شناخت و معرفت اهل بیت (ع)، که در واقع هدایت کننده عشق و محبت و ارادت خالصانه نسبت به آنان است، نعمتی آسمانی است که فقط نصیب دل‌های زلال و تشنه ملکوت می‌شود و در نهایت، آنها هستند که به نقطه کمال که همانا چشیدن ذوق رسیدن است، دست می‌یابند.
کد خبر: ۱۱۷۴۲۸۹
بُعد منزل نبود در سفر روحانی‌‌

سرور و سالار شهیدان به حرمت عزت و آبرویی که خداوند بزرگ به وجود بابرکت حضرتش عطا فرموده است، نگینی در میان اهل بیت عصمت و طهارتند؛ اهل‌بیتی که البته همگی در درگاه الهی صاحب آبرو و عزت هستند، اما سیدالشهدا(ع) در آستان تقّدسِ کبریایی از چنان آبرو و وجاهتی برخوردارند که هر کس از آن حضرت، عزّت و رحمت طلب کند، وجود با‌برکت حضرت، ضمن دستگیری او، با عنایت خویش، خودِ آن خواهنده را آبرومند درگاه و در آسمان و زمین، صاحب عزت می‌فرمایند. هم از این روست که در زیارت عزیز و وارده عاشورا آمده است: «اللهم اجعلنی عندک وجیهاًٌ بالحسین علیه‌السلام فی‌الدنیا والاخره ». که در واقع به این معناست که ما نیازمندان و خواهندگان، متقاضی مقام رفیع عنداللهی و مقبولیت در درگاه خداوندیم و در این راه، امام حسین(ع) را واسطه کسب فیض قرار می‌دهیم و با شفیع قرار دادن آن حضرت، که خود بالاترین آبرومندی‌ها را در درگاه الهی دارند، از خداوند بزرگ می‌خواهیم آبرومندی و مقام عزت در دنیا و آخرت را به ما عطا کند. اما خواهندگیِ حرمت و عزّت و آبرو از آستان ربوبیت و درخواست رسیدن به آمال و طلب رفع نیازها، طلب زبانی نیست، بلکه طلب به تلاش و اجتهاد و صدق دل وابسته است. به زبان دیگر هر کس باید به وسع خود در مقام خواهندگی از هیچ کوششی فروگذار نکند تا دل او قابلیت گوهر شدن را پیدا کند. بی‌شک هر نوع خدمت و خدمت‌رسانی در حریم حرمت امام حسین(ع) ، از کوچک‌ترین تا بزرگ‌ترین نوع آن، استعداد وصول و قوه درونی تصفیه فرد را به فعلیت می‌رساند، به شرط آن‌که راستی و صدق دل، چاشنی عمل باشد که در غیر این صورت، صاحب دل جز به دوش کشیدنِ بار تعب و رنج، حاصلی نخواهد برد و در مقابل، چه بسیارند کسانی که با غبارروبی خاک پای مقدس زائران که به ظاهر کاری کوچک، اما چون چاشنی صدق دل و عشق و محبت را همراه خود دارد، عملی شریف و والاست، به منتهای کمال و عزّت دست یافته و وجودشان از شفاعت سید و سالار شهیدان که عظیم‌ترین بهره‌مندی‌هاست، برخوردار می‌گردد. باری، نام متبرک امام حسین(ع) با عاشورای حسینی آمیخته است. عاشورا، تجلیگاه اوج رثا در عزای اشرف اولاد آدم و یادآور شجاعت‌ها و رشادت‌هایی است که برای دفاع از آرمان‌های انسانی انجام گرفته که در پی آن مظلومیت پاک‌دلان و ظلمت تاریک‌دلان بر صفحه تاریخ، تا همیشه نگاشته شده است. باری از نگاهی دیگر، نهضت عاشورا را باید مقدمه حماسه اربعین، که اوج معرفت عاشورایی و تجلی اوج پختگی آن نهضت است، دانست. چه بسا اگر اربعین نبود، عاشورا ابتر می‌ماند که بی شک، پیام اربعین، اگر فراتر از پیام عاشورا نباشد، هرگز پایین‌تر از آن نیست. اربعین، گلوگاه سرخ و صدای رسای مظلومیت شهیدان کربلاست و اگر نبود، چه بسا شور و فریاد آن حرکت، در نطفه خاموش می‌شد و عالمیان، از عزّت و عظمت آن بی‌خبر می‌ماندند. همه از این روست که از پس قرن‌ها، اربعین ، همدوش عاشورا بزرگ مانده و خوشبختانه در سال‌های اخیر ، با درک وسیع‌تری از این نهضت درونی عاشورا، پدیده‌ای بی‌سابقه و عظیم رقم خورده است. تعبیر عالمانه و روشنگرانه رهبر فرزانه انقلاب درباره جوشش سال‌های اخیر در اربعین حسینی که «این حرکت، حرکت عشق و ایمان است... این کسانی که این راه را طی کردند و این حرکت عاشقانه را و مؤمنانه را دارند انجام می‌دهند، واقعاً دارند حسنه‌ای را انجام می‌دهند. این، یک شعار بزرگ است، لاتحلوا شعائر ا... . این، بلاشک جزء شعائرا... است... »، ما را به عمق جان این حرکت انسان‌ساز بزرگ و فلسفه وجودی اربعین نزدیک و نزدیک‌تر می‌سازد.

باری، هر کس در این حرکت و در این راه مقدس، به وسع خود کوشیده و میکوشد؛ از غبارروبی خاک پای زائران تا دستگیری و ارتزاق زائران حرم آن حضرت، همه و همه مقدس و در درگاه معزز الهی صاحب حرمت است.

همه همکاران ما در حوزه فنی رسانه ملی که از ماهها قبل با تدوین برنامهای منظم، خود را برای پشتیبانی از پوشش همهجانبه این حرکت بزرگ آماده کرده بودند، با شرایط سخت و توانفرسا، گستردهترین و بی نظیر ترین سیگنال رسانی با بیش از ۵۸ نقطه، که تاکنون در دنیا نمونه ای نداشته، از راهپیمایی زائران تا راهیابی به حرم پاک سیدالشهدا(ع) و بازگشت آنان، انجام دادند تا در کمترین اثر آن، بتوانند محرومان از این حرکت را در عشق و ذوق رسیدن سهیم کنند، که به گفته رهبر معظم انقلاب درباره این حرکت: «ما هم از دور نگاه میکنیم به این حرکت و غبطه میخوریم به حال آن کسانی که این توفیق را پیدا کردند و این حرکت را انجام دادند... گرچه دوریم به یاد تو سخن میگوئیم - بُعد منزل نبود در سفر روحانی... جا دارد که امثال بنده که محرومیم از اینجور حرکتها، عرض بکنیم که یَا لَیْتَنا کُنْتُ مَعَکُمْ فنفوز فَوْزا عَظِیماً».

به تعبیر ارزنده مقام معظم رهبری که این حرکت را «حرکت عشق و ایمان» نامیدهاند، ضمن خشنودی از بهرهمندی همه زائران اربعین از این توفیق که ترکیبی از عشق و عقل و عاطفه و ایمان است، خاصه برای همکاران حوزه فنی سازمان که شبانهروزی و صادقانه و با کار بیوقفه در به سامان رساندن پوشش تصویری این حرکت و سهیم کردن هر کسی که عشق رهروی در این مسیر را داشته اما به هر دلیلی از حس حضور آن محروم مانده، مجدانه کوشیدند، قدردانی و تشکر نموده، اجر آنها را از بارگاه نورانی و مقدس حضرت سیدالشهدا و شهیدان کربلا میطلبم و سلامت و عزت آنها و خانواده محترمشان و ادامه توفیق آنان در خدمت به زائران و رهروان سرور و سالار شهیدان را از خداوند منان خواستارم.

در آخر امید اینکه این حرکت عظیم که آغازگر آن زینب کبری (س) است به قیام امام‌عصر (ع) منتهی شود.

رضا علیدادی

معاون توسعه و فناوری رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها