واکنش عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس به اظهارات ظریف:

دور زدن تحریم‌ها پولشویی نیست

یک عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با انتقاد از وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص اظهارات اخیری که در خصوص موضوع پولشویی داشته گفت: قوه قضاییه با کسانی که کشور را به پولشویی و فساد متهم کردند برخورد کند.
کد خبر: ۱۱۷۷۰۴۹
دور زدن تحریم‌ها پولشویی نیست

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، محمد دهقان نماینده مردم طرقبه و شاندیز در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور جلسه علنی امروز مجلس با طرح این ادعا که «بیش از ۱۸ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی به رانتخواران شد و مقدار زیادی ارز به سفرهای تفریحی اختصاص داده شد» عملکرد دولت در برگزاری مراسم اربعین را قابل نقد دانست و گفت: از زائران اربعین که معمولا قشر ضعیفی هستند یک میلیون تومان دریافت شد و آن‌ها برای دریافت ارز در صف‌های طولانی به خاک عراق فرستاده شدند تا فقط با ۲۰ درصد تخفیف به آن‌ها ارز دهد. اکثر زائران هیچ تقاضایی برای دریافت این ارز نداشتند، ولی برخی از زائران در این خصوص برای دریافت ارز با مشکلات زیادی روبرو شدند.

وی هم‌چنین در بخش دیگری از سخنانش با نقد اظهارات اخیر وزیر امور خارجه درباره پولشویی در عین حال گفت: رئیس جمهور گفت، ما علامت خاصی را نشان آمریکا دادیم. نشان دادیم می‌توانیم نفت‌مان را بفروشیم و در روابطمان با دنیا مشکلی نداریم. راه برای فروش نفت داریم. منظورشان این است که برای فروش نفت جز راه‌های رسمی راه‌های غیررسمی هم وجود دارد که ما از آن‌ها استفاده خواهیم کرد.اف ای تی اف با حمایت آمریکا تلاش دارد با متهم کردن ایران به پولشویی مانع فروش نفت ما شود و موجب شود ارز وارد کشور ما نشود. اقدامات معروف به دور زدن تحریم‌ها را پولشویی نمی‌دانم و یک اقدام جهادی تلقی می‌کنم.

وی ادامه داد: آقای ظریف باید بگویید منظورتان در خصوص پولشویی گسترده چیست؟ اگر منظور شما همان منظور اف ای تی اف است که این اشتباه است مقام رسمی، کشور خود را متهم به فساد کند. شما وزیر خارجه‌ ایران هستید نه ترجمه کننده خواسته‌های اف ای تی اف. شما با این اتهام وارد کردن اندک امیدی را که برای خروج ایران از لیست سیاه اف ای تی اف وجود داشت را از بین بردید. چگونه قبول کنیم که سینه چاک کردن شما برای وادار کردن کشور به قبول کردن اف ای تی اف برای خروج کشور از لیست سیاه بوده است؟ شما که با این اتهام به رفتار اف ای تی اف مشروعیت بخشیدید فکر نمی‌کنم وزیر خارجه آمریکا این گونه کشور ما را متهم به پولشویی کرده باشد.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: فرض می‌کنیم این صحبت شما صحیح باشد. مسئولین مبارزه با پولشویی کیست؟ در سال ۸۶ قانون مبارزه با پولشویی را تصویب کردیم. لایحه اخیر دولت را هم در کمیسیون حقوقی و قضایی تقویت کردیم. اگر این گفته آقای ظریف در خصوص پولشویی صحیح باشد مطابق همین قانون مسئول مبارزه با پولشویی خود دولت است. شورای مبارزه با پولشویی متشکل از وزرای دولت هستند. مرکز مبارزه با پولشویی در خود دولت است؛ اگر مساله‌ای مبنی بر خود پولشویی وجود دارد این موضوع را به همکاران‌تان در دولت اعلام کنید یا نامه‌ای به قوه قضاییه بفرستید.

وی با بیان این‌که «برخی مقامات ارشد در این چند سال که مذاکرات اف ای تی اف داغ بود همزمان مسئولیت مبارزه با پولشویی و مسئولیت مذاکره در خصوص اف ای تی اف را بر عهده داشتند» مدعی شد: متاسفانه بر اساس اسناد برخی از مقامات بیش از این که به فکر منافع کشور باشند در مذاکرات به فکر اخذ ویزا، اقامت در کانادا و آمریکا و به فکر استخدام در سازمان ملل متحد و با سربرگ مبارزه با پولشویی به فکر سفر تفریحی بودند.

وی با طرح این اتهام به ظریف که «پس از به نتیجه نرسیدن برجام ۵ سال ملت را سر کار گذاشتید» ادامه داد: قوه قضاییه با موجبین فساد و برخی از مقامات ارشد دولت برخورد کند؛ با کسانی که برای خود شیرینی برای خارجی‌ها جمهوری اسلامی را به فساد متهم کردند برخورد کنند. مردم از این که قوه قضاییه با فساد برخورد می‌کنند خوشحال هستند. مطابق ماده ۵۹۸ قانون مجازات اسلامی هر کسی با اهمال و بی تدبیری موجب تضییع حقوق مردم شود حداقل مجازاتش شلاق و جبران خسارت است. قوه قضاییه باید کسانی را که ۱۸ میلیارد دلار ارز و دهها تن سکه را ضایع و ملت ایران را ضعیف کردند تحت تعقیب قرار دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها