جهان چگونه مرجعیت ارزی دلار را از بین می برد؟

عملیات کشتن دلار

دنیا در حال یافتن یک سیستم پولی جدید است؛ سیستمی که در آن دلار کشته خواهد شد و به جای آن ارز مرجع دیگری به وجود می آید. شاید از خودتان بپرسید چطور و چگونه سلطه دلار بر اقتصاد بین المللی پایان خواهد یافت؟
کد خبر: ۱۱۷۴۴۵۵
عملیات کشتن دلار

به گزارش جام جم آنلاین ، قبل از این که به پرسش شما پاسخ بدهیم نکته قابل توجهی که باید به آن توجه داشته باشید این است که برخی از متحدان فعلی آمریکا در اندیشه حذف دائمی مرجعیت ارزی دلار هستند.

براساس بررسی‌های انجام شده اکنون 23 کشور در دهکده جهانی که60 درصد از تولید ناخالص جهان را به خود اختصاص داده‌اند درحال برنامه‌ریزی برای راه اندازی خطوط جدید مبادله‌ای هستند که از دلار و سوئیفت به عنوان سیستم معامله مالی فعلی جهان مستقل باشد.

در این بررسی‌ها مشخص شده مهم ترین کشورهایی که به سیستم جایگزینی پولی فکر می کنند روسیه، چین، هند و حتی آلمان و فرانسه و بریتانیا هستند و زمانی که سیستم مالی جدید به وجود بیاید دیگر نیازی به دلار نخواهند داشت.

کارشناسان در این زمینه می‌گویند: چنین اتفاقی باعث می شود دلارهای کاغذی از سایر کشورها بر اساس عملیات مالی و تجاری دوباره به خود آمریکا بازگشته و اقتصاد ایالات متحده همچون دومینویی نگران کننده فروریزد.

به گفته این کارشناسان شاهد مثال پیش‌بینی یاد شده اینجاست که آمریکا 85 میلیارد دلار طی دو سال گذشته چاپ کرده و بخشی مهمی از آن که مشخص نیست چقدر است در بازار معاملات نفتی و غیر نفتی دنیا استفاده شده است.

این درحالی است که در چنین شرایطی دومین اقتصاد بزرگ دنیا یعنی سرزمین اژدها به دنبال این است تا میزان ذخایر دلاری خود را نزد بانک مرکزی چین به حداقل برساند.

کارشناسان در این زمینه می‌گویند: اصولا طی یک قرن اخیر دنیای اقتصاد همواره سیستم پولی محدودی داشته و اکنون وقت آن است که خود را با حذف دلار از این محدودیت نجات دهد یا به عبارت دیگر وقت رسیده تا مرجع جدید ارزی خود را به دنیا معرفی کند. البته همه ما به خوبی می‌دانیم که این مرجع ارزی چیزی نیست جز یورو.

البته نباید فراموش کنیم هم اکنون به صورت معمول ارزهای جدید جهان توسط طلا پشتیبانی می‌شوند درحالی که برای چندمین سال پیاپی تحلیلگران مالی هشدار داده‌اند هر روز بیشتر از روز قبل ارزش دلار از بین رفته و هژمونی ایالات متحده را به عنوان سرپرست ارزی ذخایر جهان به نقطه پایان نزدیک می کند.

هجدهم نوامبر سال گذشته یک معامله‌گر با سابقه در عرصه تجارت جهانی، اعلام کرد 23 کشور و 60 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان خطوط مبادله ای جدیدی را راه اندازی می‌کنند که تا از دلار عبور کند . اما نکته اینجاست که باید دید این سیستم چه زمانی بر اقتصاد جهان حاکم خواهد شد؟

این معامله‌گر با سابقه در اظهار نظر خود بیان کرده البته هنوز در اقتصاد جهان دلار نقش پررنگی دارد و یکی از دلایل این امر آن است که آمریکا تلاش می‌کند تا لحظه آخر قدرت دلار را حفظ کند.

نکته شگفت آور درباره 23 کشوری که قصد دارند دلار را از رده خارج کنند این است که بزرگ‌ترین متحدان آمریکا نیز در بین این 23 کشور حضور دارند از جمله آلمان ، فرانسه و انگلیس. این کشورها قصد دارند با تمرکز کامل روی برنامه ریزی مرجعی به نام یورو وقت بگذارند.

اکنون بر اساس برآوردها و تحلیل ها، یورو آماده این است که جای دلار را به طور کامل به عنوان مرجع ارزی بگیرد هرچند برای تسهیل انتقال ارزها و خطوط مبادله‌ای نیاز به یک سیستم بانکی بسیار قدرتمند داریم.

این درحالی است که یک سال پیش چین، همراه با کشورهای برزیل، روسیه، هند و آفریقای جنوبی، ذخیره ارزی بر مبنای یورو را در یک موسسه مالی به نام بریک ذخیره کرد. واقعیت این بود که این بانک با هدف دور زدن دلار ایجاد شد و اجازه داد تجارت آزاد بین کشورهای بدون نیاز به تجارت برای دلار شکل بگیرد و همه چیز از همان ذخیره ارزی آغاز شد.

در حقیقت این بانک هم به عنوان یک موسسه حل و فصل بین‌المللی پولی فعالیت خواهد کرد و هم به صندوق بین‌المللی پول راکه در حال حاضر تحت سلطه دلار است را حذف می‌کند.

در این زمینه لازم به یاد‌اوری است که تنها مانع بر سر از بین رفتن دلار عربستان سعودی و برخی اعضای اوپک هستند که هنوز می‌خواهند مرجعیت ارز دنیا دلار باشد.

اعتماد متقابل عربستان سعودی و اوپکی به ایالات متحده در تأمین معامله‌های نفتی بر مبنای دلار است و تحت توافقنامه پتروویو از سال 1970 با دلار معامله می کنند. اما پیش بینی شده که حتی سعودی‌ها نیز به دنبال یک سیستم جهانی جدید است هر چند به طور واضح از آن حرفی به میان نیاورده است.

به هرحال آنچه از ماه سپتامبر سال گذشته آغاز شد در واقع آغاز برای تغییر سیستم ارزی دنیا است، یعنی زمانی که چین و روسیه با یکدیگر توافق‌کرده بودند ارز جایگزینی بجای جای دلار در مبادلات نفتی خود بکار گیرند.

این درحالی است که طی 14 ماه گذشته شاهد تعجیل در جهت راه اندازی زیرساخت‌های جدید مالی بودیم تا این زیرساخت ها به طور کامل در معاملات جهانی جایگزین دلار شود.

نکته قابل توجه اینجاست که این زیرساخت‌های مورد نیاز مشارکت 23 کشور، از جمله کشورهای عضو BRIC (برزیل، روسیه، هند و چین) و همچنین اتحادیه اروپا درحالی آماده سازی هستند تا دلار برای همیشه از رده خارج شود.

با استناد به این شواهد اغلب تحلیلگران براین باورند که دلار به پایان خود نزدیک شده و هر روز تلاش‌های اقتصادی برای ایجاد سیستم های جدید مالی بیشتر می شود.

پس بیایید دوباره از خودمان بپرسیم هژمونی دلار رو به پایان است؟ کارشناسان اقتصاد جهانی خیلی وقت است که این موضوع را پیش بینی کرده‌اند.

منبع: bitcointalk / مترجم : هیلدا حسینی خواه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها