جام‌جم آنلاین گزارش می‌دهد؛

همچون پیامبراکرم(ص) به جوانان اعتماد کنید

ماهیت حکومت دینی در چهارچوب تعلیم و تربیت اسلامی می‌گنجد و می‌بینیم که در همین منظومه پیامبر اکرم در عین حال که رسول خدا است حاکم و مربی هم هست و در این نگاه مربیگری به مسلمانان فرصت می ‌دهد که خودشان انتخاب کنند. به عنوان نمونه در جنگ احد نظر پیامبر این بود که در داخل شهر مبارزه کنند اما جوانها اصرار داشتند که جنگ در بیرون شهر انجام شود و پیامبر اکرم علی رغم میل باطنی خود، به نظر آنان احترام گذاشت و در بیرون شهر مبارزه کردند.
کد خبر: ۱۱۷۴۵۵۴
همچون پیامبراکرم(ص) به جوانان اعتماد کنید

به گزارش جام جم آنلاین-سبک رضاخانی در مدیریت اسلامی جایگاهی ندارد که با اولین خطا طومار زندگی متخلف درهم پیچیده شود، بلکه مدیریتی رئوف و مهربان در اسلام تعریف شده که در عین سفارش به شدت برخورد با کفار، رفتار محبت آمیز با دوستان هم سفارش شده است. به عنوان نمونه در نبرد بدر موقع تقسیم غنایم، عده‌ایی از مسلمانان تهمت سوء استفاده مالی به پیامبر اکرم زدند و پیامبر را به خیانت متهم کردند، علی رغم اینکه بعضی از رسول گرامی اسلام درخواست داشتند که برخوردی شدید و چکشی با آنها انجام شود اما پیامبر اکرم افرادی را که این اهانت‌ها را به ایشان زدند بخشیدند و عکس العملی نشان ندادند.

آنچه مشخص است اینکه پیامبر اکرم(ص) الگویی عملی برای مدیران خود بودند و با ملاک دادن قرآن، مسئولان خود را بر اساس قرآن تربیت می ‌کردند و به آنها فرصت تعلیم می ‌دادند و الگوی عملی تربیت قرآنی را با زندگی خود به اصحاب و یارانشان نشان می‌دادند.اما ایشان در رابطه با تخلفی که در خصوص حق مردم یا حق دین اسلام بود بسیار سخت گیر بودند و برخورد می‌کردند به عنوان نمونه از تخلف یکی از قریشیان که سرقت کرده بود علی رغم درخواست سران قریش که اصرار داشتند شخص مور نظر را ببخشند اما چون حق مردم بود چشم پوشی نکردند و احکام شریعت را اجرا کردند.

متأسفانه وقتی مختصات و شاخصه های امروز جامعه را مورد ارزیابی و سنجش قرار می دهیم، مشاهده می ‌کنیم مسئولی که در قضیه اقتصاد خطای فاحشی مرتکب شده به جای اینکه تنبیه شود و نتیجه کار خود را ببیند در مسئولیت دیگری گماشته می‌شود و یا بخاطر خویشاوندی ملاحظه کار می‌شود.

در ذهن جوانان ما وجود دارد که حلقه‌های مسئولیتی جامعه ما در دست اشخاص و گروه های خاصی گرد آمده است و دیگران حق ورود ندارند؛ البته در برهه‌ هایی مانند زمان جنگ این حلقه ‌ها شکسته شد و مانند سیره پیامبر اکرم (ص) به جوان ها میدان داده شد که حضور پیدا کنند اما متأسفانه ما می ‌بینیم که در انتخاب وزیران و یا مسئولیت‌های دیگر کسانی به کار گماشته شدند که از نظر سنی بر خلاف آن مشی مدیریتی رهبر معظم انقلاب است که تأکید بر جوانگرایی داشته و دارند.

در این شرایط دیده می شود فردی ده ها مسئولیت‌ متعدد را در کنار هم به عهده گرفته است و در هیچ کدام از این ها هم کار شاخصی انجام نداده، این مهم نشان از این است که عده‌ای در کشور ما باور دارند که حلقه مسئولین باید محدود باشد و در میان یک جماعت خاص بچرخد و از این جماعت بیرون نرود که این برخلاف سیره حضرت رسول اگرم و دیگر معصومین علیهم السلام است

مقام معظم رهبری بارها بر انتخاب مدیران جوان و مسئولیت دادن به جوانان تأکید کردند و این قانونی که در مجلس در خصوص عدم استخدام بازنشسته ‌ها تصویب شد، قدم مثبتی در این راستا است که مسئولیت به عده‌ای خاص داده نشود و ثانیا از جوانها بهره ‌گیری شود و سوم اینکه در حکومت اسلامی، توانایی‌ها و شایستگی‌ها ملاک اصلی انتخاب مسئولین باشد. قطع به یقین در این شرایط اعتماد به جوانان و بکارگیری مدیران تازه نفس و غیروابسته به حلقه‌ها و لابی‌های پشت پرده باعث می‌ شود که دست مافیای قدرت از تصمیم گیری‌های کلان جامعه دور شود و کشور به سمت پیشبرد اهداف مدیریت نبوی که مد نظر مقام معظم رهبری است حرکت بیشتر و پرشتاب تری داشته باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها