حجت الاسلام علی جعفری در گفتگو با «جام جم آنلاین» مطرح کرد:

شکاف تصاویر دروغین عرب و عجم در پیاده‌روی اربعین/ اربعین؛ بزرگترین تجمع انسانی تاریخ

مدیر گروه مطالعات فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: راهپیمایی اربعین، بزرگترین تجمع انسانی تاریخ است که در امنیت کامل عزاداری می‌کنند و اگر مکتب یا مذهب دیگری و یا ملت‌های دیگری چنین راهپیمایی عظیمی داشتند به بزرگترین وجه ممیزه ملت و فرهنگشان تبدیل می‌کردند.
کد خبر: ۱۱۷۲۱۲۴
شکاف تصاویر دروغین عرب و عجم در پیاده‌روی اربعین/ اربعین؛ بزرگترین تجمع انسانی تاریخ

حجت الاسلام علی جعفری در گفت‌و‌گو با «جام جم آنلاین» در خصوص اینکه پیاده روی اربعین چه میزان باعث دوستی ملت ایران و عراق شده است؟ اظهار داشت:تلاش شده یک تصویر از عرب‌ها در جهان و در ایران هموارساخته شود.همانطور که تلاش کردند از ایرانی‌ها هم برای عرب‌ها تصویری بسازنند.

وی گفت: این موضوع مؤلفه‌هایی دارد که در ادبیات معاصر روشنفکر فارسی، داستان نویسان روشنفکر و نویسندگان غربزده تصویری منفی از عرب‌ها در نوشته‌ها و داستان‌هایشان نشان دادند و همین‌طور رسانه‌های جهانی تصاویر منفی را بزرگ نمایی کردند که واقعیت ندارد اما همین تصاویر منفی و دروغ از اعراب و ایرانی‌ها به صورت خیلی قدرتمندی در پیاده‌روی اربعین دچار شکاف می‌شود.
حجت الاسلام جعفری افزود: کسانی که پیاده روی اربعین را تجربه کردند می‌بینند که تمام آن ذهنیت اشتباه از اعراب و ایرانی‌ها در راهپیمایی اربعین دیده می‌شود مثلا گفته شده عرب‌ها، تنبل و چاق و عیاش و غیره هستند اما در پیاده روی اربعین کاملا فعالیت و تکاپو و جنب و جوش فوق‌العاده اعراب و عراقی‌ها را می‌بینیم.
این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: اغلب جوانان و نوجوانان عربی لاغر و قدبلند هستند و مؤلفه‌های اشتباه دیگری مانند زن بارگی و لوندی زنانه و لوندی مردانه به هیچ عنوان دیده نمی‌شود بلکه زن و مرد دارای حریم خیلی محفوظ و جدی هستند یا در ارتباط با جوانان تازه داماد عرب که تعدد زوجات و زن بارگی را به آنها نسبت می‌دهند که هر عرب شش زن دارد اصلا دیده نمی‌شود و با توجه به تحقیقاتی که انجام دادم همه تک همسر هستند و تمام این نقشه‌های دشمن در پیاده‌روی اربعین نقش بر آب و باعث همگرایی بیشتر ایرانی‌ها و عراقی‌ها می‌شود.
مدیر گروه مطالعات فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ابراز کرد: اینکه می‌گویند عرب‌ها عصبانی و خشن هستند هم درست نیست. در تمام این رفت و آمدها و تکاپوهای اجتماعی بین ایرانی‌ها و عرب‌ها به ندرت می توان یک مورد دعوای عرب با عرب یا عرب با عجم پیدا کنی. کاملا برادری و اتحاد دیده می‌شود.
حجت الاسلام جعفری ادامه داد: در پیاده روی اربعین به تجربه بارها و بارها دیده شده که عرب‌ها کاملا فاضل و کریم و گشاده دست و مهمان‌نواز هستند و این نمونه‌ای از جلوه‌های بسیار زیبای اربعین است که می‌تواند در همگرایی و راهبردی دو ملت ایران و عراق و اتحاد عرب و عجم بسیار مؤثر باشد.
وی در خصوص تلاش دشمن جهت وارد کردن شبهات به واقعه عاشورا و اربعین گفت: اینقدر اربعین در منابع دینی ما پدیده محکمی است که حتی شائبه هم نمی‌توانند بگویند و هیچ کس نمی‌تواند بگوید خرافی است و در واقع اربعین،یک مسلک بسیار اصیل است.
مدیر گروه مطالعات فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: راهپیمایی زیارتی از آیین‌های کهن مذهبی در جهان است و در خیلی از ادیان و در مسیحیت هم دیده می‌شود و حرکت برای زیارت،یک بنیان بسیار محکمی در اسلام و سنت پیامبر اکرم و اهل بیت (ص) دارد و این آیینی که در واقعیت از مسیرهای مختلف به سمت کربلا حرکت می‌کنند بسیار پاکیزه و مطهر است.
وی ادامه داد: پیاده روی اربعین یکی از جلوه‌های جامعه آخرت زمانی است که در روایات برای ما از این جامعه گفته‌اند؛ برادری‌ها، همدلی‌ها، همگرایی‌ها، آن نگاه مثبت به همدیگر، همه را یک خانواده دیدند، پافشاری بر حقانیت مکتب اهل بیت (ع) و تجلی روابط انسانی و غیره در راهپیمایی اربعین کاملا دیده می‌شود و در واقع می‌توان چشم انداز جامعه آخرت زمانی و جلوه‌ای از آن جمال را در راهپیمایی اربعین دید.
حجت الاسلام جعفری بیان کرد: حدود 20 میلیون آدم کاملا به صورت مردمی و بدون دخالت دولت پذیرایی می‌شوند؛ راهپیمایی اربعین، بزرگترین تجمع انسانی تاریخ است و بزرگترین مهمانی تاریخ است و یک مهمانی است با 20 میلیون مهمان که کاملا به صورت کارآمدی پذیرایی می‌شوند و در امنیت کامل عزاداری می‌کنند و واقعا این اتفاق بزرگ و شگرفی است و اگر مکتب یا مذهب دیگری یا ملت‌های دیگری چنین راهپیمایی عظیمی داشتند به بزرگترین وجه ممیزه ملت و فرهنگشان تبدیل می‌کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها