استاد حوزه و کارشناس دینی گفت: اربعین صدای بلندی در آستانه فرج مولایمان امام زمان علیه السلام است و بی شک تاکید بر حضور شیعیان وعاشقان توسط ائمه اطهار علیهم السلام در اربعین از رموزی است که پاسخ آن در قیام امام مهدی (عج) و آماده سازی جهان برای این روز باشکوه نهفته است.
کد خبر: ۱۱۷۲۱۳۰
اربعین؛ صدای بلندی در آستانه فرج/ همایش حسینی اربعین گوشه ای از عظمت قیام مهدوی است

حجت الاسلام ابراهیم بهاری در بیان ویژگی های اربعین حسینی به لحاظ قدمت تاریخی در گفتگو با «جام جم انلاین» تصریح کرد: اربعین حسینی و پیاده روی جمع کثیری از انسانهای عاشق و شیفته امام حسین (ع) پدیده نوظهوری است که به شکل جمعیت ده ها میلیون نفری در عصر ماهواره و ارتباطات که منجر به افزایش جدایی انسانها از یکدیگر شده خود را در منظر دید افکار عمومی به نمایش گذاشته است.

وی ادامه داد: سابقه اربعین حسینی به قرنها پیش و اوایل شهادت امام حسین علیه السلام بر می گردد که زائران امام حسین(ع) با پای پیاده به سوی کربلای معلی حرکت کرده اند.
وی با تاکید براین نکته که حب امام حسین(ع) منجر به تجمیع قلوب مسلمین شده، خاطر نشان کرد: پیاده روی زیارت امام حسین(ع) در اربعین شهادت ایشان از مجموعه موضوعاتی است که در روایات دینی و سخنان بزرگان اسلام بدان تاکید ویژه ای شده است. زیارت اربعین، زیارت ویژه ای است که براساس روایات دینی معرف ظهور وجود حضرت حجت(عج) است. بی شک یکی از مولفه های معرفی حضوردر حمایت از امام عصر(عج) توسط شیعیان وعاشقان امام زمان علیه السلام درحضور گسترده مردم در صحنه راهپیمایی اربعین و شعارهایی که در زبان مردم مطرح است که حب حسین(ع) منجر به اجتماع دلهای ما شده خود را به نمایش می گذارد.
حجت الاسلام ابراهیم بهاری درباره تفاوتهای زیارت خانه خدا و زیارت امام حسین در اربعین گفت: دوست داشتن امام حسین(ع) حول محورعشق ایشان جمع شدن است که نه تنها از میان شیعیان بلکه از میان پیروان سایرادیان و از افکار و قشرهای مختلف مردم بسیاری را راهی زیارت آن امام همام می کند. اگر بخواهیم بین مراسم حج و گردهمایی بزرگ اربعین مقایسه ای به عمل آوریم بی شک متوجه تفاوتهای فاحشی می شویم که بین این دو مقوله و مناسک دینی وجود دارد.
وی شکوه اربعین حسینی را اینگونه بیان نمود: در زیارت خانه خدا در قالب حج شاید جمعیت مسلمانان به دو میلیون نفر برسد در حالی که در کربلای معلی جمعیت زائران خارجی چیزی حدود بیست و هفت میلیون نفر تخمین زده شده است.هر چند ده ها میلیون انسان در کربلا گرد هم جمع می شوند اما جالب آن است که برخلاف زیارت حج که بسیاری از ارگانهای دولتی دست اندرکار برگزاری این سنت الهی می شوند و هزینه های زیادی صورت داده می شود، اربعین همایشی دینی است که بدون دخالت وهزینه کرد دولتها با هزینه های مردمی برگزار می شود.
حجت الاسلام بهاری گفت: برپایی خیمه ها، اطعام میلیونها زائر و اینکه مردم عراق در طول سال برای اربعین تدارک دیده اند همه وهمه بیانگر عشق والایی است که از قلوب مسلمین و شیعیان نسبت به زیارت امام حسین(ع) برمی خیزد.
این کارشناس دینی در پاسخ به نقش اربعین در محبت و مودت مردم عراق به زائران بخصوص زائران ایرانی اظهار داشت: هر چند بخش کثیری از مردم عراق در فقر مطلق به سر می برند اما این فقر مادی مانعی در برابر معنویت بخشی و کارکردهای دینی آنها در برابر زائران امام حسین (ع) نشده است؛ بنحوی که آنها قسمت عمده داشته هایشان را دراین مسیر هزینه می کنند.
وی افزود: از سوی دیگر با توجه به افزایش گرانی های ارز و سختی های معیشتی که امسال مردم ایران نیز با آن درگیر بودند به نظر می رسد حضور در مراسم اربعین برای بسیاری توام با سختی و مشقت مالی باشد اما در عین وجود تمام موارد یاد شده عشق و علاقه وافر مردم ایران و عراق برای برگزاری اربعین حسینی و حضور در صفوف به هم پیوسته زیارت امام حسین(ع) بیانگر توسعه محبت الهی است که از عشق امام در قلوب مردم نهادینه شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها