عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: در سیره مدیریتی پیامبر اکرم (ص) جلوه ظاهری و یا موافقتی که متأسفانه در جریانهای سیاسی امروز وجود دارد و قبیله گرایی و منفعت شخصی و قوم و خویشی نه تنها جایگاهی نداشت بلکه مطرود ایشان بود و اصحاب خود را از این امور به شدت نهی می‌فرمودند.
کد خبر: ۱۱۷۴۵۳۲
روابط قبیله‌ای و قوم و خویشی در سیره مدیریتی پیامبر اکرم (ص) مطرود بود

آیت الله حسن عالمی در گفت‌و‌گو با «جام جم آنلاین» در خصوص سیره مدیریتی پیامبر اکرم (ص) و چگونگی انتصاب و تصمیم‌گیری‌ها و نحوه تعمیم به جامعه امروز اظهار داشت: بعد از بعثت، تا زمانی که پیغمیر بزرگوار اسلام (ص) در مکه بود موفق نشدند که حکومت شکل دهند و مدیر و فرمانده نصب یا عزل کنند و تا حدود 13 سال همین گونه بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: بعد از اینکه پیامبر اکرم (ص) به مدینه تشریف آوردند در روزهای نخست ورودشان به مدینه چنین شرایطی برای حضرت رسول فراهم نشد اما در بخش آخر زندگی ایشان این شرایط فراهم شد و در دوره رسالت باقی مانده خود به وظایف مدیریتی خود پرداختند.

وی افزود: حضرت رسول (ص) هر فردی را که انتخاب می‌کردند و برای انجام مسئولیتی به جایی می‌فرستادند به عنوان نمونه امام علی (ع) را که انتخاب و به یمن اعزام فرمودند، دستورالعملی هم برای انجام وظایفشان تدوین کردند و همچنین برای افراد دیگری که در کتاب تحف‌العقول هم آمده است.

آیت الله عالمی بیان داشت: از شیوه‌های بسیار خوب حضرت رسول (ص) که واقعا نمونه و الگو و اسوه هم بود این بود که مدیری را که انتخاب می‌کرد کمال احترام را می‌گذاشت و این احتران نشان از اعتمادی بود که حضرت رسول اکرم (ص) به فرد یا افراد مورد نظر داشت.

وی ابراز کرد: در سیره پیامبر اکرم (ص) جهت انتخاب مدیران و فرماندهان، جلوه ظاهری و یا همراهی و موافقتی که متأسفانه در جریانهای سیاسی امروز وجود دارد جایگاهی نداشت به عبارتی افرادی که در زمان انتخابات به آنها کمک کردند و یا در انتخابات به نفعشان کار کردند یا بعضا قوم و خویش هستند انتخاب می‌کنند و چیزهای دیگری از این قبیل اما در سیره مدیریتی رسول الله، قبیله گرایی و منفعت شخصی و قوم و خویشی نه تنها هیچ جایگاهی نداشت بلکه مطرود ایشان بود و اصحاب خود را از این امور به شدت نهی می‌فرمودند.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: رسول خدا افرادی را برای مسئولیت انتخاب می‌کردند که بشود به او حداکثر اعتماد را کرد و در محل مأموریت خود از آن خطاهایی که متعارف است و متأسفانه امروزه خیلی می‌شنویم اتفاق نمی‌افتاد.

وی بیان کرد: از توصیه‌های حضرت محمد مصطفی (ص) به مدیران و فرماندهانی که انتخاب و انتصاب می‌کرد این بود که در محل مأموریت خود حداکثر کار شما این باشد که مردم را به آداب نیک آشنا و به اخلاق صالحه و رفتارهای خوب مدیریت کنید و هر گروهی از مردم را در جای خودشان باید قرار دهید؛ عالمان را در جایگاه علمایی و دانشمندان را در جایگاه دانشمندی و قضات را در جایگاه خودشان و کشاورزان را و آنهایی که زحمت می‌کشند و کار می‌کنند در جایگاه خودشان و احترام هر کدام را به اندازه خودشان نگه دارید.

آیت الله عالمی ادامه داد: پیامبر اکرم (ص) فرموده بودند با مردم در سختی‌ها و دشواری‌ها و بدیها و خیرها و خوشی‌ها همراه باشید و تلاش شما این باشد که در بین مردم فرمان خدا را نفوذ دهید و مردم به فرمان خدا سر بگذارند و عمل کنند و آگاهی دهید تا نسبت به دستورات حق تعالی سرپیچی نکنند و از اینگونه توصیه‌هایی که امام علی (ع) هم به مالک اشتر کرده بودند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها