سازمان ملل متحد یک سازمان بین‌المللی متشکل از ۱۹۳ کشور است. این سازمان در سال ۱۹۴۵ تاسیس شد تا از جنگ جهانی دیگر جلوگیری شود. مقر آن در نیویورک است.
کد خبر: ۱۱۷۲۴۰۸
شرح وظایف سازمان ملل متحد چیست؟

به گزارش جام جم آنلاین ، این منشور چهار هدف را تعیین می‌کند. این سازمان، صلح بین‌المللی را حفظ می‌کند .

سه ماموریت دیگر به دستیابی به این هدف فراگیر کمک می‌کنند. ابتدا روابط دوستانه بین اعضایش را تقویت می‌کند. سپس مشکلات بین‌المللی را حل کرده و حقوق بشر را ارتقا می‌دهد.

سازمان ملل میزبان اقدامات دیگری نیز به شمار می آید. این سازمان تلاش می‌کند تا به کشورها در کاهش گرسنگی، بیماری و بی‌سوادی کمک کند. ترویج توسعه پایدار و محیط‌زیست دیگر ماموریت سازمان است. سازمان ملل از حقوق پناهندگان محافظت می‌کند، امدادرسانی در بلایا را انجام می دهد و توسعه اقتصادی را رقم می زند. این سازمان با تروریسم مقابله می‌کند، تکثیر سلاح‌های هسته‌ای را نفی و مین‌های زمینی را پاک‌سازی می‌کند.

سازمان ملل همچنین بر حفاظت از فرهنگ‌های بومی تمرکز دارد.

سازمان ملل چگونه کار می کند؟

سازمان ملل یک دولت نیست و حق ندارد قوانین الزام‌آور ایجاد کند، اما می تواند ملل را به تصویب قوانین متقاعد کند.

همه کشورها به افزایش بودجه سازمان ملل کمک می‌کنند، بنابراین هر کدام نقشی در اقدامات این سازمان دارند. همانند ابتکارات خاص سازمان ملل در زمینه تامین ۲۰۰ میلیارد دلار برای فراهم کردن انرژی پاک.

هر عضو در جلسه مجمع عمومی رای می‌دهد. این امر به تصمیمات سازمان ملل شکل اخلاقی می‌دهد. تصمیمات سازمان ملل منعکس‌کننده ارزش‌های غالب و اهداف اکثریت اعضای آن است.

کمیته‌های سازمان ملل درباره توافقات چند جانبه مذاکره و ترکیبی از قوانین بین‌المللی را تشکیل می‌دهند.

سازمان ملل چگونه سازماندهی شده است؟

مجمع عمومی سازمان ملل متشکل از نمایندگان تمامی کشورهای عضو است. عضویت در مجمعه عمومی مأموریت هایی را ایجاد می کند که کار روزمره شوراها و زیرمجموعه های آن را هدایت می کند. نشست های مجمع عمومی در سپتامبر هر سال برگزار می شود. این به رهبران جهان فرصتی می‌دهد تا با یکدیگر متحد شوند و روابط کاری را شکل دهند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد قدرتمند واحد این سازمان و ماموریت آن حفظ صلح است. پنج عضو دائم آن چین، فرانسه، روسیه، بریتانیا و ایالات‌متحده هستند. مجمع عمومی ۱۰ عضو غیر دائم را انتخاب کرد که دوره دو ساله را برگزار می‌کنند. تمامی اعضای سازمان ملل باید با تصمیمات شورای امنیت هماهنگ باشند. این شورا نیروهای حافظ صلح را برای برقراری نظم در زمان نیاز اعزام می کند. این شورا می‌تواند تحریم‌های اقتصادی یا تحریم تسلیحاتی را به کشورهایی که با آن موافق نیستند تحمیل کند. این لایحه به اعضای خود اجازه می‌دهد که در صورت نیاز اقدام نظامی کنند.

شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل نیز کلیه امور مربوط به مسائل اجتماعی و اقتصادی را هماهنگ می کند.

دیوان بین‌المللی دادگستری نیز در لاهه در هلند واقع شده‌است. این کشور اختلافات قانونی میان کشورها را حل و فصل می‌کند.

اعضا

سازمان ملل 193 عضو خود را به طور رسمی می شناسد. این در حالی است که دولت ایالات متحده آمریکا 195 عضو را برای سازمان ملل قائل است. کوزو و سریر مقدس این دو عضو غیررسمی محسوب می شوند.

روسیه اجازه نمی داد کوزوو عضو شود. چرا که هنوز هم آن را استان صربستان می‌داند. سریر مقدس نیز برای عضویت درخواست نداده است، اگرچه به صورت دائم در سازمان ملل عضویت دارد.

همچنین سازمان ملل متحد عنوان «ناظر دائمی» را به فلسطین اعطا کرده‌است. هر چند ایالات‌متحده این کشور را بخشی از رژیم صهیونیستی می‌داند. از سویی چین دربرگیرنده کشور تایپه در سازمان ملل محسوب می شود، در واقع چین تایپه عضویت رسمی ندارد.

تمامی کشورهای صلح‌دوست که مایل و قادر به انجام تعهدات خود تحت منشور سازمان ملل هستند می‌توانند. به سازمان ملل متحد بپیوندند. سپس دو سوم مجمع عمومی نیز باید عضویت را تایید کنند.

تاریخ سازمان ملل

در ۲۴ اکتبر ۱۹۴۵، ۵۰ کشور اول که عضو سازمان ملل بودند منشور را تصویب کردند. رئیس‌جمهور آمریکا فرانکلین دی. روزولت حتی در طول جنگ جهانی دوم نیز برای ایجاد سازمان ملل تلاش کرد. در اعلامیه سازمان ملل متحد، متفقین متعهد شدند که با یکدیگر کار کنند تا از تشکیل این سازمان جلوگیری کنند. چهار متحد اصلی آمریکا، بریتانیا، روسیه و چین محسوب می شدند. کشورهای دیگر نیز شامل ۲۲ کشور دیگر بودند.

دولت روزولت نیز با کنگره همکاری کرد تا منشور سازمان ملل را ایجاد کند. در ۲۶ ژوئن ۱۹۴۵، این اعضا منشور سازمان ملل را در کنفرانس سان‌فرانسیسکو ایجاد کردند.

سازمان ملل متحد دومین تلاش در راستای طرح صلح جهانی است. در سال ۱۹۱۹ رئیس‌جمهور آمریکا پس از جنگ جهانی اول برای اتحاد ملل اعلام آمادگی کرد. این سازمان ۵۸ عضو داشت، اما ایالات‌متحده یکی از آن‌ها نبود. کنگره از تصویب عضویت امتناع کرد، چون می‌ترسید ایالات‌متحده آمریکا را به جنگ‌های بی‌شمار بکشاند. اما به هر حال اتحادیه شکست خورد. چون نتوانست جلوی وقوع جنگ جهانی دوم را بگیرد.

سازمان های مرتبط

در سازمان ملل، برخی سازمان‌های شناخته‌شده وجود دارند که کار خود را انجام می‌دهند:

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به جلوگیری از تکثیر سلاح‌های هسته‌ای کمک می‌کند.

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد برای مقابله با گرسنگی در جهان تلاش می کند.

صندوق بین‌المللی کودکان سازمان ملل متحد بر محافظت و مراقبت از کودکان جهان تمرکز دارد.

بانک جهانی به کشورهای نوپا در زمینه اقتصادی کمک می کند.

سازمان بهداشت جهانی بر شیوع بیماری نظارت کرده و عملکرد سیستم‌های بهداشتی را ارزیابی می‌کند.

دفتر مواد مخدر و جرائم سازمان ملل از تلاش‌های کشورها برای متوقف‌کردن قاچاق انسان حمایت می‌کند. این بخش داده‌ها و تحقیقات در مورد مساله جهانی را ارائه می‌دهد.

چهار راه که سازمان ملل بر اقتصاد آمریکا تاثیر می‌گذارد

سازمان ملل کالاها و خدمات آمریکایی را خریداری می‌کند، از آمریکایی‌ها استفاده می‌کند و به کسب و کار در شهر نیویورک می‌پردازد. یک مطالعه در سازمان ملل نشان می‌دهد که برای هر یک دلاری که توسط آمریکا در سازمان ملل سرمایه‌گذاری شده‌است، ۵۰ دلار در ازای آن دریافت می‌کند.

نیروهای حافظ صلح، آژانس‌های سازمان ملل و نوسازی مقر سازمان ملل تنها ۳.۵ میلیارد دلار به اقتصاد آمریکا اضافه کردند.

سازمان ملل، شرکت‌های آمریکایی را برای حمایت از نیروهای آمریکایی در ماموریت‌های حفظ صلح در هایتی، لبنان، سودان و لیبریا استخدام کرده‌است. این مبلغ در سال ۲۰۰۹ به ۳۱۹ میلیون دلار رسید.

برنامه توسعه سازمان ملل با بیش از ۱۸۰۰ تن از فروشندگان آمریکایی کار خود را انجام می‌دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها