رسول خدا در امر مهم تبلیغ از تمام ظرفیت خود استفاده کردند و به عبارتی ظرفیت سازی نمودند به گونه ای که امام علی (ع) شخصیت ایشان را در نهج‎‌البلاغه اینگونه معرفی می ‌کند که پیامبر «طبیب دوار بطبه» یعنی مانند طبیبی به دور مریض خود می‌چرخید و مانند پزشکی بود که برای درمان بیماران خود سیار بود و از هر موقعیتی برای پیشرفت اهداف اجتماعی خود استفاده می‌کرد.
کد خبر: ۱۱۷۴۵۷۸
سیستم کارآمد تبلیغی با عملیاتی کردن روش تبلیغی پیغمبر اکرم (ص) در دسترس است

پیامبر اکرم (ص) حتی زمانی که در شعب ابی طالب در محاصره دشمن بود در ماه های حرام که جنگ حرام بود در جمع مردم حضور می‌ یافت و تبلیغ می ‌کرد و هر جا که چند نفر انسان می‌ دید تبلغ می ‌کرد و هر جا چهره‌ ای می‌دید از روش چهره به چهره استفاده می‌ کرد.

پیامبر اکرم (ص) منصوب از ناحیه خدا بود، پیام و پیام رسان و مخاطب و یا آن کسی که پیام به او می‌رسد سه اصل خیلی مهم تبلیغ است در تبلیغ پیامبر اسلام، پیام از ناحیه خداوند بود و پیام رسان هم پیامبر اسلام بود و مخاطب هم مخاطبینی بودند که در جهالت زندگی می‌ کردند و با آن همه جهالتی که مردم آن زمان داشتند ولی پیامبر اکرم توانست با استفاده از شیوه‌های تبلیغی همراه با خلق عظیم، جهانی را عاری از شرک و بت پرستی کند. ما نیز می‌توانیم شیوه‌های تبلیغی پیامبر اکرم (ص) را به عنوان الگو به جامعه و عصر امروز تعمیم دهیم و شیوه‌های تبلیغ پیامبر را همراه با سعه صدر و هماهنگی گفتار و کردار استفاده و نخست هم از خانواده و اقوام خود شروع کنیم.

امروز مشکلات جامعه ما زیاد شده و یکی از دلایل این است برخی از کسانی که سواد دینی دارند جهت تبلیغ از نزدیکان خود شروع نمی‌ کنند در صورتی که در قرآن هم آمده: «قوا انفسکم و اهلیکم نارا هم خودتان را حفظ کنید، هم اهل‌تان را» و سؤال است که ما امروز چقدر نسبت به این مسأله اهمیت دادیم؟!

خیلی افراد متدین نسبت به نزدیکان و خانواده خود اهمیت نمی‌دهند در صورتی که اگر مقداری به این مسأله اهمیت بدهیم همان شیوه پیامبر را عمل کردیم؛ اگر اخلاق ما خوب باشد خوب بودن اخلاق خود امر به معروف و نهی از منکر است و به عبارتی وقتی که خودم عامل باشم مؤثر واقع می‌شوم.
یکی از دلایلی که در تبلیغ موفق نیستیم این است که مردم به کردار ما نگاه می‌کنند و وقتی که می‌بینند با گفتار ما یکی نیست تبلیغ ما هم نتیجه بخش نخواهد بود.

اگر می‌خواهیم شیوه تبلیغی پیامبر را الگو قرار دهیم باید سعه صدر داشته باشیم و واقعا به تبلیغ عشق بورزیم و به مسأله پیام رسانی خودمان اعتقاد و باور داشته باشیم؛ دلسوز باشیم و در این صورت طبیعی است که جامعه ما بسیار متفاوت از آن خواهد بود که اکنون است.

یکی از شیوه‌های تبلیغی پیامبر این بود که در حد فهم مردم سخن می‌گفت و می‌فرمود: "ما پیامبران مأموریم که با مردم به اندازه عقل و فهم آنها سخن بگوییم". این خیلی مهم است بنابراین در جامعه امروزی باید نخست زبان جوان را یاد بگیریم. اگر می‌ خواهیم با افراد تحصیل کرده و باسواد صحبت کنیم باید استدلال داشته باشیم؛ می‌خواهیم با عامه مردم سخن بگوییم باید با سطح فهم آن ها حرف بزنیم در واقع مخاطب شناس باشیم و بدانیم که سخنان عمومی و تخصصی را کجا و برای چه کسانی ارائه کنیم. اگر بخواهیم یک سیستم کارآمد تبلیغی را در جامعه نهادینه کنیم باید نکات سیره و روش تبلیغی پیغمبر اکرم (ص) را استخراج و در جامعه با اعمال و رفتار خود عملی کنیم.

​حجت‌الاسلام عباس زاده پژوهشگر علوم اسلامی/ جام‌جم آنلاین
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها