تاریخی‌ترین تکیه‌های عزاداری سیدالشهدا در ایران

تکیه‌گاه‌هایی برای عشق

کارشناس دینی و استاد حوزه گفت: تنبیه و تهدید از جمله مواردی است که منجر به دلزدگی، واکنش و دوری جوان می شود لذا یکی از مهمترین ابعاد رفتاری پیامبر اسلام را باید در رفتارهای ایشان با جوانان مورد توجه قرار داد و مشی رفتاری پیامبر با جوانان باید الگوی مسئولین عصر حاضر باشد.
کد خبر: ۱۱۷۴۶۴۲
مشی رفتاری پیامبر با جوانان الگوی مسئولین عصر حاضر باشد

حجت الاسلام ابراهیم بهاری در گفتگو با «جام جم آنلاین» با بیان اینکه پیامبر به همه آحاد مردم توجه خاصی داشت، اظهار کرد: یکی از رازهای بزرگ پیروزی پیامبر اکرم در پیشبرد اسلام تاثیر گذاری ایشان بر تمام اقشار و طبقات مختلف جایگاه بود بنحوی که در میان مردم از اهمیت ویژه ای برخودار بودند.
وی افزود: شیوه رفتاری پیامبر اکرم (ص) برگرفته از الگو برداری از ذات مقدس حضرت حق بود بنحوی که خداوند متعال همه بندگان و آفریدگانش را دوست دارد، پیامبر اکرم (ص) نیز به مجموعه طبقات جامعه توجه خاصی داشتند.
وی دراین باره ادامه داد: پیامبر اکرم توجه ویژه ای به قشر جوان و به کارگیری نسل جوان در حوزه های مختلف اجتماعی داشتند. پیمان جوانمردان گواه این موضوع است که ایشان قبل از نبوت با عده ای از جوانان مکه به دنبال احقاق حق کسانی برآمدند که حقی از آنها ضایع شده بود.
حجت الاسلام بهاری گفت: در طول دوره نبوت نیز وجود مبارک پیامبر اکرم (ص) توجه خاصی به جوانان و سفارش آنان به جوانمردی و استفاده از فرصت های جوانی داشتند؛ خداوند متعال در آیه 13 سوره مبارکه کهف به این موضوع مهم اشاره دارد که "داستان افرادی را بازگو می کنیم که دردوران جوانی به پروردگارشان ایمان آوردند وما هم بر هدایت آنها افزودیم". پیامبر اکرم (ص) به این نکته عنایت خاصی داشتند که جوانان از انرژی و پتانسیل بالایی برخوردارند بنابراین در صورتی که هدایت شوند قطعا طوفانی از اعمال و رفتار مطلوب را بر جای می گذارند.
این کارشناس دینی با بیان اینکه پیامبر توجه خاصی به سعادت دنیوی و اخروی جوانان داشتند، اظهار داشت: توجه به جوانان برگرفته از خطی قرآنی و خطی الهی بود که خداوند برعهده شخص رسولش گذاشته بود. پیامبر اکرم (ص) از عهده این امر به خوبی برآمد و با سلامت این مسیر را به پایان رساند و در اصل موضوع بسیار ثابت قدم بود بنحوی که حتی پیامبر برای بردن جوانان به بهشت اصرار داشتند.
وی ادامه داد: براساس روایات پیامبر در جمعی از جوانان با قرائت آیات آخر سوره زمر به آنها وعده داد که در صورت گریه کردن بهشت بر او واجب می شود. رسول اکرم (ص) آیات را با این مضمون قرائت نمودند که " کسانی که کافر شدند گروه گروه به جهنم رانده می شوند، وقتی به دوزخ میروند درهای دوزخ باز می شود نگهبانان جهنم به آنها می گویند آیا رسولانی از میان شما به سوی شما نیامدند و آیات خدا را بر شما نخواندند؟ کفار در پاسخ می گویند؟ آری آمدند اما ما اشتباه کردیم و..." هنگامی که قرائت آیات به پایان رسید همه حاضرین در جلسه گریه کردند به غیر از یک جوان که گفت : یا رسول الله اشکم درنیامد اما خودم را به حالت گریه زدم. پیامبر فرمودند: بار دیگر آیات را تلاوت می کنم هر کسی گریه کرد بهشت بر او واجب می شود . باز همه جوانان گریه کردند غیر ازآن جوان که دوباره خود را به حالت گریه زده بود، دراین حین رسول اکرم (ص) حتی همان جوانی که حالت گریه به خود گرفته بود را مژده بهشت دادند. این روایت به معنای دلسوزی پیامبر برای هدایت جوانان و عاقبت به خیر شدن آنهاست.
حجت الاسلام بهاری با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) درباره پیامبر اکرم گفت: از امام صادق علیه السلام نقل شده که روزی پیامبر گرامی اسلام از میان جمعی از جوانان که در حال بلند کردن سنگی از روی زمین بودند گذشت. از آنها درباره تجمعشان پرسید و آنها دلیل را گفتند که به دنبال شناسایی زورمندترین از میان خود هستیم. پیامبراکرم (ص) بدانها فرمود:من به شما خبر می دهم که قوی کسی است که اگر از موضوعی خوشحال شد آن شادمانی وی را به باطل نکشد و اگر از چیزی خشمگین شد خشم او را از حق دور نکند.
وی در پایان با اشاره به استفاده از ظرفیتهای جوانان توسط پیامبر اکرم گفت: وجود مبارک پیامبر(ص) در برخورد با جوانان هرگز رفتارهای خشونت آمیز و سخت از خود نشان ندادند، بلکه همواره با محبت و از روی آرامش با آنها مواجه شدند. توجه پیامبر به استفاده از ظرفیت های عظیم جوانان را می توان در انتخاب اسامه به عنوان فرمانده لشکر خود در هجده سالگی یاد کرد یا امام علی (ع) که در 17 سالگی در کنار حمزه سیدالشهدا خط شکن در صف مقدم نبرد بودند.
این کارشناس با بیان اینکه این مشی رفتاری پیامبر با جوانان باید الگوی مسئولین عصر حاضر باشد، گفت: موضوعات یاد شده بیانگر نوع توجه پیامبر اکرم (ص) به استفاده از قابلیت های جوانان و چگونگی تعامل و رفتار با جوانان در راستای هدایت آنهاست. خشونت و پرخاشگری، تنبیه و تهدید از جمله مواردی است که منجر به دلزدگی، واکنش و دوری جوان می شود لذا یکی از مهمترین ابعاد رفتاری پیامبر اسلام را باید در رفتارهای ایشان با جوانان مورد توجه قرار داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها