فواد ایزدی در گفتگو با جام‌جم آنلاین:

شناخت مردم ایران از ترامپ، جنگ روانی را بی‌اثر کرده است

تحلیل‌گر مسائل آمریکا گفت: جنگ روانی ترامپ برای تاثیرگذاری بر زوایای مختلف زندگی مردم تا کنون تاثیر زیادی نگذاشته اما تضمینی وجود ندارد که این روند هم‌چنان به نفع ما ادامه پیدا کند.
کد خبر: ۱۱۷۴۵۳۶
شناخت مردم ایران از ترامپ، جنگ روانی را بی‌اثر کرده است

به گزارش جام جم آنلاین ، فواد ایزدی تحلیل‌گر و کارشناس مسائل آمریکاست. در همان کشور تحصیل کرده و شناخت خوبی بر سپهر سیاسی ایالات متحده آمریکا دارد. با این کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص عملیات روانی ترامپ علیه مردم ایران و تلاش‌های وی و دولتش برای بر هم زدن جامعه و ایجاد رفتارهای هیجانی میان مردم گفتگو کردیم.

با نزدیک شدن به موعد اعمال تحریم‌های جدید که هم‌زمان است با سالگرد تسخیر سفارت آمریکا به دست دانشجویان انقلابی پیرو خط امام (ره)، دونالد ترامپ عکسی از خود در توئیتر و اینستاگرام منتشر کرد در قالب پوستر‌های سریال معروف Game of Thrones که هم دستمایه طنز شد، هم واکنش‌هایی مشابه را به دنبال خود داشت. ترامپ سال‌ها یک میلیاردر و شخصیت تلویزیونی بود که سال ۲۰۱۶ به ریاست‌جمهوری آمریکا رسید. از آسمان‌خراش ترامپ به کاخ سفید در واشنگتن آمد اما این هوس دیده‌شدن و سلبریتی ماندن را با خود به دفتر رئیس‌جمهور آورد.

خروج از برجام و مخابره شدن اخبار مربوط به تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران در کنار عواملی مثل سودجویی برخی افراد و افراد ناآگاه، آگاه و فریب‌خورده‌ای که در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی فعال هستند باعث بروز مشکلاتی مانند تجمع‌های بازار تهران و التهابات اقتصادی شد. با اینکه به موعد اعمال تحریم‌های جدید رسیدیم اما هنوز جنگ روانی ترامپ علیه مردم ما به بار ننشسته است. آنچه در ادامه می‌خوانید گفتگوی جام جم آنلاین با ایزدی کارشناس مسائل آمریکاست.

فواد ایزدی در خصوص ادامه عملیات روانی علیه مردم ایران از سوی رئیس‌جمهور آمریکا گفت: ترامپ همچنان علیه ایران دست به جنگ روانی می‌زند. بخشی از این عملیات به نگاهی بر می‌گردد که ترامپ به انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا دارد که طی چند روز آینده برگزار می‌شود. علاوه بر اینکه الان مردم ما زیر بمباران عملیات روانی رسانه‌های خارجی هستند، مردم آمریکا هم تحت تاثیر جنگ روانی ترامپ قرار دارند که متقاعد شوند او دارد کاری می‌کند.

وی افزود: این عکسی که ترامپ از خود منتشر کرد در قالب پوسترهای سریال معروف بازی تاج و تخت، بخشی از همین جنگ روانی است. اما سوال شما این است که چرا این جنگ روانی بخش عظیمی از مردم ایران را تحت تاثیر قرار نداده، باید بگویم پاسخ شما در هوشمندی مردم ایران است. مردم ما با سیاست‌های آمریکا آشنا شده‌اند. از سال ۲۰۱۶ به این سو دیگر ترامپ را به خوبی می‌شناسند.

این کارشناس مسائل آمریکا خاطرنشان کرد: جو روانی که چند وقت قبل به وجود آمد درباره هجوم برخی به فروشگاه‌ها و التهاب‌هایی که در بازار ارز و قیمت کالاها حادث شد، میان مردم همه‌گیر نبود. تحت تاثیر همین سلسه عملیات‌های رسانه‌ای و روانی که از خارج هدایت می‌شود اتفاق افتاد اما درصد زیادی از مردم ما را شامل نمی‌شد. اما بازتاب زیادی در رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی داده شد. این مسائل پیش می‌آید و نمی‌توانیم بگوییم که همه مردم تحت تاثیر این القائات قرار نمی‌گیرند. بخش دیگری از تنش‌های اجتماعی به وجود آمده مربوط به تجمع‌های مالباختگان موسسات اعتباری بود که باید سریع‌تر به آنان رسیدگی می‌شد.

ایزدی با اشاره به خطرات جنگ روانی در سطح جامعه خاطرنشان کرد: نباید تصور کنیم که عملیات روانی آمریکایی‌ها یعنی به طور مشخص رویکرد تخریبی ترامپ علیه ایران و شبکه‌های خارجی بلااثر باقی خواهد ماند. آن‌ها به دنبال ایجاد تشنج در جامعه و آشوب هستند و ممکن است موفقیت‌های محدودی هم در این زمینه به دست بیاورند. حواس مردم و مسئولین باید جمع باشد.

این استاد دانشگاه در پایان، علت رفتارهای توئیتری ترامپ و رویه‌اش که بر خلاف رئیس‌جمهورهای پیشین آمریکا است را اینگونه توضیح داد: ترامپ آدم متفاوتی است و به خاطر همین تفاوتش رئیس‌جمهور شد. می‌خواهد دوباره رئیس‌جمهور شود و قصد هم ندارد سبک رفتاری‌اش را تغییر دهد. وقتی می‌بیند که از توئیتر می‌تواند استفاده کند و تاثیر بگذارد و همچنین مشتری خودش را هم در جامعه آمریکا دارد، آن را به کار می‌بندد. سیاستمدارهای کارکشته آمریکایی که رفتار و منش سنتی داشتند در این رقابت مغلوب ترامپ شدند. هر چند که رای مردمی به نفع هیلاری کلینتون بود، اما سیستم رای الکترال ترامپ را برگزید. این موفقیت وی را به ادامه این راه ترغیب می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها