مدیرعامل شرکت راه آهن گفت: ۲۱۰ رام قطار فوق العاده برای جابه جایی زائران اربعین پیش بینی شده که نیمی از آنها تا کرمانشاه و نیمی دیگر تا خرمشهر تردد می کنند.
کد خبر: ۱۱۷۱۶۹۷
۲۱۰ قطار فوق العاده برای زائران اربعین

به گزارش جام جم آنلاین از مهر، سعید محمدزاده در نشست خبری در جمع خبرنگاران گفت: امسال برای برگزاری مراسم اربعین ۲۱۰ قطار فوق العاده برنامه ریزی کرده ایم.

وی ادامه داد: نیمی از این قطارها برای مسیر تهران به کرمانشاه و پس از آن به صورت ترکیبی تا مهران زائران را جابه جا کرده و زوار اربعین می توانند در خاک عراق نیز از مهران تا نجف به مسیر خود ادامه دهند.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: نیمی دیگر از قطارها تا خرمشهر مسافران را حمل کرده اند و از خرمشهر تا شلمچه قطارهای ریل باس ۲۴ ساعته زائران را رایگان جابه جا می کنند.

نیازمند خرید ۶۰۰ لکوموتیو و ۲۸ هزار واگن باری هستیم

مدیرعامل شرکت راه‌آهن گفت: برای توسعه حمل و نقل ریلی و رسیدن به هدف مذکور در برنامه ششم، نیاز به خرید ۶۰۰ دستگاه لکوموتیو و ۲۸ هزار واگن باری داریم.

وی با تشریح سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت ریلی گفت: بخش حمل و نقل ریلی سالانه ۱.۲ میلیارد دلار صرفه‌جویی مصرف سوخت دارد که در حوزه مسافری به تنهایی برای هر نفر ـ سفر در بخش قطارهای حومه‌ای ۸۰ سی‌سی صرفه‌جویی در مصرف سوخت در پی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در حومه تهران سالانه ۱۰۰ میلیون نفر ـ سفر انجام می‌شود، افزود: می‌توانیم بخش مهمی از این تردد را به بخش ریلی منتقل کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به طراحی بسته‌های تشویقی مختلف برای سرمایه‌گذاران در حمل و نقل ریلی گفت: در برنامه ششم توسعه برای تشویق سرمایه‌گذاری در حمل و نقل ریلی، مالیات بر ارزش افزوده با نرخ صفر محاسبه شده است.

محمدزاده با اشاره به تلاش شرکت راه‌آهن برای افزایش بهره‌وری و صرفه‌پذیری اقتصادی سرمایه‌گذاری در حمل و نقل ریلی از جمله در بخش پارک لجستیک‌ها تصریح کرد: یکی دیگر از اقدامات تشویقی در قانون برای توسعه حمل و نقل ریلی، ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر است که می‌توانیم بر اساس این ماده، درآمد حاصل از صرفه‌جویی سوخت را به عنوان تضمین سرمایه‌گذاری بخش خصوصی قرار دهیم.

وی با بیان اینکه هر یک میلیارد تن کیلومتر ریلی در سال، صرفه‌جویی ۲۰ میلیارد دلاری در مصرف سوخت به همراه دارد، افزود: شبکه ریلی ما سالانه ظرفیت پذیرش حداقل ۲۰ میلیون تن بار ترانزیت ریلی را دارد ضمن اینکه برای توسعه صنعت ریلی در بخش باری، ۶۰۰ دستگاه لکوموتیو و ۲۸ هزار واگن باری نیاز داریم.

محمدزاده خاطرنشان کرد: شرکت راه‌آهن برای آنکه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه‌های ریلی که توجیه اقتصادی ندارد مانند قطار حومه‌ای افزایش یابد، به دنبال مدل جدید سرمایه‌گذاری است که از جمله اینها قرار است خرید خدمت سرمایه‌گذاری در قطار حومه‌ای تضمین شود؛ حتی به دنبال آن هستیم تا بهره‌برداری از شبکه ریلی را نیز به بخش خصوصی ارائه دهیم.

وی در پاسخ به این سوال مبنی بر نحوه محاسبه مطالبات و بدهی‌های شرکت بهره‌بردار حمل و نقل ریلی با شرکت راه‌آهن گفت: رقم طلب راه‌آهن از شرکت رجا بالای ۵۰۰ میلیارد تومان است که این رقم از تهاتر بدهی‌ها و مطالبات راه‌آهن و رجا با یکدیگر به دست آمده است اما ما در جهت حمایت از سرمایه‌گذاری راه‌آهن از بخش خصوصی، صرفاً ظاهر قضیه را رعایت کرده و فشار حقوقی به رجا برای پرداخت بدهی‌های خود نمی‌آوریم.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن افزود: در سال ۹۶ بیش از ۸۵۰ میلیارد تومان شرکت راه‌آهن در حوزه مسافری هزینه کرده است که عمدتاً به صورت سوبسید پنهان از محل عدم دریافت حق دسترسی از شرکت‌های ریلی ِمسافری، این رقم هزینه شده است.

محمدزاده در خصوص واگذاری واگن‌های باری ناسالم و قراضه در بورس کالا به عنوان آهن قراضه گفت: شرکت راه‌آهن به هیچ‌عنوان واگن‌های سالم را در بورس کالا ارائه نکرده است و هر آنچه در این بورس به فروش رفته، واگن‌های قراضه و مخروب بوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها