رییس مجلس شورای اسلامی گفت: ۱۳ آبان به نماد مقاومت در برابر استکبار مبدل شده است. ماجرای کاپیتولاسیون و مخالفت امام با آن و حرکت‌های انقلابی دانشجویان و دانش‌آموزان جلوه‌ای از مبارزات انقلابی و مردمی با آمریکاست.
کد خبر: ۱۱۷۴۴۳۷
۱۳ آبان به نماد مقاومت در برابر استکبار بدل شده است

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، علی لاریجانی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی در نطق قبل از دستور با تسلیت ایام اربعین حسینی(ع)، از دولت جدید و مردم مهمان نواز عراق که در این هنگامه عظیم حسینی به زائران خدمات رسانی کردند و همچنین از وزارت کشور، نیروی انتظامی و نیروهای نظامی کشورمان که بستر حرکت عظیم مردم در سفر به عتبات عالیات را فراهم کردند، تشکر کرد.

وی با بیان اینکه ۸۰ سال است که آمریکا در امور داخلی ایران دخالت می‌کند، ادامه داد: به وفور نمونه‌هایی از دخالت‌های مقامات آمریکا در امور داخلی ایران وجود دارد. کودتای مصدق و بهره گرفتن از خائنان شکل داده شد و حکومت شاه برای چند دهه بر ملت ایران شکل داده شد.

رئیس مجلس با اشاره به بیانات روز گذشته مقام معظم رهبری، گفت: رهبر معظم انقلاب روز گذشته سه واقعه مهم را در مورد این ایام توضیح دادند چه ماجرای کاپیتولاسیون و مخالفت شجاعانه امام با آن و چه حرکتهای انقلابی دانشجویان و دانش‌آموزان، هر کدام جلوه‌ای از مبارزات ملت علیه رفتارهای استکباری آمریکا را نشان می‌دهد. حدود ۸۰ سال است که دولت آمریکا در امور داخلی ایران دخالت می‌کند و نمونه‌هایی از انواع خیانت‌ها و جنایت‌ها علیه ملت ایران به وفور دیده می‌شود. کودتای آمریکا علیه دولت ملی مصدق با اختلاف‌افکنی داخلی بین سیاسیون و پول‌پاشی به مزدوران و بهره جستن از خائنان شکل داده شد.

وی افزود: حکومت دیکتاتوری وابسته شاه را برای چند دهه به ملت ایران تحمیل کرد و ماشین شکنجه و خفقان ساواک را برای کنترل مبارزان با کمک سازمان سیا و موساد راه‌اندازی کرد و در پناه این سفاکی‌ها بر ثروت ملی ایران به خصوص نفت تسلط یافتند و برای چند دهه به یغما بردند و حتی منابع نازلی که باید در ازای نفت به ایران می‌پرداختند، سیاهه‌هایی از هزینه مستشاران آمریکایی که چند دهه هزار نفر بودند ارائه می‌کردند. علاوه بر آن عملا فرماندهی ارتش در دست آنان بود.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در امور سیاسی نیز شاه بدون اجازه نمی‌توانست تصمیم مهمی بگیرد. تغییر نخست‌وزیر و وزرا با هماهنگی آمریکا بود. این وابستگی شدید نظامی، سیاسی، اقتصادی و سرکوب آزادی‌خواهان و ایجاد فضای خفقان جز سرافکندگی ملت ایران در مقابل سایر ملل و به بردگی کشاندن جامعه ایران و عقب نگهداشتن کشور نتیجه دیگری نداشت.

لاریجانی با اشاره به مخالفت امام خمینی(ره) با کاپیتولاسیون گفت: انقلاب اسلامی یک باره شرایط را زیر و رو کرد. ملت ایران آمریکا و نوکران آمریکا را از کشور بیرون کرد. وقتی آمریکا با سد ملت ایران مواجه شد و از دخالت های آمرانه گذشته مایوس شد، دشمنی با ملت ایران را به نحو دیگری سامان داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها