ایجاد امیدواری در جامعه مولفه‌های مختلفی دارد که باید به صورت جداگانه به آنها پرداخت.
کد خبر: ۱۱۷۱۹۰۹
عوامل امیدآفرین درون‌زا

تعامل نزدیک مسئولان با مردم را میتوان از مهمترین مولفههای ایجاد امید در جامعه عنوان کرد، چرا که به این ترتیب مسئولان ارتباط بیشتری با مردم داشته و از نزدیک در جریان مشکلات و موانع دولت بر سر خدمترسانی به مردم قرار میگیرند.

مولفه دیگر، محقق شدن وعدههای دولت است و میبایست تمام وعدههای مسئولان و دستگاه های اجرایی کشور تحقق یابد، چراکه عدم تحقق وعده ها موجب ایجاد نا امیدی میشود.

قانونمداری مسئولان از موارد دیگر ایجاد امید در جامعه است. قانون در بخشهای مختلف تکالیفی برای شهروندان و دولت ایجاد کرده است و در صورت قانونمداری دولت، شاهد ایجاد امید در جامعه خواهیم بود.

بنابراین باید دولت در جهت تقویت این مولفهها برای ایجاد امید در جامعه تلاش و کار بیشتری انجام دهد.

موضوع دیگری که دولت باید به آن توجه کند، نگاه به درون و تکیه بر ظرفیتهای داخلی است.

چرا که حتی در صورت تعامل با کشورهای خارجی برای حل مشکلات باید به این نکته توجه داشت که یکی از مولفههای قدرت، توانمندی داخلی، اقتصادی، فرهنگی و سرمایه های انسانی در داخل است. باید در نظر داشته باشیم که بدون توجه به ظرفیت های عظیم در کشور تعاملات بین المللی هم می تواند تضعیف شود.

یکی دیگر از مهمترین مسائلی که در ارتباط با دولت و شهروندان مطرح میشود و خوب است در این مطلب به آن اشاره کرد پاسخگویی است به این معنی که نهادها و دستگاههای اجرایی کشور باید در خصوص عملکرد دولت در مقابل مردم پاسخگو باشند و شرایط و اقدامات انجام شده را برای مردم تشریح کنند. طبیعی است که رعایت این موارد، میتواند امید را در جامعه تقویت کرده و شرایط را برای فعالیت دولتمردان مهیاتر کند.

الهام امینزاده

استاد دانشگاه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها