از سوی جمعی از نمایندگان مجلس تهیه شد

طرح حذف دلار از معاملات بین‌المللی

سال گذشته بود که ژی جین پینگ رئیس‌جمهور چین اعلام کرد این کشور باید به مرکزیت جهان برسد. چین برای تبدیل‌شدن به مرکز جهان باید توسعه بیشتر تکنولوژی را افزایش بدهد اما به‌غیراز این چه چیزی لازم است؟
کد خبر: ۱۱۷۴۵۳۱
خیز بلند اتحادیه اروپا برای حذف دلار

به گزارش جام جم آنلاین ، یکی دیگر از گام‌های مهم گرفتن «مرکزیت» جهان این است که چین به قطب اصلی اقتصادی جهان تبدیل شود. برای رسیدن به این هدف، چین در تلاش است تا روند بین‌المللی کردن پول خود را تسریع بخشد.

در 70 سال گذشته دلار آمریکا به‌عنوان ارز اصلی جهان شناخته‌شده است. دوسوم از 6.9 تریلیون دلار اختصاص داده‌شده به ذخایر ارز خارجی در دلار خلاصه می‌شود. در سال 2016 یعنی زمانی که صندوق بین‌المللی پول تصمیم گرفت که یوآن را در سبد ارزی به‌عنوان ذخیره دلار قرار دهد گام مهمی در جهت پذیرفتن پذیرش بین‌المللی آن به عمل آمد.

از سه‌ماهه سوم سال 2017 بیش از یک درصد ذخایر ارز خارجی به‌عنوان یوآن در نظر گرفته شد. در حال حاضر، نشانه‌هایی وجود دارد که این موضوع در حال افزایش است و ذخیره ارزی یوآن رو به افزایش می‌رود.

ارزش یوآن چین در برخی از مقاطع به بالاترین سطح خود در برابر دلار آمریکا رسید و پس‌ازآنکه بانک مرکزی آلمان اعلام کرد که یوآن را برای نخستین بار در ذخایر خود قرار داده، آندرس دمبرت یکی از اعضای هیئت مدیره بانک مرکزی، در کنفرانسی در هنگ‌کنگ گفت: «توسعه قابل‌توجه از دیدگاه اروپا در چند سال گذشته، نقش‌بین المللی رومینگ در بازارهای مالی جهانی بوده است. این تصمیم در سال گذشته گرفته شد و هنوز هیچ سرمایه‌گذاری صورت نگرفته زیرا آماده‌سازی هنوز در حال انجام است.»

در همین حال بانک مرکزی فرانسه پس‌ازآن اعلام کرد که در حال حاضر برخی از ذخایر خود در یوآن را افزایش داده است.

البته ازآنجایی‌که اکثر ذخایر بانک مرکزی بر مبنای دلار نگهداری می‌شوند هر تغییری به ارزهای دیگر مانند یوآن، هزینه سنگینی در بردارد. در ماه ژوئن، بانک مرکزی اروپا اعلام کرد که مبلغ 500 میلیون یورو (611 میلیون دلار) از اوراق قرضه آمریکا به اوراق بهادار یوآن مبادله شده است. این‌یک حرکت کوچک بود. بانک مرکزی اروپا 44 میلیارد یورو در ذخایر ارز خارجی دارد و این افزایش چشمگیر تأثیر چین در نظام مالی جهان را نشان می‌دهد.

درحالی‌که سیاست‌های ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا بیشتر خارج از مرزهای این کشور است و به چالش‌ها و تنش‌های سیاسی منجر می‌شود دولت چین سعی می‌کند با تمرکز به اقتصادی داخلی در وهله اول و سپس تمرکز بر اقتصاد خارجی در وهله دوم موقعیت یوان را استحکام ببخشد.

"بری ایکنگرین" استاد اقتصاد دانشگاه کالیفرنیا و متخصص تحلیل و ارزیابی سیستم‌های ارز جهانی پیش‌بینی می‌کند که دلار آمریکا درنهایت توان و سلطه خود را از دست خواهد داد و ارزهای متعدد در بازارهای جهانی با آن همسان خواهند شد. او می‌گوید در آینده دلار مجبور خواهد شد تا با توجه به قیمت یوآن و یورو عقب‌نشینی کند.

چین اما هنوز برای نفوذ بیشتر بر بازارهای بین‌المللی با چالش‌های متعددی روبرو است. کنترل روی سرمایه‌گذاری و شفافیت نظارتی باعث می‌شود مؤسسات مالی در بازار چین تمرکز کنند. قدرت یوان در حال افزایش است و این افزایش قدرت کم‌کم دلار را به عقب می‌راند و به سلطه طولانی‌مدت آن پایان می‌دهد. اما به نظر می‌رسد چین برای دست‌یابی کامل به هدف خود به مشارکت و همکاری بسیاری از کشورهای دیگر نیازمند است.

منبع: qz

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها