21 آبان 1276 سراینده منظومه «قصه رنگ‌پریده»، «افسانه»، «خانواده سرباز» و... در یوش، شهرستان نور چشم به جهان گشود. شهرت فراوان این شاعر بنام به دلیل تغییر و تحول های گسترده در شعر و ادب فارسی است. وی در شیوه های سنتی شعر و شاعری ادبیات فارسی تحول بزرگی ایجاد کرد که به واسطه همین دگرگونی در تاریخ ادبیات به پدر و بنیانگذار شعر نو فارسی لقب داده شد.
کد خبر: ۱۱۷۵۹۷۳
«نیما» نخستین حادثه ادبی پس از رودکی به شمار می‌رود/ روح «نیما» در اشعار شعرای امروزی به‌خوبی مشهود است

مصطفی علیپور شاعر، نویسنده و پژوهشگر ادبی بمناسبت سالروز پدر شعر نو فارسی به جام جم آنلاین گفت: 21 آبان زادروز علی اسفندیاری مشهور به نیما یوشیج شاعر معاصر ایرانی، ملقب به پدر شعر نو فارسی بوده و بنیانگذار شعر نو در ادبیات فارسی محسوب می شود. وی با سرودن منظومه «افسانه» این سبک شعری را بنیان‌گذاری نمود و پس از سرودن این شعر، تلاش این شاعر بر روی این سبک بود لذا وی را پدر شعر نو نامید شد.

علیپور تاثیر گذاری اشعار نیما یوشیج در ادبیات فارسی را از دو منظر مورد بررسی قرار داد و افزود: نیما بنیان گذار شکلی از شعر است که تا روزگار وی علی رغم تلاش ها، کوشش ها و گام هایی که تا آن زمان در ادبیات فارسی برداشته شد و بی ثمر ماند، به واسطه ایشان، بنام «شعر نیمایی» به بار می نشیند و به جرات می توان گفت این شاعر بزرگترین حادثه ادبی پس از قرن ها در ادبیات فارسی بود به عبارتی دیگر، نیما نخستین حادثه ادبی پس از رودکی به شمار می رود.

این پژوهشگر ادبی ادامه داد: نیما یوشیج پدر شعر نو و آغازگر مرحله جدیدی در ادبیات فارسی است، همچنین یکی از بزرگترین شعرای تاریخ ادبیات به حساب می آید و علاوه بر آن بیشترین تاثیر را روی شاگردان و شعرای نسل های بعد از خودش گذاشته است. شاگردان نیما یوشیج اعم از احمد شاملو و... عظمت راه، کار و اندیشه وی را به خوبی نشان می دهند.

علیپور خاطرنشان کرد: وی بی شک تاثیرات بسیاری در این عرصه از خود به جای گذاشته و این تاثیر گذاری بیشتر از منظر تئوری و نظری مطرح است. یکی از دلایل تاثیر گذاری و نفوذ در میان شاگردان او در جامعه ادبی، پشتوانه تئوریک و نظری این اشعار است. به عبارتی ساده تر اهمیت نیما یوشیج فقط در خلق اشعار مدرن نبود بلکه بیشتر به دلیل تئوری ها و نظریه هایش در پس هر سروده اش است . این موضوع موجب شد تا تاثیر به سزایی روی شاعران پس از خود داشته باشد.

وی تأکید کرد: ناگفته نماند تأثیر تئوری‌ها و نظریه‌های این شاعر در حال حاضر نیز همچنان ادامه دارد و در اشعار شاعران معاصر نیز دیده می‌شود، ازاین‌رو اگر بگوییم روح نیما در اشعار شعرای معاصر کشور نیز دیده می‌شود بیراه نگفته‌ایم.

این شاعر معاصر اظهار داشت: نیما مسیری نو و جدید را به شاعران پس از خود نشان داد تا هریک متناسب بااستعداد و توانایی خود با عبور از آن راه دنیای تازه‌ای را در ادبیات فارسی تجربه کنند. احمد شاملو، مهدی اخوان ثالث، سهراب سپهری و … هریک به‌گونه‌ای از تجربه‌های نیما بهره بردند و فضای ادبیات معاصر را گسترش دادند.

به گفته علیپور، نیما هنوز زنده و وجودش در اشعار شعرای امروزی جاری است؛ وجود وی را می‌توان در مقاله‌ها و پایان‌نامه‌هایی که در خصوص او و شعرهایش نوشته می‌شود، به‌خوبی لمس کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها