عضو هیئت رئیسه مجمع نمایندگان حوزه علمیه قم گفت: رساترین سلاح مدرن مبلغان زمان این است که قبل از گفتار، اخلاق های حمیده را با اعمالشان به امت اسلام معرفی کنند و مردم را با عمل خود به دین مبین اسلام دعوت کنند.
کد خبر: ۱۱۷۴۵۷۲
رساترین سلاح مدرن مبلغان، تبلیغ عملی است

حجت‌الاسلام سید جلال رضوی مهر در گفت‌و‌گو با «جام جم آنلاین» در خصوص شیوه شناسی تبلیغ در سیره پیامبر اکرم (ص) اظهار داشت: پیامبر اکرم (ص) با الهام از آیات الهی، قبل از گفتار با عمل تبلیغ دین را آغاز کردند و خلق نیکوی ایشان موجب شد که یارانشان شکنجه‌ها و تهدیدها و در به دری‌ها و ارعاب‌ها را تحمل کنند و با ایمان به خلوص پیامبر و امین بودن ایشان صداقت پیامبر را دریافت کنند.


عضو هیئت رئیسه مجمع نمایندگان حوزه علمیه قم گفت: هنگامی که پیامبر اکرم، مصعب بن عمیر را برای تبلیغ اعزام می‌کند تا گروهی را به دین خداوند دعوت کند با الگو گرفتن از پیامبر وظیفه‌اش را با خوش‌خلقی انجام می‌دهد و دیگر اصحاب حضرت هم همین شیوه را داشتند.

وی افزود: تواضع از دیگر اوصاف پیامبر اکرم است که جزو ذاتیات رفتار یاران پیامبر می‌شود و همچنین دگرگرایی، دستگیری و روحیه نوازش یتیم و ترحم به فقیر و حق و حقوق همسایگان را ادا کردن و احترام به بزرگان از سلسله ارزشهای اخلاقی پیامبر است که یاران پیامبر عامل این ارزشهای حیاتی اسلام بودند.

حجت‌الاسلام رضوی مهر بیان داشت: پیامبر قبل از اینکه پدیده‌ای را در گفتارش به عنوان یک اصل مطرح کند امت اسلام در کردار و رفتار او می‌دیدند و این مواضع را دریافت می‌کردند و خود به خود عقیده ناب پیامبر را که برگرفته از آیات و الهامات الهی بود در رفتار و کردار امت اسلام مشاهده می‌شد.

وی ابراز کرد: آنچه در تبلیغ به عنوان رساترین سلاح مدرن زمان باید مورد عنایت مبلغان قرار بگیرد این است که مبلغان قبل از بذرباشی، آماده باشی را در شعار و رفتار خود قرار دهند و قبل از گفتار، کردار نیک و برخوردهای پسندیده و اخلاق های حمیده را در اعمال خود به امت اسلام معرفی کنند.

استاد حوزه بیان کرد: یک مبلغ نمونه اسلام با اخلاقیات برگرفته از روحیات پیامبر این است که خود چهره به چهره به سراغ افراد امت اسلام برود و مردم را با عمل خود به دین مبین اسلام دعوت کند.

وی تأکید کرد: باید خطابه‌های ما قرآن محور باشد چرا که اصولا بیانات پیامبر برگرفته از آیات قرآن بود و اصحاب هم به سیره پیامبر این چنین عمل می‌کردند.

حجت‌الاسلام رضوی مهر گفت: اصحاب رسول خدا بعد از قرآن به روایات پیامبر و ائمه معصومین عمل کردند و احادیث را که مبین و مفسر آیات قرآن بودند به دلهای آماده رساندند تا از زلال چشمه هدایت، امت اسلام سیراب شوند.

وی افزود: بنابراین ما هم باید با تأسی به این شیوه‌های پیامبر، کودکان و زنان و مردان و جوانان را در درجه نخست مورد عنایت قرار دهیم و مخاطب شناسی را به عنوان یک سیره و روش در اصول تاکتیکی تبلیغی پیامبر با اهمیت نگاه کنیم و سپس منبرهای ما، مسجد محور و محل اجتماع جماعات باشد.

این کارشناس و مبلغ دینی بیان داشت: باید به تبلیغ گروهی اهمیت دهیم و خانه به خانه و نفر به نفر افراد را در چتر تبلیغی خود قرار دهیم و محتواهای تبلیغی را مطابق با ظرفیت‌های آن افراد و برگرفته از عنصر زمان و مکان مبتنی کنیم تا بتوانیم یک تبلیغ کاربردی و اثرگذار و ناب و موفقی را شاهد باشیم.

وی گفت: امروز با تبلیغاتی که دشمنان اسلام به عنوان اسلام هراسی در قشرهای مختلف اجتماع قرار داده‌اند باید یک مبلغ نمونه مسلحِ به مسایل نوین و روز، بتواند در مقابل هجمه‌ها و شبیخون‌های فرهنگی دشمن مقاومت و ایستادگی کند و با ایمان به اهداف برگرفته از سیره رسول خدا گام بردارد و موفقیت‌های بزرگی را نثار خود و جامعه خود کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها