توجه به اهمیت محصولات لبنی در سبد غذایی خانوارها، می‌تواند برای رشد و سلامت جامعه یک اولویت مهم شناخته شود، که از سویی دیگر بی‌توجهی به پایین آمدن تولید این محصول و حتی افزایش قیمت‌های بی رویه ممکن است سلامت عمومی در جامعه رابا تهدیدی جدی مواجه کند.
کد خبر: ۱۱۷۶۸۲۰
افزایش قیمت لبنیات و تهدید سلامت عمومی کشور

به گزارش جام جم آنلاین، بر اساس آخرین بررسی های انجام شده در بانک مرکزی در هفته منتهی به چهارم آبان ماه در گروه لبنیات قیمت پنیر پاستوریزه نسبت به هفته قبل معادل 2.7 درصد و شیر پاستوریزه 2.1 درصد افزایش یافت و بهای سایر اقلام این گروه بدون تغییر بود. این تغییرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته 52.2 درصد افزایش در حوزه لبنیات را نشان می‌دهد.

در این میان، هرچند نهادهای نظارتی بارها بر کنترل بازار لبنیات تاکید کرده‌اند؛ ولی تولیدکنندگان این محصول هر دفعه به بهانه‌های مختلف قیمت را تغییر داده و باعث رشد قیمت در بازار شده‌اند. موضوعی که بیش از هر چیز منجر به تهدید سلامت عمومی شهروندان می‌شود.

افزایش قیمت محصولات لبنی قبل از افزایش قیمت شیر خام!

هرچند علیرضا رستمی، مدیرکل نظارت بر محصولات کشاورزی و مواد غذایی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان می‌گوید: در زمینه افزایش قیمت محصولات لبنی که بدون مجوز و غیرقانونی بوده با متخلفان برخورد کرده‌ایم.

اما علی رجبی، رئیس اتحادیه فروشندگان محصولات لبنی، این تغییر قیمت‌ها را درراستای عدم زیان‌دهی کارخانه های لبنی توصیف می‌کند: هر سال افزایش حقوق و نرخ حامل‌های انرژی به بخش تولید تحمیل می‌شود، اما متاسفانه اجازه افزایش قیمت داده نمی‌شود که زیان بخش تولید را به‌دنبال دارد.

باکری، دبیر انجمن صنایع لبنی ایران نیز با بیان اینکه قیمت‌هایی که اکنون کارخانه‌ها محصولات خود را عرضه می‌کنند واقعی است و تخلفی صورت نگرفته، گفته است : ستاد تنظیم بازار نرخی تهیه کرده که ظرف دو روز آینده، اطلاع رسانی خواهد شد که مبنی بر آن، کارخانه ها باید قیمت های خود را اصلاح کنند.

این در حالی است که مدیرعامل اتحادیه دامداران، قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار برای هرکیلو شیر خام با 3.2 درصد چربی را 2000تومان اعلام کرده گفته است: افزایش قیمت اخیر شیر خام عاملی برای گرانی محصولات لبنی نخواهد بود، پیش از این قیمت لبنیات بیش از نرخ جدید شیر خام که اعلام شده، افزایش داشته است و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان باید بر مبنای قیمت جدید شیر خام، قیمت محصولات لبنی را تعیین کند.

از آنجایی که شاهد افزایش قیمت لبنیات به صورت هفتگی هستیم اکنون برخی دیگر از برندهای محصولات لبنی قیمت هر بطری شیر را ۳۹۰۰ تومان تا ۴۴۰۰ تومان می‌فروشند و این در حالی است که هیچ نظارتی هم وجود ندارد.

سایر عوامل افزایش قیمت محصولات لبنی

از طرف دیگر، افزایش قیمت ارز و تاثیر آن بر مواد اولیه وارداتی باعث شده تا قیمت بسته‌بندی محصولات لبنی بیشتر از آنچه تصور می‌شد افزایش یابد؛ مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی خوزستان میگوید: با توجه به این‌که نرخ ارز در بازار افزایش پیدا کرده و قیمت پاکت‌های بسته‌بندی وارداتی نیز گران شده‌اند، شاهد افزایش قیمت لبنیات در بازار هستیم زیرا این مساله بر روی قیمت تمام شده کالا اثرگذار است. مساله‌ اصلی بحث افزایش قیمت پاکت‌های بسته‌بندی است .

نظارت، حداقل انتظار مصرف‌کنندگان از سازمان حمایت

در این میان حداقل توقع از دستگاه‌های نظارتی به ویژه سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان این است که با توجه به تبعات منفی آن بر سلامت جامعه، هرچه سریع‌تر به وظایف ذاتی خود عمل و با گران فروشان و متخلفان در صنایع لبنی برخورد کنند.

علیرضا رستمی، مدیرکل نظارت بر محصولات کشاورزی و مواد غذایی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، لبنیات را مشمول قیمت‌گذاری این سازمان می‌داند و می‌گوید: لبنیات جزو کالاهای گروه یک و مشمول قیمت‌گذاری است.

افزایش قیمت، کاهش مصرف

درحالی که متوسط سرانه مصرف لبنیات در جهان 350 کیلوگرم است اما این سرانه در ایران به کمتر از 70 کیلوگرم رسیده است .

عدم استفاده از محصولات لبنی که به دنبال افزایش قیمت آن اتفاق می‌افتد، آثار زیان‌باری بر زندگی شهروندان خواهد داشت؛ تا آنجا که دکتر ایرج حریرچی، قائم مقام وزارت بهداشت،پوکی استخوان را از عوارض عدم مصرف فرآورده‌های لبنی توصیف می‌کند و تاکید می‌کند: افزایش قیمت شیر ولبنیات و کاهش قدرت خرید مردم باعث افزایش پوکی استخوان، کاهش سن بروز پوکی استخوان و کاهش سرعت رشد استخوانی دانش آموزان می‌شود.

این مقام وزارت بهداشت ضمن اعلام 50هزار مورد شکستگی لگن به دلیل پوکی استخوان میگوید: از طرفی هم شکستگی خودبخودی و بدون ضربه و آسیب قابل توجه از عوارض مهم پوکی استخوان است. حدود ۵۰ هزار مورد شکستگی لگن مربوط به پوکی استخوان در کشور در افراد مسن به وجود می‌آید که عوارض و هزینه‌های قابل توجه به خانواده‌ها و کشور وارد می‌کند.

با توجه به اهمیت شیر در سبد غذایی خانوار، افزایش قیمت لبنیات و پایین آمدن مصرف آن مساوی است با تهدید سلامت عمومی جامعه و این درحالی است که با افزایش قیمت لبنیات شاهد کاهش مصرف آن از سوی خانواده ها خواهیم بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها