مدیر قطب علمی فلسفه دین و پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی گفت: دشمنان تلاشهای فراوانی برای کمرنگ کردن مراسم اربعین حسینی انجام می دهند اما مردم مسلمان ومومن که به صورت بسیار باشکوهی دراین مراسم شرکت می کنند به تقویت معنویت جوانان، تمرین تعاون و همکاری و مبارزه با آسیبهای اجتماعی وفراهم کردن شرایطی که در آن ارزشهای اسلامی، اخلاقی ودینی در میان اقشارمختلف بیشتر شود، همت می گمارند.
کد خبر: ۱۱۷۲۱۲۰
قرابت فرهنگی دو ملت ایران و عراق در مسیر راهپیمایی/ تلاش دشمن برای کمرنگ کردن مراسم اربعین

حجت الاسلام ابوالفتح ساجدی در گفتگو با «جام جم آنلاین» با بیان اینکه کارکردهای اربعین باید تبیین شود گفت: در میان ادیان مختلف یکی از اموری که مورد توجه کارشناسان قرار گرفته تجمع دینی مردم در اربعین در مسیر پیاده روی نجف به کربلاست.این موضوع به سبب آنکه منجر به افزایش انسجام و وحدت میان مسلمانان شده از جهات مختلف مورد نظر قرار گرفته است. یقینا اگر کارکردهای اربعین حسینی به دقت تبیین و ابعاد مختلف آن بررسی شود تبدیل به یکی از کارکردهای مهم دین در دوران حاضر خواهد شد.

استاد موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی درباره آسیب های اجتماعی کنونی جهان عنوان کرد: یکی از آسیب های جدی که در دوران کنونی بر زندگی بشریت سایه شومی افکنده حاکمیت روحیه غرب گرایی، فقدان امنیت، کاهش تعاملات اجتماعی و افول سرمایه های اجتماعی است. امروزه جامعه شناسان معتقدند افول سرمایه های اجتماعی منجر به کاهش ارزشهای اسلامی شده و همیاری وهمکاری میان انسانها با انگیزه های انسانی واخلاقی به شدت کاهش یافته بنحوی که انسانها در چارچوب منافع مادی خود قدم برمی دارند و در صورت تاکید قانون مجبور به رعایت حقوق یکدیگر و تعامل با هم هستند.
این کارشناس دینی با بیان اینکه اربعین بستر ساز نزدیکی طبقات اجتماعی به هم است، اظهار داشت: پیاده روی اربعین حسینی بازگو کننده یکی از مهمترین کارکردهای اخلاقی دین است. در مسیر طولانی پیاده روی اربعین انسانهای بیشماری از اقشار مختلف بدون توجه به سطح طبقه اجتماعی و بدون توجه به اینکه یکی رئیس است ودیگری مرئوس، یکی مدیر و دیگری کارمند همه با عشق امام حسین علیه السلام در کنار یکدیگرقدم برمی دارند وعزاداری می کنند.
وی اربعین را بستر ساز نزدیک شدن طبقات اجتماعی به هم عنوان کرد و افزود: یکی از کارکردهای اربعین افزایش امنیت جامعه است بنحوی که در مسیر پیاده روی زنان و مردان به رغم اینکه جمعیت فراوانی دراین مسیر حرکت می کنند، خواهران و برادران همدیگر تلقی شده و عدم امنیت احساس نمی شود. این سوال مطرح می شود که به چه دلیلی مردم دراین مسیر بدون هیچ چشمداشتی به حق هم احترام گذاشته، بخشنده می شوند وهمه را ناموس خود به شمار می آورند.
حجت الاسلام ساجدی در تبیین ارزشهای اجتماعی اربعین گفت :اوج همکاری وتعاون را در سرویس دادن وکمک دادن به یکدیگردر پیاده روی اربعین حسینی می توان مشاهده کرد. موارد یاد شده ارزشها و سرمایه های اجتماعی است که در دنیای فعلی خبری از آن نیست وبه شدت ضعیف شده است. ازواقعیت همیاری و همدلی اربعین می توان به این موضوع رسید که اگر دین به درستی اجرا شود ودرصدد تحقق درست ارزشهای اسلامی باشیم بسیاری از آسیبهای اجتماعی از بین می رود، لذا اربعین به عنوان یکی از مراسم اسلامی با آسیبهای اجتماعی مبارزه کرده و منجر به تقویت ارزشهای اسلامی وانسانی وتعامل مردم با یکدیگرمی شود.
وی افزود: همه خانواده های عراقی در بین راه به مردم خدمت می کنند. در مسیر اربعین دو ملت از اقوام مختلف با همدیگر نزدیک شده واحساس قرابت و نزدیکی میان ملتها به وجود می آید که سرمایه بزرگی به شمار می رود.
وی دراین باره افزود: کارکرد اربعین نشان می دهد اگر به دنبال کاهش آسیب های اجتماعی در جامعه باشیم و به دنبال تحقق تعاون و ایثار در میان گروه های مردمی باشیم باید عشق امام حسین علیه السلام را تقویت و مراسم سوگواری امام حسین(ع) را هر چه باشکوه تر برگزار کنیم.
استاد و پژوهشگر دینی تصریح کرد: بی شک عشق درونی مردم به امام حسین(ع) است که منجر به تقویت و توسعه اربعین حسینی شده است. اگر این عشق را همراه با معرفت تقویت کنیم این احساس در طول سال می تواند به گونه ای محقق شود که منجر به افزایش فضای تعاون، امنیت وهمکاری بیشتر در طول سال شود.
حجت الاسلام ساجدی با اشاره به تلاشهای دشمن در کمرنگ کردن کارکردهای اربعین گفت:اگر ارتباط مردم با ائمه اطهار(ع) برقرار شود و بین آنها پیوند قلبی صورت داده شود،سرمایه اجتماعی در میان همه آحاد جامعه منجر به تقویت وحدت وهمدلی می شود؛ موضوعی که دنیای کنونی از آن محروم است، بنابراین فرصت های فراوانی دراین مسیرقابل رصد نمودن است.
وی ادامه داد: هر چند دشمنان نیز تلاشهای فراوانی برای کمرنگ کردن مراسم اربعین حسینی انجام میدهند اما مردم مسلمان ومومن که به صورت بسیار باشکوهی دراین مراسم شرکت می کنند به تقویت معنویت جوانان، تمرین تعاون و همکاری و مبارزه با آسیبهای اجتماعی وفراهم کردن شرایطی که در آن ارزشهای اسلامی، اخلاقی ودینی در میان اقشارمختلف بیشتر شود، همت می گمارند.
وی با تاکید بر تشکیل اتاق فکر در راستای جلوگیری از آسیب دشمن در مراسم اربعین حسینی خاطر نشان کرد: بی شک ظرفیت اجتماعی اربعین باید برای مردم جهان تبیین شود تا با کارکردهای اسلام و ظرفیت های شیعی آشنا شوند، به گونه ای که این ظرفیتها می تواند انسانها را در دنیایی که همه در مسیر لذات و منافع مادی حرکت می کنند، در مسیر ارزشهای اخلاقی نگاه دارد و به عمل وادارکند.
وی ادامه داد: لازم به ذکر است اگر ما نتوانیم از ظرفیت اربعین حسینی بنحو احسن استفاده کنیم ممکن است دشمنان ما به نحو دیگری وارد صحنه شوند، چرا که آنها به دنبال مقابله با کارکردهای عاشورا و اربعین حسینی هستند ازاین رو انتظار می رود در مقابل اتاق های فکر قوی دشمنان اسلام با ایجاد اتاق های فکرکارشناسان مختلفی از اندیشمندان اسلامی در کنار هم قرار بگیرند و تا حد ممکن راهپیمایی اربعین را ارتقاء بخشیده و از تحمیل آسیب ها به آن جلوگیری کنند.
حجت الاسلام ساجدی گفت: قطعا ساختن فیلم هایی مستند از زیبایی های صحنه های اربعین حسینی و به نمایش گذاشتن اخلاق ومعنویت در این حرکت حسینی قطعا بسیاری را به اسلام نزدیک می کند ودید مردم جهان را نسبت به اسلام ارتقاء می دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها