شیخی در گفت‌و گو با جام جم آنلاین تاکید کرد:

سرمایه گذاری در طلا و ارز جز از بین رفتن سرمایه مردم ثمری نداشت

با توجه به کاهش ارزش ریال بخش عمده‌ای از جامعه در فکر تبدیل موجودی نقدی خود به طلا، ارز و سایر موارد هستند، این در حالی است که با سرمایه‌گذاری در بخش مولد اقتصادی نه‌تنها موجب رونق اقتصادی خواهد شد، بلکه عاملی بازدارند در نوسانات قیمتی در بازار است.
کد خبر: ۱۱۷۴۲۶۵
سفته‌بازان تصویر غیرواقعی از بازار طلا و ارز ترسیم کرده‌اند/ سرمایه‌گذاری روی طلا و ارز در شرایط فعلی توصیه نمی‌شود

محمد کشتی آرای، رییس سابق اتحادیه طلا و جواهر در گفت و گو با جام جم آنلاین گفت: در حال حاضر مردم با توجه به کاهش ارزش ریال به فکر تبدیل موجودی نقدی خود به طلا، ارز یا موارد دیگری هستند و ازآنجایی‌که طلا ازنظر اقتصادی و بین‌المللی تنها کالایی است که دارای خواص ویژه‌ای مانند قدرت نقد شوندگی است، امروز کمتر کالایی، این‌چنین قدرت‌های دارد.

رییس سابق اتحادیه طلا و جواهر عنوان کرد: با توجه بر اینکه سال‌ها پیش طلا به‌عنوان ارز عمل و نقش پول کشور را بازی می‌کرد، اهمیت و ارزش آن نیز بالا رفت، اکنون شاید طلا در جبهه مبادلات ارزی حضور نداشته باشد، اما باید در اینجا مدنظر داشته باشیم این مهم در اقتصاد جهانی بسیار مؤثر است.

وی افزود: طلا برخلاف دلار همواره جزو کالاهای سرمایه‌ای بوده است و شاید اکنون با توجه به مسائل اقتصادی و فیزیکی، سرمایه‌ای بادوام و از آسیب‌های فیزیکی به دور باشد و به نحوی به سرمایه ماندگار معروف شده باشد، اما این‌ها هیچ‌کدام دلیل روشنی برای این نیست که تورم به این فلز اثر نداشته باشد .

کشتی آرای تشریح کرد: طلا باوجوداینکه ویژگی‌های درخشانی چون پوشش ریسک نرخ ارز و بهره بردن از تغییرات قیمت طلای جهانی، پوشش ریسک کاهش قیمت طلا به کمک ابزارهای بازار آتی، پوشش ریسک تورم، پوشش ریسک خریداری و نگهداری فیزیکی سکه و طلا، پوشش ریسک اصالت سکه در خرید مستقیم و نقد شوندگی بالا دارد ولی باید توجه کرد سرمایه‌گذاری در این زمینه، تنها به‌صورت بلندمدت و درزمانی طولانی امکان سوددهی دارد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر مردم نقدینگی خود را به طلا تبدیل می‌کنند که با توجه به قیمت ارز و دلار از این راه سودی عاید آنها شود و حتی کسانی که طلا را به‌عنوان ابزاری زینتی خریداری می‌کنند هم به آن نگاه سرمایه‌ای دارند ولی باید به این نکته دقت نمود که بازار طلا و سکه به شکل سنتی بازار مطمئنی بوده، اما در نوسان‌های جاری به‌واسطه التهابات بازار ارز و ورود سفته‌بازان به بازار سکه، این امر هم با ناامنی‌هایی همراه شده است.

رییس سابق اتحادیه طلا و جواهرات تأکید کرد: اگر شرایط اقتصادی کشوری سالم باشد، قیمت طلا هم باقیمت جهانی آن برابری می‌کند؛ بنابراین اگر به دنبال سرمایه‌گذاری روی این فلز باشیم، زمانی باید در خرید آن اقدام کرد که شرایط اقتصادی از یک ثبات نسبی برخوردار باشد که برای این مهم است که اکنون سرمایه‌گذاری در طلا و سکه توصیه نمی‌شود.

کشتی آرای گفت: سرمایه‌گذاران راه‌های بسیاری برای تنوع‌بخشی به سرمایه‌گذاری در دنیای طلا دارند، برخی از آنها روی سکه‌های طلا یا شرکت‌های طلاسازی سرمایه‌گذاری می‌کنند، برخی به سراغ سهام طلا در بازار می‌روند و تعداد کمی نیز به‌صورت مستقیم روی خود این فلز سرمایه‌گذاری می‌کنند ولی این امر خاص متخصصان و کارشناسان این حوزه است و برای مردم عادی قابل‌تعمیم نیست.

وی در ادامه افزود مردم عادی باید مشاور و یا حداقل اطلاعاتی داشته باشند که دچار زیان نشوند و سرمایه‌گذاری در این حوزه، شرایط خاصی مانند همگام شدن با فرصت‌ها، می‌طلبد که برای مردم عادی جامعه این شرایط به قطع فراهم نیست.

محمد کشتی آرای اضافه کرد: بازار طلا نه برای مردم که برای من هم غیرقابل‌پیش‌بینی است آن‌قدر که خود من هم نمی‌توانم اعلام کنم که فردا طلا یا سکه گران خواهد شد یا ارزان و به همین جهت تشویق مردم به سرمایه‌گذاری در بازار متلاطم طلا سکه امر نادرستی است.

وی خاطرنشان کرد: برای مردم بهتر این است که در بخش مولد اقتصاد سرمایه‌گذاری کنند تا با انجام این مهم، برای توسعه اقتصاد کشور و اشتغال‌زایی فرزندان این سرزمین شرایط کافی را فراهم نمایند و این نکته قابل‌توجه است که بارونق اقتصادی از نوسانات قیمتی در بازار طلا و سکه نیز پیشگیری می‌شود.

رییس سابق اتحادیه طلا و ارز در انتها افزود: امروز شاهد کاهش یافتن سرمایه‌گذاری در بخش‌های مولد هستیم که درنتیجه این امر سرمایه‌ها بیشتر به بخش‌های غیر مولد سوق پیدا می‌کند و این مهم می‌تواند به نوسانات و تشنجات بازار در همه شاخصه‌ها ازجمله بازار طلا و سکه، دامن زند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها