مقامات بلندپایه سعودی و نزدیک به شاهزاده محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی سال گذشته با یک گروه کوچک از تجار عربستانی مذاکراتی داشتند. البته اصولاً به کار بردن واژه «مذاکره» در راستای یک هدف توجیه شده و منطقی است، بنابراین نمی‌توان نام «مذاکره» را بر روی آنچه بین این مقامات بلندپایه با گروهی کوچک از تجار در جریان بود، گذاشت. اما محوریت این ارتباط چه بود؟
کد خبر: ۱۱۷۶۰۷۵
مقامات پادشاهی سعودی چگونه برای ترور مقامات ایرانی برنامه‌ریزی کردند؟

به گزارش جام جم آنلاین ، چرا چند مقام بلندپایه سعودی و نزدیک به دربار سلطنتی از گروه‌های کوچک تجار درخواست کمک کرده بودند؟ ازآنچه دقیق اتفاق افتاد خبری نیست؛ اما محور ارتباط مذکور این بود که سعودی‌ها می‌خواستند برای ترور سه مقام سیاسی ایران نقشه کشیده و عین حال نقشه‌ای پرهزینه برای فلج کردن اقتصاد ایران ترسیم کنند.

زمانی که شاهزاده محمد بن سلمان در حال تحکیم قدرت و هدایت مشاوران خود برای تشدید عملیات نظامی و اطلاعاتی خارج از کشور بود برخی از افراد مرتبط با خاندان سلطنتی عربستان مورد تفتیش و بازجویی قرار گرفتند.

بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده، یک سال قبل از قتل فجیع جمال خاشقچی، مقامات سعودی ترور برخی از شخصیت‌های سیاسی ایران را برنامه‌ریزی می‌کردند. نکته اینجاست که دیدگاه بر مبنای ترور، از زمان قدرت گرفتن بیشتر محمد بن سلمان به وجود آمده و در بسیاری از سیاست‌های عربستان دیده می‌شود و قتل فجیع جمال خاشقچی شاهد مثال دقیقی در این زمینه است.

این در حالی است که ژنرال احمد العسیری، ریاست دستگاه اطلاعاتی رژیم آل سعود که دستور کشتن جمال خاشقچی را از محمد بن سلمان دریافت کرده بود، در نقشه‌ عربستان علیه ایران نقش کلیدی و قابل‌توجهی داشت.

العسیری پس از رسوایی عظیم و تاریخی قتل فجیع جمال خاشقچی از سوی خاندان آل سعود کنار گذاشته شد تا اینکه رسانه‌ها کنجکاوی بیشتری درباره نقش قابل‌توجه وی در سیاست‌های خارجی عربستان نداشته باشند.

برای اینکه نقش العسیری را در برنامه‌های مبتنی بر ترور و خرابکاری رژیم آل سعود بیشتر بررسی کنیم به مارس 2017 برمی‌گردیم؛ یعنی زمانی که در ریاض پایتخت عربستان جلسه‌ای محرمانه برگزار شد و العسیری هم در آن حضور داشت. در آن جلسه بودجه‌ای دو میلیارد دلاری برای تضعیف شدید اقتصاد ایران در نظر گرفته شد.

در خلال برگزاری سلسله جلسات محرمانه‌ای ازاین‌دست، العسیری ضمن مجاب کردن طرفین حاضر در جلسات برای پرداخت بودجه یادشده، درخواست ترور قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران را به‌عنوان یکی از جدی‌ترین دشمنان رژیم آل سعود داد.

بنابراین ترور مقامات سیاسی ایرانی بخشی از اهداف بن سلمان بود. تمایل او به ترور شخصیت‌های مختلف، عملیات‌های مخفی و تنازعات نظامی مانند جنگ در یمن بخشی از تلاش‌های ولیعهد تازه‌کار برای تغییر خط‌مشی پادشاهی در عربستان سعودی است.

کارشناسان امور بین‌المللی براین باورند که ادامه چنین سیاستی از سوی آل سعود می‌تواند باعث بی‌ثباتی و به مخاطره انداختن موقعیت این کشور در جهان شود آن‌هم درحالی‌که عربستان به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تأمین‌کنندگان نفت جهان محسوب می‌شود.

نگاه عربستان به ایران

دراین‌بین مهم‌ترین نکته درباره موقعیت کنونی عربستان، دیدگاهی است که آنها نسبت به ایران دارند. همه می‌دانیم رژیم آل سعود نسبت به ایران دیدگاه مشخصی دارد که درواقع این دیدگاه بر پایه آرزوی فلج شدن اقتصاد ایران استوار است، کشوری که همیشه رژیم آل سعود آن را به‌عنوان تهدیدی برای منافع خود می‌داند.

برای رسیدن به تصویری واضح از دیدگاه عربستان نسبت به ایران مجدداً به جلسات محرمانه ریاض برمی‌گردیم. جلساتی که «جورج نادر»، تاجر لبنانی – آمریکایی، آنها را برنامه‌ریزی می‌کرد. او قبلاً با محمد بن سلمان ملاقات کرده بود و علاوه بر آن با کاخ سفید نیز ارتباطات محرمانه‌ای داشت، درواقع وی قرار بود پل ارتباطی میان آمریکا و عربستان برای افزایش فشارهای بین‌المللی به ایران باشد.

نکته قابل‌توجه این است که دیگر شرکت‌کننده این جلسات محرمانه "جوئل زامل" فردی از رژیم صهیونیستی بود. او با مقامات سیاسی و بلندپایه و همچنین نهادهای امنیتی رژیم تابع خود ارتباط مستحکمی دارد و واسطه‌ای میان دو کشور یادشده بود.

جالب‌ترین بخش درباره سیاست‌های عربستان علیه ایران این است که هم نادر و هم زامل مورد بازجویی رابرت مولر دادستان ویژه ایالات‌متحده قرار گرفتند و به سوا لاتی در رابطه با انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا پاسخ دادند.

به‌هرحال چکیده جلسات ماه مارس 2017 عربستان علیه ایران ترور شخصیت‌های ایرانی و البته فلج کردن اقتصاد ایران بود. تجار حاضر در این جلسات برای کمک به پروژه فلج کردن اقتصاد ایران تردید داشتند و اعلام کردند که باید با وکلا و مشاوران خود مشورت کنند. مدتی بعد اعلام کردندکه مشارکتی در پرونده ترور مقامات ایرانی نخواهند داشت.

نادر اما به مقامات سعودی گفته بود یک کمپانی مستقر در لندن که قبلاً از سوی نیروهای ویژه عملیات بریتانیا اداره می‌شد، می‌تواند در این برنامه به عربستان سعودی کمک کند. البته هنوز مشخص نیست منظور نادردقیقا کدام شرکت بریتانیایی است.

در همین حال از شرکت بریتانیایی که بگذریم مجددا به نام العسیری می‌رسیم. او قبل از اینکه ماه گذشته از سمت خود اخراج شود یکی از نزدیک ترین مشاوران محمد بن سلمان بود و علاوه بر آن یکی از کسانی است که در تبدیل شدن بن سلمان به ولیعهد عربستان نقش اساسی ایفا کرد.

او در سال 2016 به عنوان چهره اصلی کمپین نظامی عربستان در یمن تبدیل شد و گزارشاتی را درباره وضعیت جنگ ارائه می‌کرد و سخنگوی ائتلاف سعودی در جنگ یمن بود و مرتب به واشنگتن سفر می کرد. در آنجا لابی گران سعودی او را به اندیشکده هایی می بردند که ارزیابی های مثبتی درباره جنگ ویرانگر یمن ارائه می‌کردند.

به هرحال طی سال 2017 عملیات نظامی عربستان سعودی در یمن العسیری بر آن نظارت داشت به یک بن بست نظامی رسید و لکه تیره‌ای بر کارنامه ولیعهد تازه‌کار شد. اما محمد بن سلمان قدرت خود را همچنان بر تمام دستگاه های امنیتی پادشاهی تثبیت کرد و العسیری را به نایب رئیس اداره اطلاعات عربستان سعودی ارتقا داد.

تحلیلگران غربی معتقدند که بن سلمان العسیری را در آنجا گماشت تا بر عملکرد رئیس نهاد اطلاعاتی عربستان یعنی خالد بن علی بن عبدالله الحمیدان نظارت کند.

منبع: نیویورک‌تایمز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها