دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم گفت: معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای باهدف جلوگیری از انباشت و تجهیز کشورها به بمب هسته‌ای بین دولت‌ها منعقد شد و آژانس انرژی اتمی ملزم به خلع سلاح دارندگان سلاح هسته‌ای است اما به نهادی برای پیاده کردن سیاست خصمانه ایالات‌متحده علیه ایران تبدیل‌شده است.
کد خبر: ۱۱۷۱۸۹۹
چرا صدای ان پی تی برای 400زرادخانه هسته‌ای آمریکا درنمی‌آید؟!

محمدحسن آصفری در گفتگو با جام جم آنلاین به مناسبت سالروز پیوستن ایران به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای سازمان ملل متحد، بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران یکی از معدود کشورهایی در جهان است که بیشترین میزان خسارات را بابت سلاح‌های هسته‌ای پرداخت کرده است. خساراتی که ایران در زمان دفاع مقدس به دلیل بمباران شیمیایی عراق در خطوط مقدم جبهه، سردشت و ... متحمل شده بسیار سنگین است.

وی افزود: امروز بیش از 100 هزار شهروند ایرانی به‌واسطه به‌کارگیری تسلیحات ممنوعه کشتارجمعی توسط دشمنان مصدوم شیمیایی هستند . سلاح‌های شیمیایی را کشورهایی در اختیار عراق گذاشتند که امروز داعیه مبارزه با سلاح‌های شیمیایی و مبارزه با اشاعه جنگ‌افزارهای اتمی رادارند. آلمان بیش از 500 کیلوگرم سلاح شیمیایی در اختیار رژیم بعث عراق گذاشت تا از آن علیه ایران استفاده شود. به همین راحتی این اجازه به صدام داده شد تا علیه رزمنده‌ها و مردم ایران سلاح و بمب‌های شیمیایی استفاده شود. این‌ها هزینه‌هایی است که ما داده‌ایم.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: ایران یکی از کشورهایی است که بیشتر خسارت را درزمینهٔ به‌کارگیری سلاح‌های نامتعارف جنگی متحمل شده است. برخی از کشورهای 1+5 که امروز مدعی هستند ایران نباید وارد موضوعات هسته‌ای شود در آن زمان هیچ موضع‌گیری مثبتی در رابطه با به کار بردن بمب‌های شیمیایی علیه ایران نداشتند. ازاین‌رو اعتقاددارم، آژانس انرژی هسته‌ای نمی‌تواند جایگاه عدالت محوری را در راستای مبارزه با این سلاح‌های مرگبار از خود نشان بدهد.

وی خاطرنشان کرد: امروز برای ملت‌های دنیا این سؤال پیش‌آمده که آیا آژانس انرژی اتمی به‌عنوان نهادی برای پیاده کردن سیاست‌های خصمانه و زورگویانِ آمریکا در منطقه است یا واقعاً می‌خواهد با تسلیحات هسته‌ای مبارزه کند؟ اگر به دنبال مبارزه با این موضوع هستند چرا رژیم صهیونیستی امروز بیش از 400 زرادخانه خانه سلاح هسته‌ای دارد و چرا برخوردی با این رژیم نمی‌شود؟ به چه علت رژیم صهیونیستی که حاضر نشده معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را امضا کند امروز موردحمایت کشورهای غربی، سازمان ملل و شورای امنیت است؟ و چرا شورای امنیت هیچ مصوبه‌ای برای مبارزه با این رژیم صادر نمی‌کند و اجازه می‌دهد سلاح‌های هسته‌ای این رژیم افزایش پیدا کند؟

آصفری در ادامه افزود: دولت ایالات‌متحده آمریکا پنج کیلومتر عمق زمین را می‌شکافد و زیرزمین می‌رود تا بتواند پسماند زباله‌های هسته‌ای را معدوم کند. آیا این اتفاق خودش در لایه ازن، منابع زیرزمینی و محیط‌زیست تأثیر منفی نمی‌گذارد؟ چرا برخوردهای آژانس وجهی دوگانه دارد؟ ازیک‌طرف ایران تمام فعالیت‌هایش زیر نظر آژانس انرژی هسته‌ای است و با دوربین‌های آفلاین که در سایت‌های ما نصب‌کرده همه اقدامات ما زیر نظارت دقیق مأموران آژانس قرارگرفته است.

وی در مورد حسن نیت ایران در همکاری با این نهاد نظارتی گفت: ما اجازه دادیم بازرسان آژانس از سایت‌های ما بازدید کنند. اما امروز ایالات‌متحده آمریکا، رژیم صهیونیستی ، انگلیس، فرانسه،آلمان و ... که دارای سلاح هسته‌ای و زرادخانه هسته‌ای هستند با هیچ برخورد بازدارنده‌ای در مقابل خود مواجه نیستند. این نشان می‌دهد که آژانس انرژی هسته‌ای جایگاه خود را درزمینهٔ مبارزه ازدست‌داده است. امروز بزرگ‌ترین تهدید برای دنیا سلاح‌های شیمیایی است که در دست قدرت‌های برتر دنیا قرار دارد ونه برنامه صلح‌آمیز ما . ازاین‌رو توقع می‌رود مجامع بین‌المللی و آژانس انرژی هسته‌ای رفتارهای شبهه برانگیز برخی از دول را زیر نظر بگیرند و پاسخگو باشند.

دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس نهم خاطرنشان کرد: ایران اعتقاد دارد هیچ لزومی به ساخت و بکار گیری تسلیحات هسته‌ای در جهان نیست. اذهان بیدار نباید فاجعه بمباران شیمیایی هیروشیما و ناکازاکی را فراموش کند. جان بولتن از اعضای دولت ایالات‌متحده آمریکا و وزیر سابق امور خارجه این کشور درحالی‌که دنیا را بسیار بی‌حساب‌وکتاب تصور کرده بود صراحتاً گفت که آمریکا باید علیه ایران از سلاح اتمی استفاده کند. این نشان می‌دهد که آمریکا اعتقاد راسخ به استفاده از سلاح هسته‌ای دارد از طرفی به دنبال این است که کدام کشور به فعالیت‌های هسته‌ای می‌پردازد.

آصفری دراین‌باره افزود: خروج آمریکا از معاهده پاریس در راستای همین موضوع رخ داد. هیچ سازمانی حاضر نیست در قالبان ان پی تی با آمریکا مقابله‌به‌مثل کند. و لذا باید گفت آژانس انرژی هسته‌ای به نهادی برای پیاده کردن سیاست‌های خصمانه دولت ایالات‌متحده تبدیل‌شده است.

محمدرضا شجاعیان/جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها