استاد حوزه و دانشگاه گفت: ما باید با در نظر گرفتن شرایط جامعه‌ی امروز و بررسی مشی سیاسی پیامبر اکرم (ص) نوع تاکتیک را در برابر دشمن انتخاب کنیم و به عبارتی شرایط جامعه را بسنجیم و بر اساس اصولی که اهل بیت (ع) داشتند با دشمنان اسلام برخورد کنیم.
کد خبر: ۱۱۷۴۵۴۴
برخورد نخست پیامبر با منافقین مدارا کردن بود / با توجه به شرایط جامعه تاکتیک مقابله با دشمن را انتخاب کنیم

حجت‌الاسلام محمد علی فیض آبادی در گفت‌و‌گو با «جام جم آنلاین» در خصوص مشی سیاسی پیامبر اکرم (ص) در برخورد با دشمنان اسلام اظهار داشت: فضای سیاسی پیامبر اکرم به دو دوره مکه و مدینه تقسیم می‌شود؛ مکه شهر قدرت‌مندانی بود که به جهت وجود شرک در میان آنها، حاضر به ترک منافع دنیویی نبودند و پیامبر در این شهر قدرتی نداشتند و عده‌ایی از یاران ایشان به حبشه هجرت کردند و بقیه یاران در مکه ماندند و پیامبر معمولا تحت فشار دشمنان بود و فقط مدارا می‌ کرد.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به ورود پیامبر اکرم به مدینه و تشکیل و پایه گذاری حکومت اسلامی گفت: رسول خدا(ص) در مدینه هم دشمنان زیادی داشتند که در تقسیم بندی دشمنان ایشان، یک عده منافقین بودند و یک عده یهودیان مدینه و یک عده هم دشمنان خارجی و به عبارتی دشمنانی بودند که خارج از مدینه بودند.

وی افزود: برخورد نخست پیامبر با منافقین مدارا کردن بود تا اینکه بعد از نازل شدن سوره توبه با شدت با منافقین برخورد کردند و با یهودیانی هم که در مکه بودند پیمان برادری بستند و تا زمانی که تخلف نکرده بودند با یکدیگر مسالمت آمیز زندگی می‌کردند ولی زمانی که تخلف کردند پیامبر هم با آنها برخورد کرد.

حجت‌الاسلام فیض آبادی بیان داشت: پیامبر اکرم(ص) در برخورد با دشمنان خارجی علاوه بر جنگ‌ها و سریه‌های کوچکی که داشتند و با آنها برخورد می‌کردند، جنگ های بزرگی هم مانند بدر و احد و حنین هم انجام شده بود و زمانی که دشمنان خارجی حمله می‌کردند پیامبر اکرم (ص) با قدرت در جلو آنها می‌ایستاد و به عنوان نمونه جنگ احد و حنین از سوی دشمنان و جنگ بدر از سوی پیامبر شروع شد .

وی گفت: وقتی که کلی بحث می‌کنیم مشی سیاسی پیامبر همین بود که ذکر شد اما بحثی که وجود دارد و باید دقت کنیم و باید به صورت ریز و جزئی رفتار پیامبر را با دشمنانی که وجود داشتند بررسی کنیم که در برابر هر عملی که آنها انجام می‌دادند پیامبر چگونه برخورد می‌کردند که در قرآن کریم نمونه‌های زیادی داریم.

استاد حوزه و دانشگاه ابراز کرد: دشمنان اسلام دنبال فرصت بودند که به اسلام ضربه بزنند به عنوان نمونه زمانی که حضرت محمد (ص) سخنرانی می‌کردند و مسلمانان صدا می‌زدند «راعنا» یعنی به ما توجه کن و چون کلمه راعنا دو معنا دارد و هم به معنای توجه کن است و هم به هم به معنای احمق کن، دشمنان پیامبر اسلام را مسخره می‌کردند که مسلمانان به پیامبر می‌گویند که ما را احمق کن.

وی ادامه داد: اینجا بود که خداوند فرمان داد که « یا ایها الذین آمنوا لاتقولوا راعنا و قولوا انظرنا» و به عبارتی دستورالعمل به پیامبر وارد شد که سریع واژه‌ها را عوض کنید و کلمه راعنا را استفاده نکنید و از این به بعد کلمه «انظرنا» را استفاده کنید و این تاکتیکی بود در مقابل دشمن که به هیچ وجه بهانه به دست دشمن ندهید.

وی تبیین کرد: جر یعنی جریان دادن و جاری کردن و تطبیق یعنی تطابق دادن و ما با «جر و تطبیق» متوجه می‌شویم که امام حسن (ع) در چه شرایطی صلح را قبول کردند و امام حسین (ع) در چه شرایطی جنگیدند و امام سجاد (ع) در چه شرایطی سکوت کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها