مدیر کل دامپزشکی استان یزد اعلام کرد: با توجه به اقدامات نظارتی صورت گرفته از سوی دامپزشکی، از ابتدای سال جاری تاکنون هیچ کانونی از آنفلوآنزایی فوق حاد پرندگان در استان مشاهده و گزارش نشده است.
کد خبر: ۱۱۷۳۹۴۷
هیچ کانون آنفلوآنزایی تاکنون در یزد مشاهده نشده است

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا،«علی‌اکبرحدادزاده» ضمن اعلام این خبر و با اشاره به انجام کنترل‌های لازم در استان برای پیشگیری از شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، اظهار کرد: در همین راستا نیز کارگروه‌هایی برای نظارت بر مرغداری‌های استان تشکیل شده و طی آن از صدور مجوز به مرغداری‌های غیرمجاز خودداری و واحدهای دارای پروانه بهره‌برداری، ممیزی شده‌اند .

وی هدف از ممیزی کردن مرغداری‌ها را کنترل ساختار واحدهای مرغداری عنوان کرد و افزود: این قبیل مرغداری‌ها در صورت عدم وجود مشکل فنی و بهداشتی می‌تواند با کسب مجوز از دامپزشکی فعالیت داشته باشند.

وی با تاکید بر رعایت تمامی نکات بهداشتی از سوی پرورش‌دهندگان طیور برای پیشگیری از این بیماری،‌ اظهار کرد: با توجه به این‌که ویروس بیماری آنفلوآنزای پرندگان در هوای سرد و بیرون از واحدها بیشتر زنده می‌ماند و امکان انتقال بیماری از یک واحد به واحد دیگر از طریق وسایل نقلیه، کفش و لباس وجود دارد، فعالان این حوزه باید دقت لازم را در مورد رعالت مسائل بهداشتی داشته باشند .

مدیرکل دامپزشکی استان همچنین با تاکید بر این ‌که ورود هر گونه محموله‌ای از نهاده‌های مرتبط با طیور از استان‌های درگیر بیماری آنفلوآنزا به استان ممنوع است، اظهار کرد: هر گونه تردد به مراکز پرورش طیور به ویژه سالن اصلی باید با انجام کنترل‌های لازم نظیر ضدعفونی کردن لباس و خودرو صورت گیرد و هنگام خروج فرآورده‌های تولیدی نیز کمترین ارتباط با خودروهای حمل بار برقرار شود.

وی خبر منتشر شده در برخی شبکه‌های اجتماعی مبنی ‌بر واردات کودهای حیوانی از کشور هند به یزد و خطر بروز بیماری آنفلوآنزا را کذب خواند و گفت: کود حیوانی هیچ نقشی در انتقال ویروس انفلوآنزای فوق حاد پردندگان ندارد و تاکنون نیز هیچ کانونی از این بیماری در استان گزارش نشده است .

حدازاده در پایان نیز خاطرنشان کرد: کودهای حیوانی می‌توانند تنها حامل عامل بیماری‌های حیوانی نظیر تب مالت باشند ولی کودهای طیور در صورت نداشتن مجوزهای دامپزشکی می‌توانند حامل ویروس بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان باشند لذا دقت عمل در این رابطه حائز اهمیت است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها