از سوی جمعی از نمایندگان مجلس تهیه شد

طرح حذف دلار از معاملات بین‌المللی

وزیر امور خارجه ترکیه امروز از 8 کشور عضو گروه D8 خواست تا با هدف حذف دلار درمبادلات تجاری خود یک اتاق کلرینگ شکل دهند.
کد خبر: ۱۱۷۴۳۸۹
ترکیه و 8 کشور عضو D8 دلار را از مبادلات تجاری حذف می‌کنند

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از فارس، مولود چاوش‌اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه از 8 کشور در حال توسعه عضو گروه D8 خواست تا با هدف حذف دلار و استفاده از ارزهای ملی خود در مبادلات تجاری یک اتاق کلرینگ (پایاپای) تشکیل دهند.

وی در سخنان خود در در افتتاحیه هجدهمین نشست شورای وزرای امور خارجه سازمان D8 گفت: ما شاهد یک دوره جنگ تجاری هستیم بهترین پاسخ علیه این جنگ استفاده از ارزهای ملی در مبادلات تجاری است. ترکیه در حال آماده شدن برای مبادله بر اساس ارزهای ملی با کشورهایی نظیر چین، روسیه، ایران و اوکراین است.

وزیر امور خارجه ترکیه ادامه داد: ما به مذاکرات خود برای استفاده از ارزهای ملی در مبادلات با دیگر کشورها نیز ادامه می‌دهیم. این امکان وجود دارد که الگوی مشابهی نیز در میان کشورهای عضو D8 شکل بگیرد به همین دلیل ما پیشنهاد می‌دهیم که یک اتاق کلرینگ بین کشورهای D8 شکل گیرد.

گروه D8 در روز 15 ژوئن سال 1997 و پس از پیشنهاد نخست‌وزیر وقت ترکیه برای شکل‌گیری یک گروه متشکل از کشورهای مسلمان در حال توسعه شکل گرفت. به همراه ترکیه، اندونزی، ایران، بنگلادش، مصر، مالزی، نیجریه و پاکستان نیز در این گروه حضور دارند و مرکز آن نیز در استانبول ترکیه واقع است.

چاوش‌اوغلو همچنین به طور ضمنی از پیوستن دیگر کشورها به این استقبال کرد. هجدهمین نشست گروه D8 در استان آنتالیای جنوبی ترکیه آغاز به کار خواهد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها