان‌ها و تجهیزات در جهت پیشبرد اهداف جامعه ارائه‌شده است اما بااین‌وجود با دقت در نظریه‌های پیشرفته مدیریت ازجمله تئوری سیستمی و اقتضائی و پروژه‌ای اشکال مختلف مدیریت بسیجی را می‌توان در آنها یافت؛ مثلاً در مدیریت دستگاهی با فرض نمودن یک سازمان در قالب یک سیستم، تمامی نیروی انسانی و تجهیزات در یک قواره بسته در جهت پیشبرد اهداف اقدام می‌کنند.

در نظریه اقتضائی بر اساس نیاز هر قسمت ، تمامی امکانات و افراد و منابع بسی