به بهانه تحریم‌های 13 آبان در گفت‌وگو با جام جم آنلاین مطرح کرد:

دلایل شکست تحریم‌های ثانویه آمریکا

کارشناس سیاست خارجی و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس نهم، ضمن انتقاد از وابستگی بیش‌ازحد دولت به مقوله برجام به بیان برخی از دلایل شکست تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران پرداخت.
کد خبر: ۱۱۷۴۳۰۲
دلایل شکست تحریم‌های ثانویه آمریکا

دکتر احمد بخشایشی در گفت‌وگو با جام جم آنلاین در خصوص بازگشت تحریم‌های یکجانبه آمریکا با اشاره به چهار دهه کارشکنی سیاسی کاخ سفید با جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: ایالات‌متحده در طول مدت با طرح‌های براندازانه، ایجاد خط ترور و تحمیل جنگ 8 ساله علیه کشورمان امروز به ایستگاه جنگ رسانه‌ای روانی و اقتصادی علیه مردم ایران رسیده است. اما امروز شاهد هستیم این برنامه‌ها دستاوردی جز عدم همسویی کشورها به‌ویژه واردکنندگان نفت ایران نداشته است.
وی بابیان اینکه چرا دولت آمریکا روز 13 آبان را زمان بازگشت تحریم‌های نفتی و تجاری اعلام کرد، افزود: آمریکایی‌ها به‌خوبی متوجه این مسئله هستند یوم‌الله 13آبان که مصادف شد با تعطیلی و تسخیر لانه جاسوسی تا چه اندازه برای مردم ایران حائز اهمیت است به همین خاطر در اقدامی تلافی‌جویانه و برای راه‌اندازی جنگ روانی این روز را جهت شروع دوباره تحریم‌های هسته‌ای آغاز کرده است.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم با تمسخرآمیز خواندن سیاست‌های ترامپ علیه ایران، تصریح کرد: وی از ماه‌ها پیش اعلام کرد در روز 13 آبان نفت ایران را به صفر خواهد رساند اما با عدم همراهی چند کشور مهم واردکننده ازجمله چین- روسیه- هند- کره و... عملاً این سیاست با شکست مفتضحانه روبه‌رو شد.
وی بابیان دلایل شکست سیاست تحریم نفتی ایران خاطرنشان کرد: حدود 33میلیون بشکه نفت تحت نظارت اوپک به‌کل دنیا صادر می‌شود. ولیعهد عربستان سعودی گفته بود در صورت به صفر رساندن صادرات نفت ایران ما به ازای هر بشکه ایرانی 2 بشکه تولید کرده و به دنیا صادر می‌کنیم. این بدان معناست کشوری که روزانه 10میلیون بشکه تولید می‌کند باید پس از تحریم ایران روزی 20 میلیون بشکه نفت تولید کند یعنی بیش از نیمی از نیاز اوپک را که این مسئله اصلاً امکان‌پذیر نیست.
بخشایشی در ادامه با اشاره به گرانی 65 درصدی فرآورده‌های نفتی در آمریکا به دیگر دلایل ناکامی آمریکا در بازگرداندن تحریم‌های ایران پرداخت و افزود: بالاخره کشورهای وارده کننده نفت باید از یک کشوری نیاز بازار خود را تأمین کنند که در صورت حذف ایران از جمع تولیدکنندگان به خاطر تحریم این کشورها یا آمریکاست و یا کانادا. بنابراین خرید نفت که از کانادا به خاطر بعد مسافت ابداً مقرون‌به‌صرفه نیست، نفت آمریکا هم که گران باید خریداری شود ازاین‌رو نگاه‌ها همچنان به نفت ایران دوخته‌شده است.
وی در خصوص اینکه آمریکا به کشورهای واردکننده نفت ایران اعلام کرده 60روز فرصت دارند تا خود را با شرایط تحریمی نفت ایران تطبیق دهند، ابراز کرد: در طول40سال گذشته نفت ایران در شرایط اعمال تحریم‌های گسترده از سوی آمریکا به جهان صادرشده و از این به بعد هم تحت همین شرایط به مشتریان فروخته خواهد شد. لذا تعیین یک‌ضرب الا جل برای واردکنندگان نفت ایران بلااثر بوده و این مهلت قطعاً بعد از 60روز چندین بار تمدید خواهد شد.
این کارشناس سیاسی با انتقاد از عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم درباره مقابله با تحریم‌ها اظهار کرد: ما در دولت گذشته با بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها علیه ایران طی 6 قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مواجه بودیم اما مردم تا این اندازه در فشار اقتصادی قرار نداشتند. نتیجه این می‌شود که امروز مردم‌باور کرده‌اند که تحریم‌ها بر معیشت آن‌ها اثر کرده است و این نتیجه بی‌توجهی مسئولان در مورد مقابله با تحریم‌هاست و متأسفانه دولت بیش‌ازاندازه اقتصاد کشور را با برجام گره زد.
وی پرداختن بیش‌ازاندازه دولت به مباحث FATFوCFT و... را موجب به حاشیه رانده شدن حل مشکلات اقتصادی کشور دانست و گفت: متأسفانه اعتماد بیش‌ازحد دولت به غربی‌ها باعث شد آمریکا راه‌های فرار از تحریم‌ها را به‌خوبی رصد کند و فشار را روی ایران افزایش دهند.
بخشایشی در ادامه پیرامون استفاده ایران از بازگشایی خطوط سوئیفت توسط اروپا هم گفت: این اقدام بسیار برای اقتصاد ایران و روابط بین‌بانکی بسیار مفید خواهد بود و بنده امیدوارم تحریم‌های آمریکا همچون سیاست بازگشت تحریم‌های نفتی و تجاری بلااثر واقع شود. اما این احتمال هم وجود دارد آمریکا تراکنش‌های سوئیفتی ایران را رصد کرده و در پی آن دنبال بهانه‌جویی برای تحریم‌های جدید باشد. در این زمینه باید مسئولان ما راه‌های سوءاستفاده آمریکا را مسدود کنند.

محمدرضا شجاعیان/ جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها