حجت‌الاسلام‌والمسلمین گرجی در گفت‌وگو با جام جم آنلاین؛

سبک زندگی امام رضا (ع) باید سرمشق و الگوی جوامع بشری قرار گیرد

یک کارشناس مذهبی گفت : ایام شهادت حضرت رضا (ع) فرصت بسیار مناسبی برای بازنگری و دقت در جایگاه علمی و سیره زندگی آن حضرت است تا از این مقام ارزشمند معنوی امامت طی روزهای آینده، به نحوه احسن بهره گیریم.
کد خبر: ۱۱۷۴۷۰۸
سبک زندگی امام رضا (ع) باید سرمشق و الگوی جوامع بشری قرار گیرد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی گرجی در گفت‌وگو با جام جم آنلاین بیان کرد: بازنگری و دقت در سیره و روش زندگی اولیا یکی از کارهای پسندیده است که در ایام مختص معصومین می‌توان انجام داد. همچنین در کنار عزاداری‌ها، ذکر مصیبت، برافراشتن پرچم‌های عزاداری بسیار ارزشمند است با سبک زندگی اهل‌بیت بخصوص امام رضا (ع) که جان ملت ایران محسوب می‌شود، آشنا شویم. روش، منش، رفتار و سیره امام رضا علیه‌السلام، امام شیعیان بهترین الگو برای مردمان امروزی است.

وی در ادامه افزود: امام رضا (ع) به اخلاق عالی و ممتاز آراسته بودند لذا سبب دوستی عام و خاص را، به خود جلب می‌کردند، همچنین انسانیت آن حضرت، یگانه و بی‌مانند بود. یاران امام رضا(ع) در رابطه باشخصیت ایشان 3 مشخصه را نقل کردند؛ انس دائمی باقران، اهتمام جدی با نماز و مدارا با زیردستان.

به گفته این استاد حوزه ، مدت امامت امام رضا(ع) 20 سال بود که 10 سال آن در مدینه و 3 سال نیز در خراسان حضور داشتند، از آن لحظه‌ای که امام به‌اجبار از مدینه به‌سوی خراسان حرکت کردند منشا اثرات و برکات فراوانی بر کشور وارد شد .

وی خاطرنشان کرد: ایشان در این 3 سال، هیچ‌وقت خود را از مردم جدا نمی‌کردند و زمانی که مامون ایشان را به خراسان فراخواند، به‌اجبار مقام جانشینی خلیفه را باوجود عدم میل باطنی و به‌شرط عدم دخالت در امور حکومت و عزل و نصب کارگزاران حکومتی به وی تحمیل کرد.

گرجی اظهار داشت: ایشان بسیار دقت داشتند تا از مردم دور نشوند؛ بااینکه در کاخ سلطنتی واردشده بودند اما آن ساده زیستی همیشگی خود را حفظ کردند. همچنین بااینکه ایشان را به‌عنوان ولیعهد اعلام کردند اما به‌هیچ‌عنوان خود را آلوده به تشریفات نکردند.

به گفته وی، سادگی و بی‌تکلفی در زندگی امام جاری بود. آن حضرت کم‌خوراک بودند و غذاهای سبک می‌خوردند. در خانه جامه‌ای ساده و غالباٌ پیراهنی از پارچه‌های خشن بر تن می‌کردند و فقط در مجالس عمومی و در میان مردم جبه‌ای لطیف بر رویش می پوشید. ابن عباد یکی از یاران امام می گوید: امام تابستانها روی حصیر می نشستند و زمستانها بر روی گلیمی استراحت می کردند و تنها برای برخی نشست های جمعی خویشتن را در مواقعی می آراستند.

این استاد حوزه متذکر شد: حضرت پس از 55 سال عمر پربرکت سرانجام توسط زهر کشنده ای، به دستور مأمون به شهادت رسیده و در طوس به خاک سپرده شدند.

گرجی معتقد است، شیوه و سبک زندگی حضرت رضا (ع) باید سرمشق و الگوی جوامع بشری قرار گیرد.

وی در پایان افزود: ایام شهادت حضرت رضا (ع) فرصت بسیار مناسبی برای بازنگری و دقت در جایگاه علمی و سیره زندگی آن حضرت است تا از این مقام ارزشمند معنوی امامت طی روزهای آینده، به نحوه احسن بهره گیریم. مسلما تمام مشکلات جامعه بشری که امروز مورد آسیب و درگیری های فراوان قرار گرفته بخاطر دوری از سبک زندگی اسلامی و الگو گیری از سبک زندگی بیگانگان است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها