رئیس بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی گفت: برای عمل به سیره پیامبر اکرم (ص) نخست باید با مراجعه به اهل فن، شناخت جامعی از اصول مسلم و قطعی ایشان داشته باشیم و به این قضیه تک بعدی نگاه نکنیم و بعد متناسب با زمان، الگوسازی کنیم.
کد خبر: ۱۱۷۴۵۷۹
عمل به سیره پیامبر، مستلزم الگوسازی متناسب با زمان است

حجت‌الاسلام مهدی شریعت تبار در گفت‌و‌گو با «جام جم آنلاین» در خصوص مشی سیاسی پیامبر اکرم (ص) در برخورد با دشمنان اسلام اظهار داشت: ما یک اصل مسلم قرآنی داریم با این عنوان « لقد کان لکم فی رسول الله اسوه حسنه» که تأکید دارد برای جامعه اسلامی بایسته و لازم است که سیره پیامبر اکرم را در مسایل مختلف اسوه و الگوی خود قرار دهد.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: سلوک و مشی سیاسی پیامبر اکرم در برخورد با دشمنان اسلام را می‌توانیم از آیات قرآن یا روایات یا تاریخ که سیره ایشان را بازگو کردند استفاده کنیم که نکته نخست برخورد همراه با انصاف و مدارا است.

وی افزود: رسول خدا در حدیثی فرمودند همانطور که خداوند مرا به انجام فرائض امر کرده است به مدارای با مردم هم امر کرده است و پیامبر در برخورد با دشمن هم مرز انصاف و عدل را در سیره عملی خود رعایت می‌کردند.

حجت‌الاسلام شریعت تبار بیان داشت: نکته دوم در مشی سیاسی پیامبر اکرم (ص) برخورد همراه با عقل و منطق است یعنی عقلانیت و حاکمیت منطق در سیره پیامبر دیده می‌شود و حتی در سلوک و برخورد با دشمنان اسلام از اصول عقل و منطق تخطی نداشتند و بر اساس عقل و منطق رفتار می‌کردند.
وی ابراز کرد: نکته سوم که در قرآن کریم آمده «و ما ارسلناک الا رحمه للعالمین» است و بر همین اساس معتقدیم که حضرت محمد (ص) برای همگان و برای جهانیان پیامبر رحمت بودند.

رئیس بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی گفت: رحمانیت پیامبر مسأله فراگیری بوده که حتی اگر با دشمنان هم برخورد فیزیکی داشتند و یا در جنگ‌ها و موضوعاتی که لازم بوده شدت عمل نشان دهند، برخورد پیامبر نشان دهنده رحمت ایشان بوده و به عبارتی اجرای قوانین و احکام کیفری و برخوردهایی که شدت عمل به حساب می‌آمد از روی غرض و هوای نفس نبوده بلکه به جهت رحمت و دلسوزی پیامبر بوده است.

وی ابراز کرد: نکته چهارم قاطعیت و شدت عمل پیامبر اکرم (ص) با دشمنان کینه توز اسلام است که با همه وجود می‌خواستند پیامبر را و دین پیامبر را براندازی کنند و با عنوان «اشداء علی الکفار» در قرآن کریم ذکر شده است به عنوان نمونه، زمانی که یهود بنی قریظه در بدترین شرایط با سپاه احزاب علیه اسلام همکاری کردند و اگر موفق می‌شدند اسلام را ریشه کن می‌کردند در تاریخ نقل شده که پیامبر با آنها برخورد تندی داشتند و در اینگونه موارد متناسب با خیانت و توطئه و دشمنی آنها برخورد‌ می‌کردند.

حجت‌الاسلام شریعت تبار تأکید کرد: ما مسلمانان که در نظام و جامعه اسلامی زندگی می‌کنیم موظف هستیم همین سیره و سلوک سیاسی پیامبر را که طبق آیه قرآن کریم «اشداء علی الکفار» است در برخورد با دشمنان اسلام الگو قرار دهیم.

وی بیان داشت: گاهی برخورد پیامبر را با غیر مسلمانان داریم که کاملا بر اساس عدل و قسط و حتی بر اساس بر و احسان بوده است اما دشمنی که توطئه می‌کرد و قصد تعرض و نقشه براندازی داشت و در مقابل اسلام و استقلال جامعه اسلامی عناد و دشمنی می‌ورزید قطعا پیامبر اکرم (ص) با قاطعیت و شدت عمل همراه با رعایت سه اصل مدارا و انصاف وعدل و عقلانیت و رحمانیت برخورد می‌کردند.

استاد حوزه و دانشگاه در پاسخ به اینکه چطور می‌توانیم بایدها و نبایدهای سیره سیاسی پیامبر اکرم و در مقابله با دشمنان عصر حاضر اسلام به کار بندیم؟ گفت: ما نسبت به خاتم پیامبران و ائمه اطهار (ع) که معتقد به امامت و عصمت اهل بیت هستیم وظیفه داریم و بر ما لازم است که سعی کنیم سیره و شیوه امامان را سرمشق و الگوی خودمان قرار دهیم.

وی ابراز کرد: برای عمل به سیره پیامبر اکرم (ص) نخست باید شناخت داشته باشیم یعنی سیره پیامبر و اهل بیت (ع) را با جامعیت بشناسیم و به این قضیه تک بعدی نگاه نکنیم و به همه زوایا و ابعاد سیره پیامبر و ائمه که در قرآن و روایت و تاریخ صحیح تجلی دارد شناخت پیدا کنیم و به اهل فن مراجعه شود که از مجموعه این منابع اصول مسلم و قطعی رسول خدا را استخراج کنیم.

حجت‌الاسلام شریعت تبار ادامه داد: بعد از اینکه این اصول را شناختیم و استخراج کردیم باید متناسب با زمان خودمان، الگوسازی کنیم.

وی یادآور شد: در حوزه برخورد با دشمنان اسلام که سیره مشخص است؛ شایسته است در سایر مسایل هم از سیره و رفتار پیامبر و ائمه اصول را استخراج ‌کنیم و و متناسب با زمان و شرایط فرهنگی و سیاسی که وجود دارد آن اصول را مبنای سیاست و سلوک و رفتار و مشی خودمان قرار دهیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها