حجت‌الاسلام عباس زاده در گفت و گو با جام جم آنلاین؛

شیوه شناسی تبلیغ پیغمبر اکرم (ص) یک سند موفق عملی است

پژوهشگر علوم اسلامی گفت: هماهنگی بین گفتار و کردار مهمترین اصل در یک تبلیغ موفق است و امروز ضروری است که شیوه شناسی تبلیغ پیغمبر اکرم (ص) را به عنوان یک سند موفق عملی و تجربه شده به عنوان الگو به جامعه خود معرفی کنیم.
کد خبر: ۱۱۷۴۵۳۵
شیوه شناسی تبلیغ پیغمبر اکرم (ص) یک سند موفق عملی است

حجت‌الاسلام علی عباس زاده در گفت‌و‌گو با «جام جم آنلاین» در خصوص شیوه شناسی تبلیغ پیامبر اکرم (ص) اظهار داشت: مسأله تبلیغ امری خطیر و فوق‌العاده دارای اهمیت است که خدای متعال این امر را بر عهده پیامبران الهی و بزرگان دین قرار داده است.

پژوهشگر علوم اسلامی گفت: پیامبر اکرم (ص)، پیامبر خاتم است و در واقع عصاره پیامبران پیشین است و بعد از آن دیگر پیغمبری نخواهد آمد و خداوند مهر نبوت را به حضرت محمد مصطفی، خاتم پیامبران ‌زدند.

وی بیان داشت: پیغمبر اسلام به مسأله تبلیغ که حکومت و نبوتشان جهانی بود بیشتر از پیغمبران دیگر به این مسأله اهمیت می‌دادند و طبق گزاره‌های تاریخ که به دست ما رسیده است از ابزار و شیوه‌های تبلیغی بسیار خوبی در پیشبرد اهداف تبلیغ دین مبین اسلام استفاده کردند.

حجت‌الاسلام عباس زاده افزود: پیامبر اکرم (ص)، نخست تبلیغ دین اسلام را از نزدیکان خود شروع کرد و طبیعی است که انسان برای موفقیت کار خود نخست باید از اطرافیان و اقوام شروع کند و اگر اقوام نپذیرند کار سخت می‌شود.

وی با اشاره به موفقیت پیامبر در دعوت از اقوام و خویشاوندان خود به دین مبین اسلام ابراز کرد: یکی دیگر از شیوه ‌های پیغمبر که بسیار هم تأثیر گذار بود هماهنگی گفتار و کردار حضرت بود و دلیل اینکه برخی افراد در اهداف خود موفق نمی‌شوند این است که گفتارشان با کردار و رفتارشان همخوانی ندارد و مردم به راحتی از اطراف آنها پراکنده می‌شوند.

این استاد حوزه گفت: مردم به طرف کسانی می‌روند که رفتار و گفتارشان یکی باشد که پیامبر اکرم (ص) دارای چنین صفاتی بود؛ البته خداوند متعال نیز به کار کسی که رفتار و کردارش با سخنانش یکی نیست نه تنها برکت نمی دهد، بلکه مورد عتاب هم قرار می‌دهد و در سوره صف در آیه دو می‌فرماید" چرا چیزی که می‌گویید عمل نمی‌کنید"؟! و یا در سوره بقره آیه 44، خداوند می‌فرماید "آیا شما مردم را به نیکی دعوت می‌کنید و خودتان را فراموش می‌کنید"؟!

وی بیان کرد: یکی دیگر از شیوه‌های تبلیغی پیامبر، تربیت نیروهای کارآمد بود؛ کسانی را که به امر تبلیغ می‌فرستاد آموزش می‌داد و شایستگی و توان آنها را هم کاملا می‌شناخت و می‌دانست که چه کسی در چه جایگاهی قرار دارد و در تاریخ داریم وقتی که پیامبر مکه را فتح می‌کند و سر و سامانی می‌دهد، یک جوان 18 ساله را منصوب به فرمانداری مکه می‌کند و آن عتاب بن اسید بود و انتخاب وی هم نه بخاطر دیدگاه قبیله‌ای و یا شهرت پدر و نه به خاطر اینکه وابسته به کدام حزب و جناح و باند بود بلکه فقط شایستگی و توانایی این جوان ملاک پیامبر بود.

حجت‌الاسلام عباس زاده ابراز داشت: متأسفانه امروز، فامیل بازی و رفیق بازی و باند بازی جایگاه شایسته سالاری را گرفته است اما ملاک پیامبر شایستگی و تعهد و تخصص و فضیلت بود که باید امروز مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه سعه صدر یکی دیگر از شیوه ‌های تبلیغ پیامبر بود گفت: سعه صدر پیغمبر اینقدر بالا بود که به همان وظیفه خودش عشق ورزی می‌کرد تا جایی که خداوند در آیه 128 سوره توبه فرمود: "رسولی از خود شما به سوی شما آمد که رنجهای شما بر او سخت است و او برای هدایت شما پافشاری می‌ کند و نسبت به مؤمنان رئوف و مهربان است."

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها