رئیس جمهور در پایان نشست سران سه‌ قوه:

هدف تحریم های آمریکا زندگی و معیشت مردم ایران است

پژوهشگر و روزنامه‌نگار سیاسی در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین در رابطه با اعتماد به آمریکا:

آمریکا به عهد خود وفا نکرد/ مذاکره تنها با هدف روشنگری قابل قبول است

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران، مدیر مسئول سابق کیهان هوایی در گفت وگو با جام‌جم آنلاین پیرامون موضوع اعتماد و مذاکره با آمریکا با استناد به ماجرای مک فارلین گفت: نظام سیاسی ما این مجوز را صادر نمود که ما به‌صورت غیرمستقیم با آمریکا وارد تعامل شویم و در ازای کمک به حل مسئله بحران آمریکایی‌ها در لبنان، آمریکا برخی از قطعات تسلیحات نظامی ما را تامین کند.
کد خبر: ۱۱۷۴۲۳۰
آمریکا به عهد خود وفا نکرد/ مذاکره تنها با هدف روشنگری قابل قبول است

عباس سلیمی‌نمین در گفتگو با جام جم آنلاین افزود: در این زمینه آمریکا خیلی به عهدش وفا نکرد و قطعاتی که در اختیار ما گذاشتند قطعاتی نبود که مفید باشد بلکه مشکل داشت؛ اما به‌خاطر مجوز از راس نظام تعاملی در ایران با آمریکا صورت گرفت تا تلاش برای بهبود روابط دو کشور باشد. براساس این تعاملات که میان برخی سیاسیت‌مداران داخلی و کاخ سفید صورت گرفت، مک‌فارلین به‌عنوان شخصیت برجسته سیاسی وارد ایران شد. او محور سفر خود به ایران را تلاش برای تغییر و بهبود روابط قرار داد. به ‌این معنا که با این پوشش او تلاش نمود تا روابط جدیدی بین دو کشور صورت گیرد.

سلیمی‌نمین در ادامه گفت: البته بعد از اطلاع امام ره به‌سرعت جلوی آن گرفته شد. ولی برای اینکه اطلاعاتی حاصل شود، ایشان اجازه دادند چند نفر از کسانی‌ که جایگاه سیاسی ندارند، بتوانند با مک فارلین وارد گفتگو شوند. یعنی اجازه ندادند که مقامات مسئول و دارای پست سیاسی با او وارد مذاکره شوند. بلکه به‌جای مقامات رسمی دو نفر ازکسانی که مقام رسمی نداشتند وارد گفتگو شدند. همین مسئله باعث ناراحتی مک فارلین شد. ایران را ترک نمود. از جمله کسانی ‌که با او صحبت کرند آقای روحانی رئیس‌جمهور کنونی کشور بود که در آن ‌زمان نماینده مجلس بود و مسئولیت رسمی نداشت. مذاکرات نیز محدود و ضبط شده بود و در محدوده خاصی بود.

این پژوهشگر سیاسی در ادامه اظهار داشت: در آن مذاکره مک فارلین به آقای روحانی کلید هدیه داد
ولی نمی‌توان از آن به‌عنوان نماد آقای روحانی در انتخابات و نشانه ارتباط با آمریکا برداشت نمود. زیرا آقای روحانی در مذاکره کاملاً کنترل‌شده بود و فقط ایشان نبودند؛ بلکه اشخاص دیگری هم حضور داشتند و مذاکرات ضبط می‌شد و حساسیت بالایی داشت. البته قبل ‌از این مسئله ریگان کیک و کتاب مقدسی به ایران منتقل کرده بود. اما مربوط به مذاکرات غیررسمی و پشت صحنه بود. اما وقتی مک فارلین وارد ایران شد، همه بخش‌های مختلف نظام برآن نظارت و اطلاع داشتند. پس این مطلب نمی‌تواند خارج‌از چارچوب مشخص شده امام ره باشد.

عباس سلیمی‌نمین گفت: قطعاً مک فارلین هم بدون اطلاع برخی مسئولین کشورمان نمی‌توانست وارد ایران شود و حتی شرایط به او اجازه ورود به ایران را نمی‌داد. از نظر دیپلماتیک غیرقابل تصور است که یک مقام عالی‌رتبه بدون دریافت چراغ سبز اقدام به چنین حرکتی کند. زیرا فضای آن دوره کاملا ضدآمریکایی بود و چنین ریسکی ازسوی یک مقام آمریکایی قابل تصور نیست. مگر اینکه از قبل چراغ سبز دریافت کرده باشد.

سلیمی‌نمین در پایان گفت و گو با جام‌جم آنلاین و با توجه به صحبت‌های خود به موضوع مذاکره با آمریکا نیز اشاره کرد و گفت: مذاکره با آمریکا می‌تواند درعین بی‌اعتمادی به آمریکا صورت گیرد؛ اما کسانی‌که می‌خواهند مذاکره کنند باید شناخت دقیق از آمریکا و نتایج اعتماد به آمریکا در مقاطع مختلف تاریخی قبل از انقلاب و بعداز آن داشته باشند. آیا می‌توان با دشمن مذاکره نمود؟ بله می‌توان کما اینکه شهید بهشتی با آمریکایی‌ها مذاکره کردند و این موضوع نشان ‌از اقتدار ایشان داشت که مصالح ملت را در مذاکره کمرنگ نکرد. پس مذاکره نقش یک ابزار و شیوه و روش دارد. چیزی که در مذاکره دنبال می‌شود مهم است. می‌توان با دشمن مذاکره کرد و از برنامه دشمن آگاهی پیدا کرد. مذاکره می‌تواند یک ابزار روشنگر باشد. اما درجایی نمی‌توان از مذاکره استفاده کرد و بهره برد که از تجربیات خود استفاده نکنیم و نگرش به دشمن را تضعیف کرده و از آن غافل شویم. باید در مذاکره با دشمن بدانیم که از او غفلت نکنیم و بدانی با کسی مذاکره می‌کنیم که خواهان حل مشکلات ما نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها