نماینده مردم تبریز در مجلس با اشاره به سالروز درگذشت سردارملی در گفت وگو با جام جم آنلاین مطرح کرد؛

قیام ستارخان، روایتی از خاک خوردن و خاک ندادن‌ها است

نماینده مردم تبریز در مجلس گفت: پیام امروز قیام ستارخان و تمام مبارزان حق و حقیقت این است که، ایران‌زمین به‌واسطه مردم مقاوم خود سال‌هاست از گزند دشمنان و بدخواهان در امان مانده و باوجود تحمیل جنگ و تحریم ذره‌ای از خاک خود را از دست نمی‌دهد.
کد خبر: ۱۱۷۶۵۴۶
قیام ستارخان، روایتی از خاک خوردن و خاک ندادن‌ها است

«زهرا ساعی» نماینده مردم تبریز در مجلس به مناسبت سالروز درگذشت ستار قراچه‌داغی ملقب به ستارخان و سردار ملی در گفت‌وگو با جام جم آنلاین با اشاره به نقش وی در مبارزات ضد استبدادی مردم ایران، گفت: درواقع ملت بزرگ ایران بخش اعظم نهضت مشروطه و مشروطه‌خواهی را بانام ستارخان می‌شناسند.

وی دراین‌باره افزود: وقتی ما سیر تاریخ سیاسی اجتماعی کشورمان را بررسی می‌کنیم درمی‌یابیم، شخصیت‌های مبارزی چون ستارخان در کنار سالار ملی و دوست وفادارش یعنی باقر خان باعث شدند جنبش انقلابی مشروطه علیه شاه قاجار در آذربایجان آغاز و پس از مدتی با تلاش و مجاهدت این دو به‌کل کشور تسری پیدا کند.

نماینده مردم تبریز در مجلس گفت: خدمات شایان تمام مشروطه خواهان و همه شخصیت‌هایی که در برابر ظلم حکام قاجار قد علم کردند جای ستایش و قدردانی دارد که ازجمله آنها ستارخان است.

ساعی بیان کرد: این بزرگواران با ایثار و گذشتن از تمام دارایی‌های خود موجب شدند برگ‌های زرین فراوانی همچون شکل‌گیری منسجم مجلس ملی و قوه مقننه، محدود شدن قدرت شاه، شناخت عوام مردم از واقعیت‌های جامعه، ایجاد زمینه‌های دموکراسی در کشور و...ماندگار گردد.

وی لقب سردار ملی را شایسته ستارخان دانست و تصریح کرد: این مبارز جهادگر خود را وابسته به هیچ جریان و گروه نمی‌دانست و اتفاقاً برخلاف جنبش‌هایی که در خارج از کشور شاهد هستیم برخی چهرها و رهبران با حمایت قدرت‌های بیگانه علیه دولت مرکزی قیام می‌کنند، اما ستارخان و هم‌رزمانش تنها با اتکا به علمای دینی و شریعت اسلام ناب محمدی برای رهایی کل مردم ایران از استبداد شاهان قاجار ازخودگذشتگی کردند.

ساعی استکبار و استعمارستیزی را یکی از مهم‌ترین ابعاد شخصیتی ستارخان بشمار آورد و خاطرنشان کرد: قاطبه مشروطه خواهان به‌ویژه نزدیکان و هم‌مسلکان به قیام تبریز تلاش داشتند کشور از لوث وجود بیگانگان آن زمان یعنی روس و انگلیس پاک شود. به‌گونه‌ای که تا آخرین روزهای مقاومت؛ مقابله با دشمن خارجی و عناصر خودفروخته داخلی از آرمان انقلابی این مجاهدان راه آزادی و عدالت محسوب می‌شد.

این نماینده مجلس با اشاره به روایت معروف سردار ملی در دوران سخت مبارزه و تحریم و محاصره دشمنان مشروطه، گفت: او تا آخرین لحظه عرق به وطن، مردم ایران و آذربایجان را فراموش نکرد و بادلی شکسته و چشمانی اشک‌آلود خطاب به مخالفان خود می‌گفت «ما خاک می‌خوریم اما خاک به اجنبی نمی‌دهیم».

ساعی با نگاهی به کتاب خاطرات این سردار مجاهد وطن، ابراز کرد: او در خاطرات خود آورده است؛« حدود ۹ ماه بود که تحت‌فشار بودیم بدون غذا. ناگهان چشمم به یک زن افتاد بچه‌ای در بغل داشت. دیدم بچه از بغل مادرش پایین آمد و به‌طرف و بوته علف، علف رو از ریشه درآورد و از شدت گرسنگی شروع کرد خاک ریشه‌ها رو خوردن. با خودم گفتم الان مادر بچه ستارخان را لعنت می‌کند که ما را به این روز انداخت، اما مادر کودک خطاب بچه‌اش گفت: عیبی ندارد فرزندم خاک می‌خوریم اما خاک نمی‌دهیم آنجا بود که اشکم درآمد».

وی بابیان اینکه تاریخ صدسال اخیر ایران نشان می‌دهد مردم ما همواره نافی هرگونه اشغالگری بیگانگان و سلطه‌طلبی قدرت‌های داخلی بوده‌اند، عنوان کرد: وحدت و انسجام مردم ایران از دیروز تا امروز عنصری ناگسستنی از بطن جامعه ایرانی بشمار می‌رود. کما اینکه در سیزده آبان امسال دیدیم بار دیگر مردم و مسئولین با انسجام و اتحاد در کنار یکدیگر درصحنه حاضر شدند و به دنیا نشان دادند در هیچ سیزده آبادانی از آرمان استکبارستیزی خود کوتاه نخواهند آمد.

ساعی خاطرنشان کرد: چه در زمان قبل از انقلاب و چه در برهه‌های حساس بعد از انقلاب این مردم متأثر از روحیات ظلم ستیزانه نیکان خود همچون ستارخان و سایر مبارزان انقلابی در جنگ هشت‌ساله از کیان خود دفاع کردند و به تعبیری خاک‌خوردند اما یک وجب از خاک خود را به دشمن نفروختند. امروز شهدای ما، امام راحل ما نماد مقاومت و جانبازان و خانواده‌های آنها سمبل ایستادگی و ایثار هستند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: امروز روحیه استکبارستیزی مردم ایران مرزهای این کشور را درنوردیده و حامی کشورهایی هستند که مدت‌هاست زیر یوغ قدرت‌ها کمر خم کرده‌اند. به بیان ساده‌تر امروز کشور ایران نمونه فراوانی از ستارخان‌ها را در دل خود جای‌داده و به همین علت است که هیچ دشمنی جرات کوچک‌ترین تعرض به این آب‌وخاک را ندارد.

محمدرضا شجاعیان/ جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها