عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره مقابله با تحریم‌های آمریکا در گفتگو با جام جم آنلاین:

فرصتی برای رونق بازار سرمایه/ آخرین حربه آمریکا جنگ روانی بود

زنگ خطری که «انتخابات میان‌دوره‌ای» برای قدرتمندترین کشور جهان به صدا درآورد؛

آغاز چندپاره شدن آمریکا

تصور کنید نیویورک و فیلادلفیا «کشور» های همسایه یکدیگر بشوند. یا در غرب آمریکا کشورهای همسایه دیگری به نام لس‌آنجلس و سن‌دیه‌گو وجود داشته باشد. کالیفرنیا هم پروژه عظیم «کلکسیت» را به سرانجام برساند و مستقل شود. همه این‌ها کابوس وحشتناک آمریکایی است. این کابوس با تقابل دو حزب دموکرات‌ها و جمهوری خواهان طی چند سال اخیر نگران کننده‌تر شده است.
کد خبر: ۱۱۷۵۵۹۰
آغاز چندپاره شدن آمریکا

به گزارش جام جم آنلاین ، آیا تاکنون به این نکته فکر کرده‌اید که ممکن است آمریکا تجزیه‌شده و هر یک از ایالت‌هایش به کشورهای همسایه یکدیگر مبدل شوند؟ سیاست‌های ترامپ، انتخابات میان‌دوره آمریکا و بحران‌های اقتصادی این زنگ خطر را به صدا درآورده‌اند و زمان بحرانی برای قدرتمندترین کشور دنیا آغازشده است.

ترامپ ازیک‌طرف و تنش‌های میان حزب‌ها از سوی دیگر باعث شده‌اند تا مسئله «دوری» و «افتراق» در دولت ایالات‌متحده آمریکا به وجود آمده باشد. و به‌قول‌معروف ینگه‌دنیا اکنون با هرج‌ومرج سیاسی روبرو شده و این مسئله بر روی ارتباطات خارجی این کشور تأثیر گذاشته است.

در این زمینه بد نیست نگاهی به نتایج انتخابات میان‌دوره‌ای ایالات‌متحده داشته باشیم که نتایج آن کاملاً قابل پیش‌بینی بود. نانسی پلوسی رهبراکثریت مجلس نمایندگان آمریکا روز انتخابات گفت که دموکرات‌ها به‌طور کامل اختیار مجلس را در دست خواهند گرفت.

لازم به یادآوری نیست که به خاطر داشته باشیم، قبل از برگزاری این انتخابات پلوسی در این زمینه گفت هزار درصد دموکرات‌ها مجلس را در دست می‌گیرند.

از سوی دیگر میچ مک کانل رهبر اکثریت سنا هیچ تلاشی برای پیش‌بینی‌ها نداشت اما به همان اندازه قابل پیش‌بینی بود که سنا و جمهوری خواهان ارتباط محکم‌تری باهم پیدا کنند.

بطور کلی پیش‌بینی‌های قبل از انتخابات حاکی از تسلط دموکرات‌ها به 30 الی 50 کرسی در مجلس بود و پنج کرسی برای حزب جمهوری‌خواه در مجلس سنا در نظر گرفته می‌شد.

به‌هرحال بعدازظهر پنج‌شنبه گذشته مشخص شد دموکرات‌ها سی‌وپنج کرسی در مجلس به دست آورده و حزب جمهوری‌خواه نیز پنج کرسی در سنا گرفته‌اند. دقیقاً همان‌طور که قبلاً پیش‌بینی‌شده بود.

این در حالی است که باوجود گذشتن دو سال از انتخاب غیرمنتظره دونالد ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا هنوز عده‌ای وجود دارند که یک شوک سیاسی دیگر به ایالات‌متحده را پیش‌بینی نمی‌کردند، اما دیدیم چنین شوکی در انتخابات میان‌دوره‌ای اتفاق افتاد.

بسیاری از شهرها در انتخابات میان‌دوره‌ای یک حس ناگهانی از نگرانی و ترس را به خود دیدند و شوک انتخابات ریاست جمهوری در سال 2016 را به آنها یادآوری شد.

در این زمینه گزارش‌ها حاکی از این است که در واشنگتن موج زیادی از نگرانی نزد شهروندان و سیاستمداران وجود داشت و به‌خوبی پیش‌بینی می‌شد که روزهای پرتنشی در انتظار دولت آمریکاست، تنشی که در پی راه جدای دموکرات‌ها و جمهوری خواهان به وجود آمده است.

ازاین‌رو برخی کارشناسان سیاسی براین باورند واشنگتن در حال بازگشت به دوران قدیم است و اکنون در سرزمین فرصت‌ها چیزی به نام آشتی ملی معنایی ندارد، بنابراین هیچ‌چیز به‌جز تقابل دو حزب رقیب نیست.

آمریکایی‌ها اگرچه طی انتخابات اخیر برای توازن قدرت در میان دو حزب اصلی رأی دادند ولی چنین اتفاقی نیفتاد، چون نتایج انتخابات این‌گونه نبود. این در حالی است که هرچه از تاریخ اعلام نتایج انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا می‌گذرد می‌بینیم اختلاف‌ها فاحش و تضادهای سیاسی میان احزاب یادشده بسیار ملموس‌تر است.

این وضعیت چگونه به وجود آمد؟

دونالد ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا پیامی از تنفر، تجزیه و دروغ در سراسر کشورش فرستاد. او رقیبان خود را خبیث و شر نامید و ده هزار نیروی آمریکایی را به مرز مکزیک فرستاد تا از ورود پناه‌جویان مکزیکی به خاک آمریکا جلوگیری کند. انتشار تنفر و دشمنی از سوی ترامپ روزبه‌روز در سراسر آمریکا بیشتر شد و این وضعیت دموکرات‌ها و جمهوری خواهان را نیز در برگرفت.

این در حالی است که انتخابات میان‌دوره آمریکا نیز کامل‌کننده این وضعیت شد به صورتی که دو حزب یادشده هرکدام سیاست‌های کاملاً جداگانه‌ای در پیش‌گرفته و با تسلط بیشتر هریک از آنها به بخشی از قوای سیاست‌گذار کشور ، آمریکا به جدایی نزدیک‌تر خواهد شد.

اکثریت دموکرات معتقدند تنها را متوقف کردن ترامپ این است که به‌شدت کنترل و محدود شود تا درنهایت به‌جایی برسند که بتوانند او را از مسند کار بردارند. پس اگر دوباره به شرایط سیاسی آمریکا بنگریم درخواهیم یافت نتایج اخیر انتخابات میان‌دوره آمریکا نشان داد اوضاع در این کشور حتی بدتر خواهد شد و افتراق‌های متعددی درراه است.

ترامپ نه می‌تواند انتقادات مطرح‌شده نسبت به خودش را کنترل کند و نه می‌تواند وضعیت جدید آمریکا را زیر مدیریت خود ببرد. سیاست‌های او که از سوی برخی کارشناسان «دمدمی» توصیف می‌شود بر بحرانی‌تر شدن اوضاع تأثیر بسیار زیادی می‌گذارد.

این در حالی است که ترامپ نه‌تنها کنترل حزب دموکرات مجلس را نادیده گرفته بلکه قصد دارد جنگ خود با مجلس را هم علنی کند. واقعیت این است که وضعیت کنونی برای دموکرات‌ها تا همین دو سال پیش یک رؤیا بود، یکروی‌ای بزرگ و دست‌نیافتنی. اما اکنون آنها به این رؤیا رسیده‌اند و بیش‌ازپیش اصطکاک خود را با جمهوری خواهان نشان می‌دهند.

درنهایت اگر از تمام این تنازعات بگذریم. اکنون وقت توجه به این موضوع است که پیش‌زمینه جنگی آمریکا مدام به ابعاد کوچک و کوچک‌تری تقسیم می‌شود و هرکدام از این بخش‌ها نیز به‌نوبه خود اختلافات کوچک‌تر و جهت‌دار دیگری را دربرمی گیرند.

به گفته بسیاری از کارشناسان سیاسی امروز یک آمریکای جدید در حال شکل گرفتن است که به دو بخش آمریکای آبی و آمریکای قرمز تقسیم خواهد شد و درنهایت این وضعیت بندبند آمریکا را از هم جدا می‌کند.

دموکرات‌ها و جمهوری خواهان در هیچ زمانی به‌اندازه اکنون باعث شکل‌گیری تفرقه و جدایی‌های سیاسی و غیرسیاسی در آمریکا نشده بودند آن‌هم درحالی‌که ترامپ در این شرایط یک رئیس‌جمهور یک‌قطبی محسوب می‌شود.

حزب‌ها در آمریکا از هم دورتر می‌شوند و ایالت‌ها نیز همچنین فاصله بیشتری از دوران شکوه و قدرتش می‌گیرد، به همین دلیل بحران سیاسی عظیمی در انتظار آمریکاست. پس یک‌بار دیگر به این نکته اشاره می‌شود که چندپاره شدن قدرتمندترین کشور یعنی ایالات‌متحده آمریکا آغازشده است.

منبع: newyorker

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها