میرابیان در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین مطرح کرد:

دستور آمریکا اساس طرح‌‌های سازش سعودی برای فلسطین ‌است

مدیر مسئول روزنامه الوفاق در گفت وگو با جام جم آنلاین مطرح کرد:

"انتفاضه بازگشت" تنها راه تاسیس دولت مستقل فلسطینی است

کارشناس مسایل اعراب و مدیر مسئول روزنامه عرب زبان الوفاق در خصوص طرح های سازشکارانه فلسطین و رژیم صهیونیستی گفت: با گذشت بیش از دو دهه از عمر پیمان اسلو بین جنبش فتح و رژیم صهیونیستی، تشکیلات خودگردان همچنان سرگرم مذاکرات با تل آویو برای تشکیل دولت مستقل فلسطینی است.
کد خبر: ۱۱۷۳۴۳۵
"انتفاضه بازگشت" تنها راه تاسیس دولت مستقل فلسطینی است

مصیب نعیمی در خصوص طرح سازش تشکیلات خودگردان فلسطین با اسرائیلی‌ها و مبنای شکل گیری آن به جام جم آنلاین اظهار کرد: روند سازش میان حکومت خودگردان و رژیم صهیونیستی از سال ۱۹۹۰ و بعد از جنگ کویت در مادرید اسپانیا با فشار دولت وقت آمریکا شروع شد و ریل گذاری آن پس از 3 سال به پیمان اسلو رسید و نهایتا توافقی بین طرفین در واشنگتن به امضا رسید.

وی در همین راستا افزود: از آن زمان بعد اسرائیلی ها با همدستی آمریکایی ها روند فریب و گسترش تسلط رژیم صهیونیستی در در اراضی اشغالی را شدت بخشیدند. از یک طرف خام کردن فلسطینی ها و منع آنها از هر گونه مبارزه ضد صهیونیستی را دنبال کردند و از طرف دیگر توسعه شهرک ها، تغیر معابد اسلامی و از بین بردن هرگونه آثاری که بگوید اصالت این سرزمین به چه کسانی برمی گردد را در دستور کار قرار دادند.

کارشناس مسایل اعراب منطقه تصریح کرد: منع بازگشت مهاجرین و آوارگان قدیمی فلسطینی به سرزمین خود و انتقال مهاجران جدید به کشور اردن و نیز اسکان دادن بخشی از آنها در عراق از دیگر دسیسه های فلسطین زدایی واشنگتن- تلاویو در سرزمین مادری فلسطینیان یعنی بیت المقدس بشمار می آید.

دکتر نعیمی تاکید کرد: فراموش نکنیم طرح صهیونیست ها برای تغییر ماهیت سرزمین فلسطین بسیار گسترده است. در این فرایند آمریکایی ها از ابتدا با رژیم اشغالگر قدس همراه بودند به نحوی که آرام کردن فلسطینی‌ها با تبلیغات برای جلوگیری از مبارزه با اشغالگری را در پس پرده واشنگتن به عهده گرفت و موضوع سرکوب، کشتار و آواره کردن فلسطینی‌ها بعد از پیمان سازش اسلو با امضای عرفات رئیس دولت خود گردان، کلینتون رئیس جمهور آمریکا و اسحاق رابین نخست وزیر اسرائیل در اختیار صهیونیست ها قرار گرفت.

وی با بیان اینکه از ابتدای دهه 90 میلادی و توافق سازش اسلو تهدید مردم فلسطین برای مبارزه با صهیونیست ها و تتمیع سران سازش گر شرایط بدتری به خود گرفت، ابراز داشت: تغییر مرزهای اشغالی به نفع اسرائیل،ایجاد شهرک های یهودی نشین ، احداث تونل زیر بنای مسجد الاقصی، در تنگنا "المقدسین" (ساکن بیت‌المقدس)هستند و دهها طرح برای از بین بردن ماهیت فلسطینی‌ها آغاز شده است بزرگترین مصائبی بود که طرح های سازشکارانه سران خودگردان بر سر مردم فلسطین آورد و تا الان نیز ادامه دارد.

روزنامه نگار و تحلیلگر دنیای عرب اظهار کرد: در حال حاضر صهیونیست‌ها در پرتوی مذاکرات سازش تا به امروز هیچ امتیازی به فلسطینی‌ها نداده اند. جالب اینجاست هرگاه فشار از روی مردم سرزمین های اشغالی کمی کاسته شده است هیچ ارتباطی با مذاکرات و توافقات میان طرفین نداشته و تنها به دلیل شدت مبارزات و پیگیری خط انتفاضه گروه های جهادی برخی امتیازات بسیار محدود آن هم برای کاهش فشار داده شده است.

نعیمی گفت: صهیونیست‌ها در مقاطع مختلف برای تسری قیام انتفاضه فلسطینی ها به سایر مناطق فلسطین نشین بلافاصله از در مذاکره صلح وآشتی وارد می شوند تا دست به وقت کشی زنند. همه سردمداران رژیم صهیونیستی از اسحاق رابین اصلاح‌طلب یا چپگرا تا راستگرا های تندی مثل نتانیاهو و شیمون پرز یک مسیر را حرکت می کنند و آن هم تغییر ماهیت کل فلسطین است و طرح نیل تا فرات را دنبال می کنند.

وی در ادامه افزود: از سال 1993 که اسلو بین جنبش فتح و رژیم صهیونیستی در نروژ به امضا رسید 25 سال می گذرد و همچنان تشکیلات خودگردان درگیر یک سری مذاکرات سازش کارانه با صهیونیست هاست. با توجه به اینکه در قرار داد اسلو مشخص شده تا سال 2005 میلادی باید یک دولت مستقل فلسطینی تشکیل گردد، اما با گذشت 13 سال از این وعده هنوز جنبش فتح سرگرم مذاکرات بی نتیجه با تل آویو است.

این کارشناس سیاسی با بیان اینکه سال هاست که مذاکرات طرفین به بن بست رسیده است، گفت: پس از انتقاد قرارداد دهه میلادی وضعیت فلسطینی ها بدتر از گذشته شده است به اعتبار اینکه در حال حاضر بیت المقدس بر اساس طرح دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا موسوم به معامله قرن به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی شناخته شد و این مسئله بدترین ضربه به تشکیلات خودگردان محسوب می شود.

وی در این باره افزود: ملت فلسطین امروز به خوبی پی به این موضوع برده اند روند سازش و مذاکره با اشغالگران قدس هرگز به سود آنها نبوده و نخواهد بود و هیچگاه آزادی قدس شریف را محقق نخواهد کرد.

نعیمی در پایان گفت: انتفاضه بازگشت که 30 هفته از آغاز آن می گذرد همچنان رو به گسترش است چون ملت فلسطین احساس می کند رژیم های مرتجع عرب به شدت در پی برقراری رابطه با صهیونیست ها هستند و تشکیلات خود گردان هم منزوی شده است.بنابراین فلسطینی ها با اتکا به امکانات بومی خودشان و قیام انتفاضه هیچ گونه امیدی به حکومت خودگردان و سران سازش گر عرب منطقه ندارند و ان شاالله در آینده نزدیک ساز وکار تشکیل دولت مستقل فلسطین به دست مردم فراهم خواهد شد.

محمدرضا شجاعیان/جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها