سفیر ایران در انگلیس در مصاحبه با سی ان ان مطرح کرد؛

شکست آمریکا در اجماع بین المللی بر سر تحریم‌ های ایران

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان این‌که تحریم‌های اخیر آمریکا نقض اصول و قواعد بین‌الملل است، تاکید کرد که این تحریم‌ها قرار موقتی که دادگاه لاهه در رابطه با تحریم‌ های آمریکا علیه ایران صادر کرد را نیز نقض می‌کند.
کد خبر: ۱۱۷۶۱۰۰
ادامه همکاری‌ های هسته‌ای با اروپا در دو سال آینده

به گزارش جام جم آنلاین، بهروز کمالوندی در گفتگو با ایسنا درباره تحریم‌های اخیر آمریکا که برخی شرکت‌ها و افراد مرتبط با سازمان انرژی اتمی را نیز در بر می‌گیرد گفت: این تحریم‌ها از نظر ما و جامعه بین‌الملل غیرقانونی است و بنای اصولی و حقوقی بین‌المللی ندارد. این در حالی است که بر خلاف قواعد بین‌المللی آمریکا تلاش دارد آن‌ها را به کشورهای دیگر نیز تحمیل کند هر چند برخی کشورها گفته‌اند که به این تحریم‌ها و فشارها پایبند نیستند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره سه پروژه نیروگاه بوشهر، رادیوایزوتوپ‌ها و بازطراحی اراک که از سوی آمریکا مستثنی شده است گفت: چند پروژه‌ای که آمریکا در این تحریم‌ها مستنثنی کرده است یعنی نیروگاه بوشهر ، تولید رادیوایزوتوپ‌های پایدار در سایت فردو و بازطراحی راکتور اراک پروژه‌هایی هستند که کشورهای چین و روسیه مسئولیت آن را به عهده دارند و این کشورها نیز بارها گفته‌اند که تحریم‌های آمریکا را قبول ندارند و اجرا نمی‌کنند بنا بر این چه این پروژه‌ها را استنثا می‌کردند چه نمی‌کردند فرق چندانی نداشت؛ نه ایران و نه چین و روسیه زیر بار تحریم و فشار آمریکا نخواهیم رفت.

وی خاطرنشان کرد که تحریم‌های آمریکا بیشتر از آنکه تاثیر عملی داشته باشد جنبه روانی دارد اما با سازوکارهایی که کشور اتخاذ کرده و نیز مکانیسم‌هایی که با اروپا و چین و روسیه طراحی می‌کنیم با این تحریم‌ها مقابله می‌کنیم. ما به لحاظ تولید و تکنولوژی مشکلی در بخش هسته‌ای نداریم و کارمان را طبق برنامه‌ریزی انجام شده پیش می‌بریم.

کمالوندی در ادامه درباره سومین نشست همکاری‌های ایران و اتحادیه اروپا که قرار است 5 و 6 آذرماه در بروکسل برگزار شود، این نشست را «مهم» ارزیابی کرد و گفت: آقای صالحی در راس هیاتی بلندپایه در این نشست شرکت خواهند کرد همچنین تعدادی از نمایندگان مجلس هیات ایرانی را در این نشست همراهی می‌کنند. از سوی اتحادیه اروپا نیز آقای میگل آریاس کانیته، کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا شرکت خواهند کرد.

این مقام سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: ایران و اتحادیه اروپا در چارچوب برجام همکاری‌های گسترده‌ای در حوزه‌های مختلف داشتند که از آن جمله در حوزه ایمنی هسته‌ای است و در همین چارچوب یک مرکز ایمنی هسته‌ای در ایران قرار است ساخته شود. فکر می‌کنم در دو سال آینده روند همکاری‌های ایران و اروپا همچنان ادامه خواهد داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها