سازمان ملل متحد هر چند عالی ترین اهداف انسانی و ارزش های اخلاقی را محوریت خود قرار داده است. اما همین سازمان هم از گزند تخلفات و کج روی ها در امان نیست و تا امروز تخلفات بسیار زیادی در این مقر گزارش شده است.
کد خبر: ۱۱۷۲۴۱۰
سلسله تخلفات آشکار دولت آمریکا در سازمان ملل

به گزارش جام جم آنلاین، انتقاد از سازمان ملل متحد به مواردی همچون استدلال های متعدد در مورد جنبه های مختلف سازمان، سیاست، ایدئولوژی، برابری نمایندگی، اداره، توانایی اجرای احکام و تعصب ایدئولوژیک برمی گردد. برخی از آنها با مهارت و زیرکی هرگز قابل اثبات نیستند. اما برخی دیگر بسیار واضح و آشکار به نظر می رسند.

در طول سال های اخیر انتقادات زیادی نسبت به برخی از عملکردهای سازمان ملل متحد در امور اجرایی مختلف مطرح شده است.

ایالات متحده آمریکا به عنوان کشوری که مقر سازمان ملل متحد را درون خودش دارد، حجم عمده این انتقادات را متوجه خود می بیند. در واقع در تاریخ 73 ساله سازمان ملل متحد هیچ کشوری به اندازه ایالات متحده آمریکا بر خلاف اهداف واقعی این مقر حرکت نکرده و تخلف و کج روی از خود بر جای نگذاشته است.

تخلفات آشکار بزرگ ترین استکبار جهانی در زمینه های مربوط به اجرا کردن دستورات و اهداف ملل متحد در دسته بندی های متعددی جای می گیرد. آنچه در ادامه می آید بخشی از این دسته بندی را به صورت خلاصه مطرح می کند:

مبرا کردن – آمریکا بسیار تلاش کرد تا مدارک مربوط به مبرا بودن خود در برخی از تخلفات آشکار رخ داده در سازمان ملل را از بین ببرد. مبرا کردن در بسیاری از پرونده ها جواب داده است.

دخالت کردن – دولت ایالات متحده آمریکا همواره دخالت کردن در هر امری را یکی از وظایف اصلی، حیاتی و واجب خود می داند. در بسیاری از موارد مصوب شده در سازمان ملل متحد، رد پای دخالت دولت آمریکا دیده می شود. او این مصوبات را یا بر اساس اهداف مختلف خود و یا سایر منافع تغییر و تحت تاثیر قرار داده است.

جلوگیری کردن – دولت ایالات متحده آمریکا تا امروز سردمدار جلوگیری از بروز بسیاری از اتفاقات مرتبط با سازمان ملل متحده بوده است. بر اساس منافع دولت آمریکا از اجرای برخی از برنامه های عام المنفعه و بشردوستانه «جلوگیری» کرده است.

کارشکنی کردن – گاهی اوقات آمریکا به طور مستقیم جلوی برنامه های اجرایی سازمان ملل را به طور کامل نگرفته، اما به طرق مختلف تا توانسته کارشکنی کرده است تا در روند اجرای برنامه ای که سودی برای آمریکا ندارد، خلل وسیعی ایجاد شود.

عناد ورزیدن – با اینکه محوریت سازمان ملل بر مبنای ارزش های اخلاقی و انسانی بنا شده است، اما گاهی اوقات عناد و کینه ورزی در این سازمان دیده می شود، جریانی که فقط از سوی آمریکا به راه می افتد. عناد ورزیدن با دیگر کشورها به طور معقول نباید در سازمان ملل به منصه ظهور برسد. اما دولت ایالات متحده که همواره خود را به قواعد و اصول مقید نمی داند این عناد را با دیگر کشورهای عضو بارها در سازمان ملل انجام داده است.

ارائه گزارش های غیرواقعی – آمریکا برای سرپوش گذاشتن بر روی برخی از تخلفات سرزده در زمینه های مختلف برنامه های اجرایی سازمان ملل از ارائه گزارش های غیرواقعی و غیرملموس استفاده کرده است، گزارش هایی که با رایزنی مورد تایید نیز قرار گرفته تا آمریکا رد پایی از خود بر جای نگذارد.

سوء استفاده اقتصادی – در تاریخ 73 ساله سازمان ملل متحد هیچ کشوری به اندازه دولت ایالات متحده آمریکا از جریان های مختلف این سازمان سوء استفاده مالی نکرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها