رئیس اداره سلامت نوجوان و جوانان وزارت بهداشت در گفت و گو با جام جم آنلاین؛

فرزندان خود را در هنگام استفاده از فضای مجازی تنها نگذارید

رئیس اداره سلامت نوجوان و جوانان وزارت بهداشت گفت: نوجوان خود را در هنگام استفاده از فضای مجازی تنها نگذارند و بر روی نحوه استفاده آنان از این دنیای گسترده نظارت کافی و دوستانه داشته باشند و همچنین نگذارید تکنولوژی و فضاهای مجازی فاصله ها را بیشتر کند.
کد خبر: ۱۱۷۳۴۲۱
فرزندان خود را در هنگام استفاده از فضای مجازی تنها نگذارید

دکتر گلایل اردلان بمناسبت روز «نوجوان»در گفت و گو با جام جم آنلاین بیان کرد: نوجوانی و جوانی، یکی از چالش انگیزترین، تنش­زاترین و البته جذاب ترین و در عین حال مشکل ساز ترین دوران در طول زندگانی بشر است. نوجوانان امروز برخلاف نوجوان دیروز باید با مجموعه ای از خطرهای سلامتی جدید دست و پنجه نرم کنند؛ این خطرات شامل مصرف دخانیات، مشکلات روانی اعم از افسردگی، اختلالات خودکشی و ... است.

وی ادامه داد: در تمامی کشورهای دنیا بیماری های مزمن غیر واگیر به ویژه بیماری های قلبی عروقی رتبه اول در مرگ و میر در تمامی سنین را به خود اختصاص داده اند. این بیماری ها عوامل خطر شناخته شده قابل تغییری دارند که پیشگیری از آنها نیاز به آموزش هایی در رابطه با شیوه زندگی سالم را می طلبد و باید در سنین کودکی و نوجوانی در نظر گرفته شود. بنابراین تغییر در عوامل خطرساز از جمله مصرف دخانیات، رفتار های تغذیه ای نامطلوب و بی تحرکی مهم ترین اقدمات در پیشگیری در این رده سنی محسوب می شود.

به گفته اردلان، نوجوانان در بهترین سنین برای فراگیری مهارت های سالم زیستن قرار دارند. همچنین بنیان بسیاری از رفتارهای تاثیرگذار و شیوه زندگی افراد در سنین نوجوانی شکل می گیرد. نوجوانان و جوانان والدین فردا هستند. لذا تلاش برای ارتقای سلامت آنان تضمین کننده سلامت نسل حاضر و آینده کشور است.

رئیس اداره سلامت نوجوان و جوانان وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: گروه سنی نوجوانان در حدود 21 درصد جمعیت کشور را در برگرفته اند و در واقع از سال ها پیش توجه ویژه ای به رویکرد سلامتی نوجوانان و جوانان در وزارت بهداشت آغاز شده است. یکی از این رویکردهای ویژه تدوین بسته خدمات سلامت نوجوانان است. این بسته سلامت نوجوانان در دو حوزه غیر پزشکی و پزشکی ارائه می شود. ارزیابی شیوه زندگی سالم در نوجوانان که شامل رفتارهای تغذیه ای سالم، فعالیت فیزیکی مناسب و رویکردهای مختلف در تعاملات با همسالان و کاهش رفتارهای مخاطره آمیز سلامتی همانند کاهش مصرف دخانیات و افزایش تعامل با والدین است.

به گفته وی، یکی از مهم ترین آسیب هایی که در دوره نوجوانی گریبانگیر فرد و خانواده ها می شود، بحث شکاف بین نسلی به دلیل استفاده از فضاهای مجازی است که بدون هیچ چارچوبی در اختیار همه گروه های سنی مخصوصا نوجوانان و جوانان قرار دارد .

وی به والدین توصیه کرد: نوجوان خود را در هنگام استفاده از فضای مجازی تنها نگذارند و بر روی نحوه استفاده آنان از این دنیای گسترده نظارت کافی و دوستانه داشته باشند و همچنین نگذارید تکنولوژی و فضاهای مجازی فاصله ها را بیشتر کند. البته زمانی که تکنولوژی هم نبود والدین به نحوی دیگر از فرزندانشان دور می‌شدند؛ به دلیل اینکه رویکرد نسلی آنان با نوجوانشان متفاوت بود. والدین دقت داشته باشند نوجوان به دلیل حساسیت دوره بلوغ در برابر برخی از رفتارها واکنش های دفاعی خاصی را از خود بروز می دهد. لذا در برابر آنان حالت های مقابله ای از خود نشان ندهند و آنان را در این سنین درک کنند.

اردلان اظهار داشت: والدین سعی کنند در مورد علایق فرزند نوجوان خود در فضای مجازی اطلاعات کسب کرده و در رابطه با نیازمندی های متناسب با سن او در فضای مجازی تحقیق کنید، همچنین از آن ها بخواهید که به شما توضیح دهند که چگونه کارهای اینترنتی خود را انجام می دهند. البته دقت داشته باشید، استفاده از اینترنت برای نوجوانمان باید همراه با قانونمندی باشد و والدین باید به فرزندان خود یاد بدهند که اجازه چه فعالیت‌هایی را با اینترنت دارند و از چه فعالیت‌هایی باید به دور باشند.

رئیس اداره سلامت نوجوان و جوانان وزارت بهداشت در پایان هشدار داد: والدین علاقه نوجوان به فضای مجازی را بپذیرند ولی خطرات آن را نیز به آنان گوشزد کنند؛ نوجوان را آماده سازید که اگر با موقعیت‌ها و افراد مشکوکی روبه‌رو شدند بدانند که چگونه باید برخورد کنند. بدون تحمیل موضوعی با آنها گفتگو کنید و از آن‌ها بپرسید که کدام قسمت فضای مجازی را دوست دارند و علت آن را بیان کنند. از آنها سئوال کنید ولی از بازجویی پرهیز و در عوض خود را علاقه‌مند نشان دهید که می‌خواهید در مورد دوستان اینترنتی‌اش بیشتر بدانید و نگران نباشید که حریم بین شما و او از بین برود، این راهکار فرزندتان را به شما نزدیک تر و فضای اعتماد بیشتری ایجاد می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها