رئیس مجمع عالی واردات با اشاره به بی‌تأثیر بودن تحریم‌ها در گفت‌وگو با جام جم آنلاین مطرح کرد

اعتماد به بخش خصوصی بهترین راهکار مقابله با تحریم‌ها است/ رانت اقتصادی مردم را دچار خود تحریمی کرده است

فعال اقتصادی و رئیس مجمع عالی واردات با اشاره به سهم پایین تحریم‌ها در نوسان‌های اقتصادی اخیر گفت: مادامی‌که دولت به اقتصاد مردم‌نهاد و مشارکت بخش خصوصی در عرصه اقتصادی کم‌توجهی به خرج دهد، کشور مبتلای خود تحریمی خواهد شد.
کد خبر: ۱۱۷۴۷۹۸
اعتماد به بخش خصوصی بهترین راهکار مقابله با تحریم‌ها  است/ رانت اقتصادی مردم را دچار خود تحریمی کرده است

علیرضا مناقبی در گفت‌وگو با جام جم آنلاین بابیان اینکه مشکل امروز اقتصاد کشور تحریم‌های خارجی نیست، گفت: جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته با انواع و اقسام تحریم‌های ظالمانه و زورگویانه دولت‌های غربی و ایالات‌متحده آمریکا روبه‌رو بوده است. حال سؤال اینجاست پس چرا تا به امروز این نظام و این مردم همچنان پایدار هستند؟

وی افزود: هرگاه برای خنثی‌سازی اثر تحریم‌ها در عرصه اقتصادی دولتمردان ما اجازه دادند مردم وارد گود شوند، این تحریم‌ها بلااثر شده است. به این معنا که با واگذاری بخش‌هایی از امور تجاری به بخش غیردولتی و مردم، کشور حرکت روبه‌جلو خود را ادامه داده و عملاً جامعه به شکل روانی و جنگ تبلیغاتی درگیر تکانه‌ها و نوسانات بازار سرمایه و تقاضا نبوده است.

این فعال اقتصادی روند فعلی در مدیریت اقتصادی کشور را نامطلوب ارزیابی کرد و گفت: متأسفانه امروز دولت دست و پای مردم را در پیچ‌وخم بروکراسی اداری بسته و ملت را درگیر خود تحریمی داخلی نموده است. در اصل در حال حاضر ما مردم را از حیز انتفاع خارج و ظرفیت‌های بومی و ملی را نادیده گرفته‌ایم.
مناقبی بابیان اینکه عدم مشارکت مردم در حل مشکلات اقتصادی عبور از بحران را بسیار سخت‌تر می‌کند،خاطرنشان کرد: دور زدن تحریم توسط دولت و یا افرادی که به‌نوعی به دولت وابسته هستند در چنین شرایطی اگر نگوییم دست‌نیافتنی است، بسیار بغرنج و مشکل خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در تقویت مدیریت داخلی کشور برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها، ابراز کرد: مسئولان ما در این حوزه باید از خود درایت به خرج دهند و بدنه اقتصاد کشور را از پیله اقتصاد دولتی آزاد کنند. به این معنا که کاری که به مردم مربوط می‌شود را به خود مردم واگذار کنیم. چهار دهه اصل 44 خصوصی‌سازی توسط رهبری انقلاب دائماً توصیه می‌شود. الآن چقدر از این قانون محقق شده است؟!

رئیس مجمع عالی واردات دراین‌باره افزود: اگر ما برای برون‌رفت از مشکلات مردم و نظر فعالان اقتصادی را به‌درستی و نه صرفاً با اقدامی شعاری و نمادین در بروکراسی اداری دخالت و مشارکت دهیم، بدانید که قطعاً ایالات‌متحده و قدرت زورگویی بخواهد فرمولی برای تحریم‌ها تهیه کند، بدون تردید ما آن را دور خواهیم زد.

وی در این راستا گفت: اساساً به همین دلیل است مقام معظم رهبری سال‌ها پیش با نگاهی دوراندیشانه از نیات شوم دشمنان، اقتصاد دولتی را رویه‌ای معیوب و خصوصی‌سازی اصولی برای سرمایه‌گذاری و چرخه اقتصادی را امری مطلوب بشمار آورده‌اند.

مناقبی امتزاج سیاست و اقتصاد را بزرگ‌ترین ضربه به پیکره مالی و سرمایه‌ای کشور دانست و خاطرنشان کرد: اقتصاد همیشه راه خود را پیداکرده است اما مشکل از آنجایی شروع می‌شود که مسئولان ما سیاست را در بازار دخالت می‌دهند. در چنین شرایطی مردم درگیر تلاطم شده و در فعالیت‌های روزمره خود مستأصل و کشور دچار تلاطمی می‌شود که امروز شاهد هستیم.

وی ادامه داد: طبق آمار و ارقامی که نهادهای ذی‌ربط اعلام کرده‌اند، ما به حد وفور کالاهایی که نیاز بوده وارد شوند را تأمین نموده‌ایم و محصولاتی هم که توان تولید داخل داریم به میزان نیاز به متقاضی عرضه می‌کنیم. حال سؤال اینجاست چرا ما امروز در بازار هیاهو داریم و دائماً مردم نگران کمبود مایحتاج خود هستند؟

مناقبی از منظر یک فعال اقتصادی تأکید کرد: تنها راه مقابله با هجمه تحریمی و کاهش اقدامات ضد ایرانی آمریکا واردکردن شهروندان در زمین‌بازی تجارت است و دیگر هیچ؛ مطمئن باشید همین مردم همچون دیگر عرصه‌ها قادر خواهند بود کشور را از این پیچ خطرناک به‌سلامت عبور دهند.

وی نظام اقتصادی فعلی را نیازمند از بین بردن رانت‌ها و ویژه خواری‌ها برشمرد و اظهار کرد: باید یک روزی حصر رانت و رانت بازی از این بدنه این اقتصاد شکسته شود. افرادی که فعال اقتصادی هستند را در حوزه مربوط شریک کنیم و نه اینکه مدیریت اقتصاد را به سیاسیون و احزاب مختلف سیاسی واگذار کنیم.

مناقبی همکاری با شرکت‌های کوچک و متوسط را یکی دیگر از راه‌های غلبه بر تحریم‌های یک‌جانبه غرب و آمریکا برشمرد و افزود: این بحث همیشه و به‌ویژه در دولت نهم و دهم بسیار مطرح بود. امروز دنیا به سمت شرکت‌های بزرگ نمی‌رود و عملاً اقتصاد جهان روی بنگاه‌های خرد و متوسط می‌چرخد. از طرفی می‌توان با کمترین هزینه از بحران اشتغال کشور با همکاری با چنین شرکت‌هایی عبور کرد.

وی وجود التهابات اقتصادی در کشور را متأثر از جنگ روانی دشمنان دانست و گفت: دولت برای مقابله با تحریم‌ها آمد نرخ ارز را دستوری کرد.آیا سیاست دلار 4200تومانی محقق شد یا بیشتر به رانت و تلاطم بازار سکه و ارز افزود؟ مناقبی دراین‌ارتباط عنوان کرد: ‌توصیه بنده این است سیاست قیمت‌گذاری دولت در بحث ارز باید به سمت تک‌نرخی رود اما دولت ازیک‌طرف می‌گوید ارز کشور به‌اندازه تأمین‌شده از طرفی کمبودها و سوء مدیریت‌ها را با تحریم‌ها گره می‌زند. این مسئله کمکی به کاهش نرخ ارز نمی‌کند.

این فعال اقتصادی در پایان در خصوص عقب‌نشینی اخیر آمریکا از به صفر رساندن فروش نفت ایران به‌واسطه اعمال تحریم‌ها، خاطرنشان کرد: سیاست کشور باید به سمتی رود که یک روزی اعلام کند«من نفت را صادر نخواهم کرد» یعنی باید کشورها در هرلحظه‌ای نیازمند عرضه نفت ایران باشند، آن‌وقت خواهیم دید بازار نفت ایران از چه ارزش به‌مراتب بالاتری برخوردار خواهد شد و این اقدام عین دور زدن تحریم‌ها تلقی می‌شود.

وی افزود: به‌تازگی هند یکی از مشتریان نفتی ما اعلام کرده پول نفت ایران را به روپیه پرداخت خواهد کرد. همه می‌دانند تبدیل این واحد پولی زمان‌بر بوده و صرفه اقتصادی ندارد. ما باید برای منزوی کردن دلار از ظرفیت همکاری با اروپا استفاده کرده و مبادلات تجاری خود را با یورو انجام دهیم.

محمدرضا شجاعیان/ جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها