جام‌جم آنلاین گزارش می‌دهد؛

تبعات یک قتل بر آینده خاندان شیرده

شاه سعودی در مراسم افتتاحیه دور جدید مجلس شورای عربستان، درباره سیاست‌های داخلی و خارجی این کشور سخنرانی کرد و با تکرار اتهامات خود علیه ایران، خواستار توقف برنامه‌های موشکی و هسته‌ای این کشور شد.
کد خبر: ۱۱۷۷۳۱۹
شاه سعودی خواستار توقف برنامه های موشکی و هسته‌ای ایران شد

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از فارس، «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان امروز (دوشنبه 19 نوامبر) در مراسم افتتاحیه هفتمین دوره مجلس شورای این کشور در خصوص سیاستهای داخلی و خارجی ریاض سخنرانی کرد و بدون اشاره به پرونده قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگاری سعودی مقیم آمریکا، به مسائل کشورهای یمن، فلسطین، سوریه، عراق و ایران پرداخت.

وی در آغاز این سخنرانی گفت که شهروند سعودی محرک اصلی توسعه عربستان به شمار می‌رود و زنان نیز یک شریک اصلی در کشور به شمار می‌روند و دارای حقوقی کامل هستند..اولویت ما در مرحله آتی، حمایت از بخش خصوصی است. به همین دلیل ولی عهد را مسئول بهبود سطح توانمندیهای نیروهای انسانی اعلام می کنیم.

ملک سلمان گفت: عربستان به مقابله با افراطی‌گری و ترویسم ادامه می‌دهد و نقش رهبری و توسعه‌بخشی خود در منطقه را به منظور افزایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری را دنبال می‌کند. همچنین تلاشهای خود برای حل بحران‌های منطقه را ادامه خواهد داد. مسئله فلسطین اولویت ماست تا زمانی که ملت فلسطین به کلیه حقوق قانونی خود دست یابند.

شاه سعودی درباره پرونده قتل خاشقچی که این روزها به مهمترین دغدغه سیاست داخلی و خارجی عربستان تبدیل شده، هیچ اشاره‌ای نکرد و با فرافکنی به سراغ ایران رفت و ادعای پیشین خود را تکرار کرد.

سلمان بن عبدالعزیز گفت: ایران به دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه عادت کرده و برای آشوب‌طلبی و ویرانی در منطقه تلاش می‌کند از جامعه بین‌الملل می‌خواهیم که برنامه‌های هسته‌ای و موشکی ایران را محدود کند و فعالیتهای تهدیدآمیز آن علیه امنیت و ثبات را متوقف سازد.

ملک سلمان درباره بحران یمن نیز اظهار داشت: ایستادگی ما در کنار یمن، یک گزینه نیست بلکه وظیفه ماست تا به ملت یمن در مقابل شبه نظامیان کودتاچی تحت حمایت ایران یاری رسانیم.ما خواستار راهکار سیاسی در یمن بر اساس قطعنامه «2216» شورای امنیت، طرح ابتکاری کشورهای حوزه خلیج [فارس] و دستاوردهای گفت‌وگوهای جامع ملی یمن هستیم.

شاه سعودی درباره سوریه گفت: ما خواستار یک راهکار سیاسی برای برون رفت سوریه از بحران کنونی و خروج سازمانهای تروریستی از این کشور و بازگشت آوارگان سوری به وطنشان هستیم.

درباره عراق نیز، ملک سلمان که دیروز میزبان، «برهم صالح» رئیس‌جمهور این کشور بود، اظهار داشت که خواستار تحکیم و تقویت روابط با این کشور و تداوم تلاش‌ها برای تقویت همکاری‌های دوجانبه در تمامی زمینه‌ها است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها