آصفری با اشاره به نتایج کنگره آمریکا در گفت‌وگو با جام جم آنلاین مطرح کرد:

دست‌به‌عصا شدن ترامپ ظرف ماه‌های آتی/ سوت پایان حضور ترامپ به گوش می‌رسد

دبیر اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم گفت: در اختیار قرار گرفتن اکثر کرسی‌های مجلس توسط دموکرات ها از هم اکنون سوت پایان حضور ترامپ در کاخ سفید را به گوش می رساند.
کد خبر: ۱۱۷۵۶۰۳
دست‌به‌عصا شدن ترامپ ظرف ماه‌های آتی/ سوت پایان حضور ترامپ به گوش می‌رسد

محمد حسن آصفری در گفت‌وگو با جام جم آنلاین بابیان اینکه نتایج ادوار مختلف انتخابات هیچ تأثیری در تغییر نگرش خصمانه دولتمردان آمریکایی علیه جمهوری اسلامی ایران ندارد، اظهار کرد: تاکنون روسای جمهور و نمایندگان مجلس فراوانی در آمریکا قدرت را به دست گرفته‌اند چه جمهوری خواهان و چه دموکرات‌ها درصدد بوده‌اند اربابی کنند و به سایر کشورها زور بگویند.

وی افزود: سیاست کلی دولت آمریکا علیه کشورهای مستقل و آزادی‌خواه همواره فشار و تحریم بوده و با دست‌به‌دست شدن قدرت این سیاست تنها در شیوه و عملکرد تغییر خواهد یافت اما مبنای کار آن‌ها همچون سال‌های گذشته پابرجا خواهد بود.

این صاحب‌نظر در حوزه سیاست خارجی تصریح کرد: کسب کرسی حداکثری مجلس نمایندگان توسط دموکرات‌ها حاوی یک پیام برای ترامپ هست که ادامه کار برای وی در کاخ سفید با مشکل جدی مواجه خواهد شد. البته کما فی السابق قانون‌گریزی و زیر پا نهادن پروتکل‌ها در نظام بین‌الملل توسط آمریکا تداوم پیدا می‌کند اما دیگر ترامپ نخواهد توانست با روش‌های افسارگسیخته خود نظیر آنچه تا به امروز در قبال کشورها انجام می‌داده عمل کند.

آصفری خاطرنشان کرد: خروج یک‌طرفه دولت ترامپ از توافقات مختلف همچون قرارداد زیست‌محیطی پاریس- لغو قانون حمایت از کودکان اتباع خارجی و نیز خروج یک‌جانبه از برجام بشدت مایه آبروریزی آمریکایی‌ها در فضای بین‌الملل شده است. ازاین‌رو نمایندگان دموکرات قصد دارند تااندازه‌ای جلوی سیاست‌های قلدرمآبانه ترامپ را بگیرند.

وی با تأکید بر اینکه اقدامات کلیددار جمهوری‌خواه کاخ سفید تمام حیثیت ایالات‌متحده آمریکا را به باد داده است، ابراز کرد: امروز آمریکا بیش از هر زمان دیگری در بین ملت‌ها ذلیل‌تر شده است . رفتار ترامپ به دنیا نشان داد(حتی به دولت‌هایی که تا دیروز هم‌پیمان واشنگتن بودند) دولت آمریکا به هیچ قاعده و چارچوبی در نظام بین‌الملل پایبند نیست و برای تأمین منافع خود حتی حقوق دوستان غربی خود را نیز پایمال خواهد کرد.

آصفری کسب حداکثر کرسی‌های مجلس نمایندگان توسط دموکرات‌ها را نشان‌دهنده عدم محبوبیت ترامپ و اعضای کابینه در بین نخبگان سیاسی آمریکا دانست و افزود: کسانی که در دولت فعلی آمریکا به مسائل آمریکا به‌مثابه یک جایگاه دلال مآبانه نگاه می‌کنند به جد باید در رفتار و شیوه مملکت‌داری خود تجدیدنظر کنند، دولت آمریکا باید به این سطح از درک و شعور برسد که کشورها میراث پدری آن‌ها نیست. بنابراین در آینده مطمئناً ترامپ دست‌به‌عصا سیاست‌های لجام‌گسیخته خود را پیش خواهد برد.

دبیر اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم دو سال پایانی ریاست جمهوری دونالد ترامپ را توأم با چالش‌های متعدد برخاسته از رأی دموکرات‌ها در مجلس مورد ارزیابی قرارداد و گفت: به‌احتمال فراوان ترامپ به‌زودی با مشکلاتی همچون استیضاح معاونان و اعضای کابینه خود مواجه خواهد شد و این چالش ترامپ را برای تغییر رفتار دلال مآبانه خودش تحت‌فشار مضاعف قرار می‌دهد.

وی پیرامون پیامدهای آتی انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا در عرصه سیاست خارجی است، ادامه داد: همین‌طور که گفتم اعتقادداریم جمهوری‌خواه و دموکرات امکان ندارد دست از خصومت و ضدیت با جمهوری اسلامی ایران بردارند و معتقدم حتی هیچ تعدیلی هم در رفتار آمریکایی رخ نخواهد داد.

آصفری در همین ارتباط افزود: قاطبه دولتمردان ایلات متحده در ادوار گذشته به‌ویژه اعضای مجلس سنا با لابی رژیم صهیونیستی سرکار آمده‌اند و طبیعی است مادامی‌که زیر بلیت اسرائیلی‌ها هستند طبق منویات آن‌ها سیاست‌گذاری می‌کنند و لذا نمی‌توان انتظار داشت تغییر محسوسی در سیاست خارجی آمریکا در مواجه با ایران رخ دهد.

وی خاطرنشان کرد: مادامی‌که سیاست‌های رژیم صهیونیستی در صحن سنا و مجلس نمایندگان آمریکا جاری و ساری باشد صحبت از تعدیل رفتار ضد ایرانی دولت آمریکا راه به‌جایی نمی‌برد و هرگونه گفت‌وگو و مذاکره با نمایندگان آمریکا در هر موضوعی بی‌نتیجه خواهد ماند.

استاد دانشگاه و عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: نخبگان سیاسی- صاحب‌نظران و به‌ویژه مجلسیان و دولتمردان ما متوجه این موضوع باشند که انتخابات در آمریکا فارغ از اینکه نتیجه‌ای در برداشته باشد هیچ تفاوتی برای ایران و ایرانی نکرده و مسئولان باید با اتکا به ظرفیت‌های داخلی مشکلات متعدد مردم را حل‌وفصل نمایند.

آصفری در این راستا به خبرنگار ما گفت: امروز کشور ما بیش از هر دوره دیگری به اشتغال و مباحث توسعه‌ای کشور نیاز دارد و همه مدیران کشور باید مستقل از اینکه تحولات آمریکا به‌عنوان قلدر جهانی به چه سمت‌وسویی پیش می‌رود در مسیر توسعه کشور گام بردارند.

وی در خاتمه در خصوص اینکه با توجه به نتایج انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شانس ترامپ برای حضور مجدد در کاخ سفید به‌عنوان رئیس‌جمهور چقدر است، خاطرنشان کرد: از هم‌اکنون پس‌لرزه‌های عدم حضور و سوت پایان حضور ترامپ در کاخ سفید به گوش می‌رسد اما باید توجه داشته باشیم او یک دلال است و از هم‌اکنون به تکاپو افتاده تا اعضای کنگره آمریکا را با تطمیع وتهدید به سمت خود بگشایند تا نتایج انتخابات بعدی ریاست جمهوری را به سود خود رقم زند.

محمدرضا شجاعیان/جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها