ما بدون شفافیت نمی توانیم در این جنگ اقتصادی، مقاومت کنیم و شرط اصلی شفافیت حداکثری به غیر از دو حوزه امنیتی و نظامی است.
کد خبر: ۱۱۷۲۹۹۸
شفافیت مانعی برای رانت خواریست/ راه حل پیروزی در جنگ اقتصادی شفافیت حداکثریست

لازمه داشتن اقتصادی مقاومتی و پویا وجود شفافیت در تمامی امور جامعه است و قطعا مهم‌ترین شعاری که مردم رأی دادند، صداقت و شفافیت در امانت‌داری امور کشور است، در تبیین این مهم جام جم آنلاین بر این شد که گفتگویی با وحید شقاقی شهری، عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی داشته باشد که متن این گفت‌وگو در ادامه می‌آید:


جناب دکتر بفرمایید اهمیت شفافیت در اقتصاد به چه میزان است؟

بحث شفافیت از مهمترین اصل مقاومت و جنگ اقتصادی پیش روست، من فکر می‌کنم که مهمترین اصل برای جنگ اقتصادی پیش رو، تنها شفافیت در کل تمور کشور است.

بنده با تحقیق و پژوهشی که در این راستا داشته ام به این نتیجه رسیده ام که اصل شفافیت بسیار مفید اهمیت است و اگر بخواهیم در این جنگ اقتصادی، مقاومت بیشتری داشته باشیم، قطعا نیازمند اعتماد عمومی و مردمی و تربیت سرمایه اجتماعی و نیز به اتحاد بیشتر و همدلی بیشتر محتاج هستیم و این ها جز با شفافیت ایجاد نمی شود.

در شرایط فعلی، شفافیت چه کمکی به مدیریت شرایط جامعه می کند؟

در واقع بنابر این اصل مهم می توان با فساد و رانت به راحتی مقابله کرد و این مهم قابل تاکید است که بستر مقابله با فساد و رانت در اقتصاد به همراه الزام سرمایه های اجتماعی و الزام افزایش ملی و اتحاد مردم به حاکمان ملت خود در شفافیت خلاصه می شود.

از آنجایی که در آینده درآمدهای نفتی ایران کمتر می شود و رویکرد جایگزین اخذ مالیات خواهد بود باید اعتماد ملت را به خود جلب کنیم و اگر می خواهیم اعتماد ملت را به دولت افزایش دهیم نیازمند شفافیت در همه امور هستیم.

شفافیت در گردش اطلاعات شفافیت در انتشار اطلاعات و شفافیت در میزان ثروت و مبادلات مالی و اقتصادی افراد است.

آیا شفافیت دارایی مسئولان باعث اعتماد عمومی می‌شود؟

امروزه با وجود صفات موجود و تبلیغاتی که از بیرون ایجاد می شود، ما شاهد بی اعتمادی مردم و تصور فساد مسئولین و دولتمردان در ذهن اینان هستیم که اگر بخواهیم ادراک عمومی مردم را نسبت به نظام افزایش دهیم، نیازمند امر مهم شفافیت هستیم و باید دراینجا موکد شوم که شفافیت بایستی در مبادلات مالی، اقتصادی، پولی، گردش اطلاعات، گردش پولی، ثروتی و در آمدی در جامعه ایجاد شود.
در واقع هرچه بتوانیم شفافیت را توسعه دهیم، اعتماد را بیشتر کرده ایم؛ زیرا مشخص می شود که چه کسی چه میزان درآمد، ثروت دارد و این مهم خود مانعی برای رانت است.

زیرا اگر کسی بنداند که ثروت همراه با رانتش مشخص می شود دست به این کار نخواهد زد و خود به خود این بحث از مسائل جامعه دور می شود.

پس اصل اول در جنگ اقتصادی، شفافیت است و اینکه ملت ما شفافیتی حداکثری نیاز دارد که متاسفانه در کشور ما شفافیت بسیار پایین بوده به همین دلیل است که هر روز شاهد رانت، کلاهبرداری و اختلاص هستیم.

ملت ما هم اکنون، نیازمند شفافیت در زمینه‌های مختلف است زیرا نباید گردش اطلاعات در اختیار افراد خاصی باشد چراکه در اختیار دادن این اطلاعات، رانت و سواستفاده در پی دارد؛ پس به اعتقاد بنده، این اطلاعات باید گردش آزادانه باشد و در اختیار افراد به صورت آزادانه قرار گیرد و همچنین باید گردش مالی، ثروتی و مبادلات اقتصادی افراد مشخص باشدواز طرف دیگر بایستی رویکرد سیاست مردان با مردم به صورت واضح انجام گیرد و هرچقدر ابهام و لاپیشانی بیشتر باشد، این بی اعتمادی را بیشتر خواهد کرد و این مهم بیشتر به کشور صدمه می زند و در نهایت موجب یاس و ناامیدی در سراسر کشور می شود و در نهایت این مهم به اسلام و انقلاب بیشترین صدمه را می زند.

فکر می کنید خط قرمز شفافیت چه نکاتی را شامل می شود؟

بنده در این زمینه هیچ خط قرمزی را متصور نمی شوم و از من اگر بپرسند که تنها سلاحی که می‌توان که در برابر آمریکا مقاومت کرد چیست، باید بگویم که تنها راه ممکن جلب اعتماد کامل مردم است و این مهم تنها با کلید موثر شفافیت عملی می شود و در این شفافیت به نظر بنده هیچ خط قرمزی وجود ندارد، بجز اینکه در حوزه امنیتی و نظامی لازم نیست که همه چیز را همگان بدانند؛ زیرا این دو مسائل حساسی هستند و در همه جای جهان، مسائل امنیتی و نظامی، به عنوان فوق سری یا سری لحاظ می شود و در دسترس عموم قرار نمی گیرد؛ همانطور که رهبر انقلاب در بیانات خود فرموده اند که بجز در مسائل امنیتی و سیاسی باید شفافیت لحاظ شود و باید با مردم شفاف صحبت کرد.

به عقیده بنده، در همه جای دنیا همه اطلاعات بخش خصوصی بایستی شفاف باشد چراکه کاملا مشخص است که چه کسی از کجا درآمد دارد.

در انتها ضرورت دارد که تاکید کنم ما بدون شفافیت نمی توانیم در این جنگ اقتصادی، مقاومت کنیم و شرط اصلی شفافیت حداکثری به غیر از دو حوزه امنیتی و نظامی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها