عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام صادق (ع) با اشاره به اینکه همراهی اتحادیه اروپا با ایران فرصتی برای دور زدن تحریم‌هاست، اظهار کرد: باید این تعاملات را از طریق دیپلماسی فعال ادامه داد، در غیر این صورت کارشکنی علیه اقتصاد کشورمان ادامه خواهد یافت.
کد خبر: ۱۱۷۵۲۷۳
کاهش سهم نفت در اقتصاد بهترین راهکار مقابله با کارشکنی آمریکا است

به گزارش جام‌جم آنلاین، کامران ندری، اقتصاددان و عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام صادق (ع) با اشاره به خروج آمریکا از برجام گفت: این اتفاق سلسله رویدادها و اثرات روانی را در بازار ارز ایجاد کرد که در نهایت باعث بروز چالش‌هایی در کشور بخصوص طی نیمه ابتدایی سال جاری شد، اما درنهایت عدم همراهی اتحادیه اروپا و کنترل بازار باعث شد عادی شدن شرایط را تجربه کنیم.

ندری در ادامه افزود: البته نباید فراموش کنیم با پشت سر گذاشتن نقطه اوج اثرات روانی این کارشکنی علیه اقتصاد کشورمان امروز آمادگی بالاتری برای مدیریت شرایط و کاهش اثرات احتمالی تحریم‌ها را خواهیم داشت.

وی درباره راهکارهای مقابله با این سیاست‌های شوم آمریکا علیه اقتصاد کشور تصریح کرد: راه مطمئنی که می‌تواند در جهت دور زدن تحریم‌ها تأثیرگذار باشد، جلب همراهی‌های اقتصادهای بزرگ دنیاست؛ کشورمان بایستی همکاری خود را با کشورهایی مثل چین، روسیه و اتحادیه اروپا و به‌خصوص کشورهایی که در برجام باقی ماندند، مانند آلمان، انگلیس و فرانسه، بیشتر از قبل ادامه دهد.

این اقتصاددان تصریح کرد: این سیاست باعث می‌شود کشورهایی که در این شرایط همراه با ایران هستند، آمریکا را تنها گذاشته و اعمال تحریم‌ها در سطح جهانی را برای آمریکا سخت کنند که قطعاً باعث کندتر شدن روند اجرایی تحریم‌ها شده و فرصتی برای گسترش روابط تجاری ایران در فضای بین‌المللی ایجاد می‌شود.

ندری بابیان اینکه همراهی اتحادیه اروپا با ایران از روشن‌ترین راه‌ها برای دور زدن تحریم‌هاست گفت: باید این تعاملات ایران و اتحادیه اروپا از طریق دیپلماسی فعال ادامه پیدا کند، در غیر این صورت شکست تحریم‌ها و همچنین استفاده از فضای اختلاف بین اروپا و آمریکا یا سایر کشورها برای ایران سخت‌تر خواهد شد.

این اقتصاددان با تأکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین چالش‌های امروز اقتصاد کشور ما وابسته به درآمدهای نفتی است خاطرنشان کرد: متأسفانه بخش زیادی از بودجه اقتصاد ما از محل درآمدهای نفتی تأمین می‌شود که این امر، اقتصاد کشور را آسیب‌پذیر می‌کند. اگر اقتصاد هر کشوری بر پایه اقتصاد درآمدهای نفتی باشد، با اقتصادی پرهزینه روبه‌رو می‌شود، به همین دلیل باید تلاش شود که تولیدی قابل‌عرضه به دنیا داشته باشیم و به نحوی به سمت صادرات غیرنفتی، حرکت کنیم و از محل منابع ارزی حاصل‌شده از صادرات غیرنفتی، به نیازهای کشور پاسخ دهیم.

وی بابیان اینکه در شرایط فعلی اقتصاد، صادراتی یاری‌رسان است که مازاد بر نیاز داخل باشد و ایجاد کمبود در جامعه نکند تصریح کرد: ارزی که از صادرات غیرنفتی حاصل می‌شود، باید به خود کشور بازگردد، در غیر این صورت تأمین نیازهای کشور با مشکل مواجه خواهد شد و این‌گونه صادرات هیچ کمکی به اقتصاد نخواهد کرد و اقتصاد از منظر کلان با مشکل مواجه می‌شود.

ندری همچنین گفت: در راستای این امر باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که ظرفیت تولید کشور افزایش‌یافته و مازاد تولید را بتوانیم صادر کنیم و علاوه بر آن مسئولین بایستی به‌گونه‌ای رفتار کنند که زمینه‌های سرمایه‌گذاری در داخل به‌اندازه‌ای جذاب شود که صادرکنندگان غیرنفتی، بجای اینکه سرمایه‌گذاری ارز در خارج از کشور، آن را در داخل سرمایه‌گذاری کنند که اگر خلاف این اتفاق بیفتد، نتیجه‌ای جز یارانه دادن به کشورهای خارجی، ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها